Herdenking Tranen van Maria

Nederlands Kamerorkest

Herdenking Tranen van Maria

Het Nederlands Kamerorkest transformeert het Muziekgebouw aan ’t IJ tot een serene ambiance voor een concert van bezinning op 4 mei. Als thema is gekozen voor het lijden van Christus vanuit het perspectief van zijn moeder Maria. Beroemd is het gedicht Stabat Mater dat in de middeleeuwen werd geschreven en door vele componisten op muziek is gezet. Die van Pergolesi is misschien wel de bekendste. Met slechts twee solisten weet hij de tekst in aria’s en duetten op serene maar intense wijze muzikaal weer te geven. Minder bekend maar minstens even indrukwekkend is de liederencyclus Miroir de peine van Hendrik Andriessen. Hij schreef ze in 1923 op vijf sonnetten van Henri Gheon, die daarin zijn persoonlijke visie geeft op de treurende Maria. Als ouverture van het concert klinkt van Beethoven de meest indrukwekkende fuga uit de romantiek.

Philharmonie, Haarlem: 3 mei 2013
Muziekgebouw aan 't IJ: 4 mei 2013

Programma

Beethoven, Andriessen en Pergolesi        
Beethoven
– Grosse Fuge
Andriessen – Miroir de peine
Pergolesi – Stabat Mater

Data

  • 03 mei 2013 - 20:15 uur
  • 04 mei 2013 - 20:45 uur
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal ...
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times. Portret Gordan Nikolić Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.
  • Johannette Zomer

    Johannette Zomer, sopraan

    Na haar zangstudie bij Charles van Tassel in Amsterdam die zij in 1997 met glans afsloot, ontpopte Johannette Zomer zich tot een vocaliste van formaat met een zeer brede belangstelling. ...

    Na haar zangstudie bij Charles van Tassel in Amsterdam die zij in 1997 met glans afsloot, ontpopte Johannette Zomer zich tot een vocaliste van formaat met een zeer brede belangstelling. Johannette Zomer zingt oud en nieuw repertoire en werkte  samen met onder anderen Ton Koopman en Frans Brüggen. Reinbert de Leeuw en Peter Eötvös. Zij zong belangrijke rollen in opera’s van Handel, Mozart, Debussy en Ligeti. In 2009 maakte ze opvallend debuut bij De Nederlandse Opera in de vroege 17e-eeuwse opera Ercole amante van Cavalli. Voor haar cd-opname van de cantates van Bach kreeg zij in 2008 een Edison.

  • Maarten Engeltjes

    Maarten Engeltjes, countertenor

    De countertenor Maarten Engeltjes begon zijn carrière al op vierjarige leeftijd als jongenssopraan, en trad al vroeg regelmatig op als solist. Na zijn stembreuk debuteerde hij op zijn zestiende ...

    De countertenor Maarten Engeltjes begon zijn carrière al op vierjarige leeftijd als jongenssopraan, en trad al vroeg regelmatig op als solist. Na zijn stembreuk debuteerde hij op zijn zestiende als countertenor in Bachs Matthäus Passion. Hij werd ‘ontdekt’ door Michael Chance tijdens een masterclass die ook op televisie werd uitgezonden. Chance was één van Maartens docenten aan het Haags Conservatorium waar hij in 2007 met glans afstudeerde. Inmiddels heeft Maarten Engeltjes gewerkt met grote dirigenten als Gustav Leonhardt, William Christie, Ton Koopman en Reinbert de Leeuw. Zijn debuut-cd met werk van Dowland, Byrd en Purcell stond in 2007 wekenlang in de klassieke top tien.

Heeft u genoten van een concert, wilt u graag een ervaring delen of een andere reactie plaatsen? Ons gastenboek is uw podium.

Laat een bericht achter