Louter Schumann

Nederlands Philharmonisch Orkest

Louter Schumann

In zijn eerste seizoen als chef-dirigent getuigde Marc Albrecht van zijn liefde voor de werken van Robert Schumann. Ook dit seizoen wijdt hij een heel concert aan de Duitse vroeg-romanticus.
Na de pauze de even hartstochtelijke als zangerige Vierde symfonie uit 1851. Er spreekt een enorm elan uit. Schumann had dit werk tien jaar eerder al geschreven, direct na de voltooiing van zijn Eerste. Hij verkeerde toen in een roes van creativiteit, maar was toch niet tevreden en stopte de symfonie diep weg om tien jaar later een bewerkte versie als Vierde symfonie te presenteren. Met succes. Meesterpianist Ronald Brautigam, befaamd om zijn Mozart- en Beethovenspel, is solist in twee weinig gehoorde stukken voor piano en orkest. Het tweede, uit 1853, kan een kloek eendelig pianoconcert worden genoemd. De Ouverture ‘Manfred’ opent deze avond met louter Schumann.
(einde concert ca. 22.40)

 LET OP: zaterdag 27 april van 14:00 tot 17:00 geeft musicoloog Kees Wisse een lezing. Over hoe Robert Schumann componeerde vanuit zijn diepste gevoel. Meer informatie en het online bestelformulier vindt u hier.

Archive: 
archief

Programma

Schumann                          
Schumann
– Ouverture Manfred
Schumann – Introductie en allegro op. 134
Schumann – Introductie en allegro appasionato op. 92
Schumann – Symfonie nr. 4 

Data

  • 03 mei 2013 - 20:15 uur
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent ...

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel”, zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouw Orkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night', schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

  • Ronald Brautigam

    Ronald Brautigam, piano

    Zijn ouders wilden dat hij eerst zijn gymnasiumdiploma zou halen voordat hij muziek mocht gaan studeren. Een goede beslissing, vindt pianist Ronald Brautigam: ‘Het zorgde voor ...

    Zijn ouders wilden dat hij eerst zijn gymnasiumdiploma zou halen voordat hij muziek mocht gaan studeren. Een goede beslissing, vindt pianist Ronald Brautigam: ‘Het zorgde voor een goede algemene ontwikkeling en voorkwam dat ik snel opgebrand raakte, zoals zo vaak bij wonderkinderen gebeurt.’

    Hij studeerde onder meer bij Jan Wijn en Rudolf Serkin. Al snel trad hij op met befaamde orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest, het London Philharmonic Orchestra en het Gewandhausorchester Leipzig en regelmatig met het Nederlands Philharmonisch Orkest. Hij ontving in 1984 de Nederlandse Muziekprijs en nog niet zo lang geleden maakte hij opnames van de pianoconcerten van Sjostakovitsj, Martin en Hindemith.

    Tijdens een substantieel deel van zijn carrière wijdde hij zich aan de historische fortepiano. In de loop der jaren gaf hij hierop talloze concerten als solist en met gespecialiseerde ensembles. Hij maakte meer dan 40 cd’s met onder meer het volledige oeuvre van Mozart, Haydn en Beethoven. Het ontlokte de vakpers de woorden dat: ‘Brautigams Beethoven moderner, subversiever en tegelijkertijd tederder klinkt, dan de Beethoven van de meeste Steinway-pianisten...’ Met de opnames won hij onder meer twee Nederlandse Edisons, een Franse Diapason d’Or en een MIDEM Classical Award.

    Ronald Brautigam vormt al meer dan 23 jaar met violiste Isabelle van Keulen een vast duo waarmee ze ettelijke cd-opnames maakte.

Heeft u genoten van een concert, wilt u graag een ervaring delen of een andere reactie plaatsen? Ons gastenboek is uw podium.

Laat een bericht achter