La dolce vita

Nederlands Kamerorkest

La dolce vita

Rota, Mozart, Puccini en Schubert
Giacomo Puccini en Nino Rota werden wereldberoemd, de eerste met zijn opera’s en de tweede met zijn filmmuziek. La Bohème en La dolce vita horen bij elkaar als pizza en pasta. In dit concert de onbekende kanten van deze Italiaanse grootmeesters. Want Puccini schreef ook met veel vakmanschap voor strijkkwartet, in dit geval Crisantemi (Chrysanten), een elegie (klaagzang) bewerkt voor strijkorkest. De klassiek geschoolde Rota verrast met een Concert voor strijkers dat met de ogen dicht voelt als een Vesparit over de wegen langs de kust van Amalfi. Bij deze Italiaanse klanken sluit de Derde symfonie van Franz Schubert naadloos aan. Het werk opent met een jodelende klarinetpartij en besluit met een tarantella. En in Mozart zit altijd iets Italiaans; ten tijde van het componeren van het pianoconcert in c-klein was hij druk bezig met de opera Le nozze di Figaro. Geniet van ‘La dolce vita’ bij het Nederlands Kamerorkest.
(einde concert za ca. 22.40, zo ca. 16.40)

EXTRA:
Zaterdag NedPhO Anders in Het Concertgebouw Amsterdam, een borrel met live-muziek van NedPhO Jazz Quartet en zangeres Marjoleine Leene, direct na afloop van het concert.

Het Concertgebouw, Amsterdam:13 en 14 april 2013
Philharmonie, Haarlem: 12 april 2013

Archive: 
archief

Programma

Rota, Mozart, Puccini en Schubert       
Rota
– Concert voor strijkers : 16 min.
Mozart – Pianoconcert nr. 24 : 31 min.
Puccini – Crisantemi : 8 min.
Schubert – Symfonie nr. 3 : 24 min.

Data

  • 12 apr 2013 - 20:15 uur
  • 13 apr 2013 - 20:15 uur
  • 14 apr 2013 - 14:15 uur
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal ...
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times. Portret Gordan Nikolić Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.
  • Lucas Jussen

    Lucas Jussen, piano

    Lucas Jussen (1993) begon op 5-jarige leeftijd met pianospelen bij Leny Bettman. Vier jaar later debuteerde hij met Mozarts pianoconcert KV 414 in de Grote Zaal van het Concertgebouw in ...

    Lucas Jussen (1993) begon op 5-jarige leeftijd met pianospelen bij Leny Bettman. Vier jaar later debuteerde hij met Mozarts pianoconcert KV 414 in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Hij studeerde respectievelijk bij Maria João Pires, Ton Hartsuiker en Jan Wijn. Momenteel is hij in de Verenigde Staten en studeert aan de Jacobschool of Music bij Menahem Pressler.

    Met zijn broer Arthur Jussen (1996) vormt hij een pianoduo. In 2005 verblijven zij op uitnodiging van Maria João Pires een aantal maanden bij haar in Portugal en Brazilië. In mei 2007, tijdens het 20-jarig jubileumconcert van de serie Meesterpianisten in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw, gaven Arthur en Lucas een uitvoering van Ma Mère l’Oye van Ravel, ter gedeeltelijke vervanging van Martha Argerich. Naast optredens als duo treden beiden ook solistisch op.

    In 2006 maakten zij hun debuut in Muziekcentrum Vredenburg met Mozarts concert voor twee piano’s KV 365 met de Radio Kamer Filharmonie onder leiding van Jaap van Zweden. Sindsdien volgden er optredens met het Bahia Symfony Orchestra, Residentie Orkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Nederlands Kamer Orkest, London Chamber Orchestra, Filharmonie van Vlaanderen, Dallas Symfony Orchestra, Noord Nederlands Orkest, Gelders Orkest, Orkest van het Oosten, Limburgs Symfonie Orkest, Orchestre Royal de Chambre Wallonie, Polska Filharmonia Baltycka, Guangzhou Symphony Orchestra, Shanghai Symphony Orchestra. Zij werkten samen met oa. Stéphane Denève, Augustin, Dumay, Christopher Warren Green, Kristian Jarvi, Andrea Marcon, Martin Sieghart, Michael Schønwandt, Michel Tabachnik, Jan Willem de Vriend, Jaap van Zweden.
    De broers waren ook te gast bij het Festival van La Roque d’Anthéron en speelden recitals in o.a. de Herkuleszaal te München, Concertgebouw te Amsterdam, Schloss Elmau, Harpa te Reykjavik.

    Lucas en Arthur staan centraal in de in 2006 door Roel van Dalen gemaakte documentaire: ‘Help, ik heb talent!’. Naar aanleiding van de uitvoering van Poulenc’s concert voor twee piano’s tijdens de Zaterdag Matinee in het Concertgebouw te Amsterdam werd door de NTR de documentaire ‘Twee heel gewone broertjes’ gemaakt. In 2010 tekenden Lucas en Arthur een contract bij Deutsche Grammophon. Hun debuutalbum ‘Beethoven Piano Sonatas’ bereikte op de dag van release de gouden status en is inmiddels platina. Het in 2011 uitgebrachte Schubertalbum heeft inmiddels ook de gouden status behaald.

    Lucas en Arthur Jussen ontvingen beide in 2011 de Concertgebouw Young Talent Award. Later in dat jaar volgde de Edison Klassiek Publieksprijs. In oktober 2012 maakten zij hun succesvolle debuut bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest o.l.v. Jan Willem de Vriend. Tevens zullen zij in mei 2013 hun debuut maken in Japan.

Heeft u genoten van een concert, wilt u graag een ervaring delen of een andere reactie plaatsen? Ons gastenboek is uw podium.

Laat een bericht achter