De laatste noten

Nederlands Kamerorkest

De laatste noten

MEDIA

Programma

Bach, Britten en Mozart        
Bach
– Kunst der Fuge: Contrapunctus I en V
Britten – Les illuminations
Mozart – Requiem

Stierf Mozart terwijl hij nog koortsachtig werkte aan zijn Requiem zoals een tijdgenoot getuigde? Leerling en vriend Franz Sussmayer vulde Mozarts laatste noten en lege bladzijden aan op verzoek van Mozarts weduwe. Tot op de dag van vandaag proberen Mozartkenners die toevoegingen te verbeteren. In dit concert klinkt de allernieuwste versie die de Nederlander Clemens Kemme in 2011 maakte, met tal van drastische veranderingen. Ook Bach levert raadsels op. Hoe wilde hij de vierstemmige canons uit zijn Kunst der Fuge laten klinken: op klavier of voor vier instrumenten, bijvoorbeeld strijkers? Het Nederlands Kamerorkest kiest voor die optie. Tussen Bach en Mozart het voltooide Les illuminations van Benjamin Britten op teksten van Arthur Rimbaud. (einde concert ca. 22.15)

EXTRA: zaterdag en maandag 19.40 Muziekcafé, spiegelzaal

  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal ...
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times. Portret Gordan Nikolić Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.
    ShareDeel
  • Richard Egarr

    Richard Egarr, dirigent

    Richard Egarr begon ooit als koorknaap in York Minster aan de Chetham’s School of Music in Manchester. Daarna studeerde hij orgel en clavecimbel bij onder anderen Gustav Leonhardt en volgde een ...

    Richard Egarr begon ooit als koorknaap in York Minster aan de Chetham’s School of Music in Manchester. Daarna studeerde hij orgel en clavecimbel bij onder anderen Gustav Leonhardt en volgde een opleiding tot dirigent. Hij gaf talloze recitals en dirigeerde vele barokke opera’s en oratoria. Daarnaast geniet hij ook grote bekendheid als vertolker van het romantische en moderne repertoire van Schubert en Maxwell Davies. In Nederland is Egarr regelmatig te gast op het Festival Oude Muziek en speelde hij met ensembles als de Nederlandse Bachvereniging en de Radio Kamer Filharmonie. Sinds 2006 in Richard Egarr artistiek leider van de befaamde Academy of Ancient Music.

    ShareDeel
  • Lisa Larsson

    Lisa Larsson, sopraan

    Ooit speelde zij dwarsfluit, maar de Zweedse sopraan Lisa Larsson ging toch met haar stem  de professionele muziek in. De klank van de fluit heeft ze wel meegenomen in ...

    Ooit speelde zij dwarsfluit, maar de Zweedse sopraan Lisa Larsson ging toch met haar stem  de professionele muziek in. De klank van de fluit heeft ze wel meegenomen in haar stemgeluid. ‘Een stem van zilver’, ‘etherisch en glashelder, een stem als een engel’, zo prees de pers de lichtheid en souplesse van haar stem. Haar eerste aanstelling was aan de opera van Zürich, maar al gauw kregen ook ander operahuizen belangstelling en stond op ze het toneel van Covent Garden in Londen, La Fenice in Venetië en de Koninklijke Opera van Stockholm. Ze blonk in eerste instantie uit in de operarollen van Mozart, maar haar repertoire heeft zich in de loop der jaren steeds verder uitgebreid. Op het gebied van de oude muziek zong ze Bach-cantates onder Ton Koopman en John Eliot Gardiner tijdens concerten en op talloze cd’s. Met Het Gelders Orkest maakte ze een onlangs een opname van de vocale werken van Berlioz. Maar ook het moderne repertoire heeft haar liefde. Zo zong zij van composer-in-residence Rolf Martinsson in 2009 de première van diens Orchestral Songs on Poems by Emily Dickinson, waarover de critici schreven: ‘Zij brengt de ogenschijnlijk simpele maar waarlijk existentiële liederen met lyrische helderheid en spirituele warmte, en dat met een perfecte stembeheersing.’

    ShareDeel

Heeft u genoten van een concert, wilt u graag een ervaring delen of een andere reactie plaatsen? Ons gastenboek is uw podium.

Laat een bericht achter
25 mei 2013, 23.44 uur
Jan

Ik ben net thuis in leiden na een regenachtige reis met OV en Fiets.
Ik geniet nog steeds na van dit prachtige concert.
De unieke combinatie van Bach, Britten en WA Mozart door deze schitterende combinatie van muzikanten blijft lang in mijn herinnering.
Vanuit mijn verdom hoekje voorzaal noord rij 4 stoel 8.
Zag ik niets behalve dirigent Richard Egarr. Tijdens het Requiem waren zijn directies vervolgens voor mij genoeg om het hele koor en orkest te kunnen plaatsen.
Maandag nog een kans.
Gaat dat horen en zien,
fenomenaal.

Luisterfragment ShareDeel