De laatste noten

Nederlands Kamerorkest

De laatste noten

MEDIA

Programma

Bach, Britten en Mozart        
Bach
– Kunst der Fuge: Contrapunctus I en V
Britten – Les illuminations
Mozart – Requiem

Stierf Mozart terwijl hij nog koortsachtig werkte aan zijn Requiem zoals een tijdgenoot getuigde? Leerling en vriend Franz Sussmayer vulde Mozarts laatste noten en lege bladzijden aan op verzoek van Mozarts weduwe. Tot op de dag van vandaag proberen Mozartkenners die toevoegingen te verbeteren. In dit concert klinkt de allernieuwste versie die de Nederlander Clemens Kemme in 2011 maakte, met tal van drastische veranderingen. Ook Bach levert raadsels op. Hoe wilde hij de vierstemmige canons uit zijn Kunst der Fuge laten klinken: op klavier of voor vier instrumenten, bijvoorbeeld strijkers? Het Nederlands Kamerorkest kiest voor die optie. Tussen Bach en Mozart het voltooide Les illuminations van Benjamin Britten op teksten van Arthur Rimbaud. (einde concert ca. 22.15)

EXTRA: zaterdag en maandag 19.40 Muziekcafé, spiegelzaal

  • Over de musici
  • Helena Rasker

    Helena Rasker, alt

    De alt Helena Rasker studeerde aan het conservatorium van Den Haag. Daarnaast volgde ze lessen bij d

    De alt Helena Rasker studeerde aan het conservatorium van Den Haag. Daarnaast volgde ze lessen bij de vermaarde Tanglewood summer academy in de Verenigde Staten.  Ze heeft een imposante carrière opgebouwd en werkte met orkesten als het Orchestre de la Suisse Romande, het Gulbenkian Orkest van Lissabon en in Nederland met onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest en Asko | Schönberg.  Naast barok en klassiek romantisch repertoire heeft Helena Rasker een fascinatie voor moderne muziek. Op het podium van De Nationale Opera was ze regelmatig te vinden in wereldpremières van Claude Vivier, Michel van der Aa, Peter-Jan Wagemans en Robert Zuidam. Deze laatste schreef in 2013 speciaal voor haar zijn opera Troparion, door de pers met bewondering ontvangen: ‘Zuidam is een begaafd schrijver van melodieën; hij heeft duidelijk inspiratie gevonden in de diepe en donkere altstem van Helena Rasker’, aldus de Volkskrant. Helena Rasker kan meer dan zingen alleen: in de multidisciplinaire productie Merg met de hedendaagse dansgroep LeineRoebana zong zij niet alleen Italiaanse madrigalen, maar danste ook zelf.

     

    In mei 2013 maakte de alt al grote indruk bij het Nederlands Philharmonisch Orkest met het Requiem van Mozart. Nu zingt zij weer met het orkest, in een schitterende Nederlandse cantate.

    ShareDeel
  • Maximilian Schmitt

    Maximilian Schmitt, tenor

    ShareDeel
  • Richard Egarr

    Richard Egarr, dirigent

    Richard Egarr begon ooit als koorknaap in York Minster aan de Chetham’s School of Music in Manches

    Richard Egarr begon ooit als koorknaap in York Minster aan de Chetham’s School of Music in Manchester. Daarna studeerde hij orgel en clavecimbel bij onder anderen Gustav Leonhardt en volgde een opleiding tot dirigent. Hij gaf talloze recitals en dirigeerde vele barokke opera’s en oratoria. Daarnaast geniet hij ook grote bekendheid als vertolker van het romantische en moderne repertoire van Schubert en Maxwell Davies. In Nederland is Egarr regelmatig te gast op het Festival Oude Muziek en speelde hij met ensembles als de Nederlandse Bachvereniging en de Radio Kamer Filharmonie. Sinds 2006 in Richard Egarr artistiek leider van de befaamde Academy of Ancient Music.

    ShareDeel

Pagina's

Luisterfragment ShareDeel