Herdenking

Nederlands Kamerorkest

Herdenking

Programma

Vivaldi - Kyrie RV 587, Sinfonia al Santo, Sepolcro RV 169, Stabat Mater RV 621, Concert voor strijkers RV 157, Laudate Dominum RV 606, Sonata al Santo, Sepolcro RV 130, Credo RV 591, Concert voor 3 violen en strijkorkest in F RV 551.

Tijdens dit herdenkingsconcert staat muziek van Antonio Vivaldi centraal. Naast opera’s en talloze soloconcerten was hij immers ook een meesterlijk schepper van kerkmuziek. Alleen al het Kyrie aan het begin van het programma is een intense compositie. Maar ook in het Stabat Mater laat Vivaldi horen hoe aangrijpend het verdriet van Maria over haar gestorven zoon is. Soliste is de Sloveense mezzosopraan Barbara Kozelj, die als geen ander met haar warme stem deze gepassioneerde klaagzang kan vertolken. Natuurlijk wordt de instrumentale muziek van Vivaldi niet vergeten. Leider van het Nederlands Kamerorkest Gordan Nikolić heeft een paar prachtige werken uitgekozen. Bijzonder zijn de Sinfonia en Sonata al Santo Sepolcro, bedoeld voor de kapel van het heilige graf in het beroemde bedevaartsoord Varallo, muziek die prachtig aansluit bij het thema herdenking.

do 1 mei 2014, De Vest, Alkmaar
Uw ticket voor de voorstelling verschaft u geen toegang tot de inleiding bij dit concert. Koop hier het losse ticket.

vr 2 mei 2014, Philharmonie, Haarlem, Grote Zaal
zo 4 mei 2014, Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam

Extra: Dinsdag 29 april 12.00 uur Openbare repetitie, NedPhO-Koepel.
Zaterdag 3 mei 14.00 uur Lezing, NedPhO-Koepel.

  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal ...
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times. Portret Gordan Nikolić Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.
    ShareDeel
  • Barbara Kozelj

    Barbara Kozelj, mezzosopraan

    De uit Slovenië afkomstige Barbara Kozelj begon haar zangstudie in Ljubljana. Deze vervolgde ze in ...

    De uit Slovenië afkomstige Barbara Kozelj begon haar zangstudie in Ljubljana. Deze vervolgde ze in Amsterdam waar haar zangpedagoge Sasja Hunnego met bewondering over haar talent sprak: ‘Haar Sloveense melancholische ziel en de warmte van haar persoonlijkheid klinken door in haar prachtige stem.’ Belangrijk voor haar carrière waren de dirigenten Paul McCreesh en Richard Egarr, die haar veelvuldig engageerden voor producties met barokmuziek en –opera van onder meer Bach, Händel en Vivaldi. Met Egarr zong zij de Matthäus-passion in het Concertgebouw. Hetzelfde werk zong zij onder Iván Fischer in Carnegie Hall in New York.
    Barbara Kozelj zong veel grote operarollen bij onder meer De Nationale Opera en de Opera van Essen, waar ze als vaste gast aan verbonden is. Voor het Nederlands Philharmonisch Orkest zong ze de hoofdrol in de gevierde kinderopera Help Heksen HeXen en maakte ze het afgelopen seizoen indruk met haar vertolking van Vivaldi’s Stabat Mater met het Nederlands Kamerorkest. Uitgeleerd voelt Barnara Kozelj zich nog lang niet, al heeft ze wel zo haar eigen methodes: ‘Ik neem alles altijd op, repetities, concerten (als het even kan), lessen. Ik luister ernaar in alle rust en met afstand. Dan kan ik goed horen wat ik aan het doen was en of het klopt met mijn herinnering. Dus ik ben nu veel meer mijn eigen leraar.’

    ShareDeel
  • Melissa Ussery

    Melissa Ussery, 1e viool

    Nederlands Kamerorkest
    ShareDeel

Heeft u genoten van een concert, wilt u graag een ervaring delen of een andere reactie plaatsen? Ons gastenboek is uw podium.

Laat een bericht achter

 

Luisterfragment ShareDeel