Jaarwissel

Nederlands Kamerorkest

Jaarwissel

Om het oude jaar af te sluiten en het nieuwe in te luiden speelt het NKO een heerlijk onbezorgd programma in Engelse romantische en Weense klassieke sfeer. Op en top Engels is Elgars Serenade, een lieflijke compositie met een snufje melancholie. Minstens even Brits is The Lark Ascending van Vaughan Williams, waarin een leeuwerik het licht van de zon tegemoet vliegt. Groter van opzet maar van even grote schoonheid zijn de Weense klassieke werken. Haydn liet in zijn beroemde Afscheidssymfonie, met de subtiele humor die hem zo eigen was, aan zijn broodheer weten dat zijn musici nu echt aan vakantie toe waren. Stadsgenoot Mozart schreef als kleine zelfstandige voor eigen gebruik het ene pianoconcert na het andere. Nederlands Mozart-specialist op de piano, Ronald Brautigam, speelt het Dertiende pianoconcert, een lust voor het oor met zijn onbekommerde vrolijke virtuositeit.

film Geluidsfragment ShareDeel

Programma

Vaughan Williams - The Lark Ascending
Haydn - Afscheidssymfonie
Elgar - Serenade
Mozart - Pianoconcert nr. 13

Data

  • 12 jan 2014 - 14:15 uur
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal ...
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times. Portret Gordan Nikolić Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.
    ShareDeel
  • Ronald Brautigam

    Ronald Brautigam, piano

    Zijn ouders wilden dat hij eerst zijn gymnasiumdiploma zou halen voordat hij muziek mocht gaan studeren. Een goede beslissing, vindt pianist Ronald Brautigam: ‘Het zorgde voor ...

    Zijn ouders wilden dat hij eerst zijn gymnasiumdiploma zou halen voordat hij muziek mocht gaan studeren. Een goede beslissing, vindt pianist Ronald Brautigam: ‘Het zorgde voor een goede algemene ontwikkeling en voorkwam dat ik snel opgebrand raakte, zoals zo vaak bij wonderkinderen gebeurt.’

    Hij studeerde onder meer bij Jan Wijn en Rudolf Serkin. Al snel trad hij op met befaamde orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest, het London Philharmonic Orchestra en het Gewandhausorchester Leipzig en regelmatig met het Nederlands Philharmonisch Orkest. Hij ontving in 1984 de Nederlandse Muziekprijs en nog niet zo lang geleden maakte hij opnames van de pianoconcerten van Sjostakovitsj, Martin en Hindemith.

    Tijdens een substantieel deel van zijn carrière wijdde hij zich aan de historische fortepiano. In de loop der jaren gaf hij hierop talloze concerten als solist en met gespecialiseerde ensembles. Hij maakte meer dan 40 cd’s met onder meer het volledige oeuvre van Mozart, Haydn en Beethoven. Het ontlokte de vakpers de woorden dat: ‘Brautigams Beethoven moderner, subversiever en tegelijkertijd tederder klinkt, dan de Beethoven van de meeste Steinway-pianisten...’ Met de opnames won hij onder meer twee Nederlandse Edisons, een Franse Diapason d’Or en een MIDEM Classical Award.

    Ronald Brautigam vormt al meer dan 23 jaar met violiste Isabelle van Keulen een vast duo waarmee ze ettelijke cd-opnames maakte.

    ShareDeel

Heeft u genoten van een concert, wilt u graag een ervaring delen of een andere reactie plaatsen? Ons gastenboek is uw podium.

Laat een bericht achter