Liefde en verdriet

Nederlands Kamerorkest

Liefde en verdriet

MEDIA

Programma

Dvořák - Cypressen
Haydn - Arianna a Naxos
Purcell - Dido en Aeneas ‘Ouverture en Dido’s lament’
Brahms - Strijkkwintet nr. 2 arr. voor strijkorkest

Verloren liefde, verraden liefde en lonken in het Prater. Rond die emoties draaien de vier stukken in dit programma. Stapelverliefd was de 24-jarige Antonin Dvořák op een 16-jarige leerlinge. In een vloek en een zucht schreef hij voor haar achttien liefdesliederen, maar hij trouwde uiteindelijk met de zus van de aanbedene. Later werkte hij twaalf liederen om tot een strijkkwartet en noemde ze ‘Echo’s van liederen’. Zijn uitgever zette er Cypressen boven. Haydn laat in zijn meesterlijke cantate de Kretenzer prinses Ariadne treuren en in woede uitbarsten nadat ze op het eiland Naxos door haar geliefde Theseus is achtergelaten. Purcell bracht koningin Dido van Carthago eeuwige roem met haar klaagzang vanwege het plotselinge vertrek van haar lief Aeneas naar Rome. En Brahms lonkte naar de mooie meisjes in het Praterpark die hem inspireerden tot een vrolijk, dartelend strijkkwintet.

vr 8 nov 2013, Philharmonie, Haarlem
za 9 nov 2013, Het Concertgebouw, Amsterdam, Grote Zaal
di 12 nov 2013, Het Concertgebouw, Amsterdam, Grote Zaal
vr 15 nov 2013, Het Concertgebouw, Amsterdam, Grote Zaal

Extra:
Zaterdag NedPhO Anders, borrel met livemuziek direct na afloop van het concert.
Dinsdag 19.35 uur, uitvoering van het project Componeren met Jongeren, Spiegelzaal.
Donderdag 7 november 12.00 uur Openbare repetitie, NedPhO-Koepel.

  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal ...
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times. Portret Gordan Nikolić Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.
    ShareDeel
  • Virpi Räisänen

    Virpi Räisänen, mezzosopraan

    Virpi Raisanen was succesvol op de concertpodia als violiste (onder meer bij het Nederlands Kamerorkest) voordat zij zich vol overgave op de zang richtte. En in die hoedanigheid heeft zij een ...

    Virpi Raisanen was succesvol op de concertpodia als violiste (onder meer bij het Nederlands Kamerorkest) voordat zij zich vol overgave op de zang richtte. En in die hoedanigheid heeft zij een indrukwekkende carrière opgebouwd. Voor haar zijn zang en viool onvergelijkbaar: ‘Zingen bleek fysiek totaal verschillend te zijn van wat ik gewend was als violiste. Als violiste was ik heel erg ritmisch bezig en voornamelijk gericht op de bovenkant van mijn lichaam. Met zingen heb ik geleerd ook mijn vaardigheden om te acteren toe te passen. Zo kan ik mijn hele lichaam gebruiken om de mooist mogelijke vocale klank te produceren die ik in me heb.’

    ShareDeel

Heeft u genoten van een concert, wilt u graag een ervaring delen of een andere reactie plaatsen? Ons gastenboek is uw podium.

Laat een bericht achter

 

Luisterfragment ShareDeel