Kinderogen

Nederlands Philharmonisch Orkest

Kinderogen

Een concert van contrasten, met ernst maar ook met een flinke dosis vrolijkheid. Stralend is Haydn in zijn Symfonie nr. 98 uit 1792. Soms met barokke trekjes, soms met romantische lyriek, maar altijd met de onvervalste Haydneske uitgelatenheid. Daar lijkt Mahler mijlenver vanaf te staan met zijn vaak hemelbestormende klanken. Zijn Vierde symfonie is er echter een van ingetogen tederheid, het ene moment met doorleefde passie, het andere moment met een typisch Mahleriaanse knipoog. De symfonie klinkt als een sprookje met als apotheose het schitterende lied uit Des Knaben Wunderhorn waarin het hemelse geluk door kinderogen wordt bekeken. Adembenemend mooie muziek, gezongen door de jonge, maar inmiddels vaak gelauwerde Engelse sopraan Elizabeth Watts en natuurlijk gedirigeerd door chef-dirigent Marc Albrecht. Twee sfeervolle, dromerige liederen van Richard Strauss tussen beide symfonieën maken het programma compleet.

Extra: Vrijdag 13 juni 12.00 uur Openbare repetitie, NedPhO-Koepel.

Programma

Haydn - Symfonie nr. 98 R.
Strauss - Twee liederen ’Das Rosenband en Morgen’
Mahler - Symfonie nr. 4

Data

  • 14 juni 2014 - 20:15 uur
  • 16 juni 2014 - 20:15 uur
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent ...
    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.

 De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel”, zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouw Orkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon ...

 Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night', schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.


 Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.
  • Elizabeth Watts

    Elizabeth Watts, sopraan

    Elizabeth Watts was een veelbelovend archeologe, maar toch koos ze voor haar grote liefde, de muziek. Ze bereidde zich voor op een muziekstudie, werd aangenomen op het Royal College of Music en ...

    Elizabeth Watts was een veelbelovend archeologe, maar toch koos ze voor haar grote liefde, de muziek. Ze bereidde zich voor op een muziekstudie, werd aangenomen op het Royal College of Music en ervoer haar zangopleiding als een intense en wonderbaarlijke ervaring. Inmiddels heeft zij in haar korte carrière naam gemaakt en is zij een van de meest gewaardeerde lyrische sopranen van dit moment. ‘Dat ik met mijn stem mensen kan raken en daarmee hun eigen bestaan kan laten ervaren, dat is hoe ik later herinnerd wil worden.’

Heeft u genoten van een concert, wilt u graag een ervaring delen of een andere reactie plaatsen? Ons gastenboek is uw podium.

Laat een bericht achter