Cloud and Light

Nederlands Kamerorkest

Cloud and Light

‘Oost is oost en west is west, en beide zullen elkaar nooit raken.’Een legendarische uitspraak van de Engelse schrijver Rudyard Kipling. Toch groeten in dit programma de hedendaagse Japanse componist Toshio Hosokawa en de achttiende-eeuwse Duitser Johann Sebastian Bach elkaar. Bach is zeer populair in Japan, net als veel andere westerse klassieke en moderne componisten. Omgekeerd zijn Japanse toondichters van nu in het westen weinig gekend. Als composer-in-residence dit seizoen laat Toshio Hosokawa ons kennismaken met zijn manier om oost en west samen te brengen, zoals in het concert voor shô en kamerorkest. De shô behoort tot de klassieke Japanse instrumenten; het is een mondorgel met zeventien tongpijpjes die voor westerse oren een bijzondere klankervaring teweegbrengen. Hoe vertrouwd klinkt dan onze viool in de meeslepende concerten die Bach er voor schreef? De inmiddels legendarische kunstenaar Norman Perryman schildert live, synchroon met de muziek, beelden op overheadprojectoren waardoor de muziek op indrukwekkende wijze versterkt wordt.

Archive: 
archief

Programma

Hosokawa - ‘Cloud and Light’ concert voor shô en orkest
Bach - Concert voor viool in A
Hosokawa - ‘Blossoming II’ voor orkest
Bach - Concert voor viool in E
Hosokawa
- 'Meditation − to the victims of Tsunami 3.11' voor orkest
Bach
- Concert voor twee violen in D

Data

  • 26 okt 2013 - 20:15 uur
  • Toshio Hosokawa

    Toshio Hosokawa, dirigent

    De muziek van de Japanse componist Toshio Hosokawa is een niet aflatende zoektocht in het spanningsveld tussen de Westerse en de Oost-Aziatische muziek. Voor hem is stilte onverbrekelijk met ...

    De muziek van de Japanse componist Toshio Hosokawa is een niet aflatende zoektocht in het spanningsveld tussen de Westerse en de Oost-Aziatische muziek. Voor hem is stilte onverbrekelijk met muziek verbonden. ‘Als een Japanse kalligrafeerder een karakter maakt, begint hij zijn beweging in de lucht om pas daarna het papier te raken en zijn karakter te tekenen. Die voorbereidende beweging zie je niet op papier, maar is essentieel voor de tekening. Stilte in de muziek is net zo belangrijk als het geluid. De stilte maakt het geluid intenser, en zonder de stilte zou de muziek slechts een schim zijn.’

  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal ...
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times. Portret Gordan Nikolić Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.
  • Lisanne Soeterbroek

    Lisanne Soeterbroek, viool

    Lisanne Soeterbroek (1984), geboren te Sittard, studeerde bij Coosje Wijzenbeek en Vera Beths aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar zij haar Masterstudie afsloot met een 10 en een ...
    Lisanne Soeterbroek (1984), geboren te Sittard, studeerde bij Coosje Wijzenbeek en Vera Beths aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar zij haar Masterstudie afsloot met een 10 en een onderscheiding voor 'all-round musician'. Hierna volgde zij een Postgraduate Study in Graz (A) bij Prof. Eszter Haffner. Lisanne won diverse prijzen, zeer recent waren dat de 3e prijs op Padova International Music Competition 2012 (Italië) in de categorie "Virtuosity Prize" en de 2e prijs bij het Oskar Back Nationaal Vioolconcours 2011. Bij het International Solo Violin Competition Cremona 2010 won zij de 2e prijs en de 'Premio Luppi', de prijs voor de beste uitvoering voor het moderne werk 'Due Liriche' van G.P. Luppi. Ook was zij laureaat bij het Nationaal Vioolconcours Oskar Back 2007 en werd haar de Kersjes van de Groenekan Prijs 2007 toegekend. Ze was winnaar van 't Sjenkske 2006, in Limburg de belangrijkste cultuurprijs voor jong muziektalent. Verder won zij prijzen bij o.a. Iordens Viooldagen 1996 en 1998, Prinses Christina Concours 1997, Davina van Wely Vioolconcours 1999, ‘Internationaler Wettbewerb für Violine’ 2001, Carl Flesch Akademie 2004 (Baden-Baden) en kamermuziek bij Charles Hennen Concours 1998 en 2002, Prinses Christina Concours 2003 en The International Music Contest "Provincia di Caltanissetta" for Chamber Music 2003, Sicilië. Lisanne was Young Artist in Residence van de Gelderse Muziekzomer 2008. In 2009 trad zij op in de Debuut-serie met The Hague String Variations (strijksextet). Sinds december 2009 is Lisanne primarius van het Vespucci Quartet. Lisanne gaf recitals in binnen- en buitenland, waaronder in Japan, India, Abu Dhabi, Belgrado, Duitsland en Denemarken. Ook soleerde ze met vele orkesten, waaronder het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest, het Nationaal Jeugdorkest, het Staatsorkest van Frankfurt an der Oder, Consorto Rotterdam, de Baden-Badener Philharmonie, het Züricher Kammerorchester, Ensemble NiederRhein en het Limburgs Symfonie Orkest. Op haar veertiende maakte ze haar debuut in de Grote Zaal van het Concertgebouw met het vioolconcert van Khatchaturian. Van 2009 tot 2013 was Lisanne aanvoerder 2e violen bij het Nederlands KamerOrkest. Sinds mei 2013 is zij eerste concertmeester van deFilharmonie van Antwerpen. Lisanne bespeelt een Ferdinand Gagliano uit 1773.

Heeft u genoten van een concert, wilt u graag een ervaring delen of een andere reactie plaatsen? Ons gastenboek is uw podium.

Laat een bericht achter