Matthäus-Passion

Nederlands Kamerorkest

Matthäus-Passion

Hoewel Bach zijn Matthäus-Passion bijna 300 jaar geleden schreef, heeft de muziek nog niet aan kracht verloren. Bach laat het lijdensverhaal van Christus, in de versie van de evangelist Mattheus en aangevuld met een groot aantal beschouwende teksten, als een ware tragedie aan de luisteraar voorbijtrekken. Daarbij schuwt hij niet om theatrale effecten van de opera uit die dagen ook in zijn passiemuziek te gebruiken. Zo laat hij ons intens alle emoties van de karakters meebeleven, zoals de wroeging van Petrus, het verdriet van Maria en de wanhoop van Judas. Al sinds jaar en dag voert het Toonkunstkoor Amsterdam deze indrukwekkende Passie van Bach in de lijdenstijd uit. Het Nederlands Kamerorkest voegt zich in deze traditie en treedt op als inspirerend ensemble bij een van de belangrijkste koren van Nederland. Met uitmuntende vocale solisten en onder leiding van Boudewijn Jansen zal het ook dit jaar een bijzonder concert worden.

zo 13 apr 2014, Philharmonie, Haarlem, Grote Zaal
di 15 apr 2014, Grote Kerk, Alkmaar

film Geluidsfragment ShareDeel

Programma

Data

  • 13 apr 2014 - 14:00 uur
  • 15 apr 2014 - 19:30 uur
  • Toonkunstkoor Amsterdam

    Toonkunstkoor Amsterdam, koor

    Toen in 1829 de Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst werd opgericht, was Amsterdam één van de eerste afdelingen die een eigen koor oprichtte. In al die jaren is het ...

    Toen in 1829 de Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst werd opgericht, was Amsterdam één van de eerste afdelingen die een eigen koor oprichtte. In al die jaren is het Toonkunstkoor Amsterdam uitgegroeid tot een waar muzikaal instituut dat de koortraditie in de hoofdstad hooghoudt. Het koor bestaat uit uitstekend geschoolde amateurzangers. Door die hoge kwaliteit werkt het met grote regelmaat mee aan producties van de Nederlandse symfonieorkesten waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentieorkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarbij schuwen de zangers niet om ook lastig repertoire uit de 20e eeuw uit te voeren dat maar zelden door amateurkoren uitgevoerd wordt. Het is dan ook niet voor niet voor niets dat zij in hun lange geschiedenis optraden onder legendarische dirigenten als Otto Klemperer, Bruno Walter, Eduard van Beinum en Bernard Haitink.

    Een belangrijke pijler in het repertoire van Toonkunstkoor Amsterdam, dat sinds 2003 onder leiding staat van Boudewijn Jansen, is de jaarlijkse uitvoering van de Matthäus-Passion in Het Concertgebouw, een traditie die zij met Mengelberg in 1899 in gang zette. Al weer enkele jaren is het Nederlands Kamerorkest hierin de vaste begeleiding van het koor. 

    ShareDeel
  • Boudewijn Jansen

    Boudewijn Jansen, dirigent

    Koordirigent Boudewijn Jansen studeerde piano en orkestdirectie aan het Utrechts Conservatorium. Zijn eerste ervaring deed hij op bij de operastudio van de Nationale ...

    Koordirigent Boudewijn Jansen studeerde piano en orkestdirectie aan het Utrechts Conservatorium. Zijn eerste ervaring deed hij op bij de operastudio van de Nationale Reisopera. Ook was hij muzikaal leider van de Stichting Kameropera Nederland.

    Sinds 1994 is hij verbonden aan De Nationale Opera als repetitor en assistent-dirigent. Als zodanig werkte hij samen met grote dirigenten als Hartmut Haenchen, Simon Rattle en Pierre Boulez. In 2001 debuteerde hij als dirigent in Het Muziektheater Amsterdam met Janáčeks Jenůfa met het Radio Filharmonisch Orkest. Grote indruk maakte hij toen hij halverwege een voorstelling van Wagners Die Meistersinger de leiding van de onwel geworden Marc Albrecht overnam. ‘Na het uitstekend afronden van de tweede akte nam Jansen ook de lange derde akte soeverein voor zijn rekening. Daarmee leverde hij een uitstekend visitekaartje voor zichzelf af en wie weet wat hem dat in de toekomst nog gaat brengen.’

    Als koordirigent geniet hij bekendheid als leider van het door hem in 1991 opgerichte Kamerkoor van de Vrije Universiteit. Van 2011 tot 2013 was hij artistiek leider van het Nederlands Concertkoor en sinds 2003 is hij het gezicht van Toonkunstkoor Amsterdam. In die hoedanigheid dirigeert hij al weer enkele jaren het koor en het Nederlands  Kamerorkest tijdens de traditionele uitvoering van de Matthäus-Passion.

    ShareDeel
  • Lisandro Abadie

    Lisandro Abadie, bariton

    ‘We zullen zeker meer horen op het gebied van barokmuziek van de Argentijnse basbariton Lisandro Abadie’, schreef The Times in 2008 enthousiast toen de zanger de eerste prijs won van de London ...

    ‘We zullen zeker meer horen op het gebied van barokmuziek van de Argentijnse basbariton Lisandro Abadie’, schreef The Times in 2008 enthousiast toen de zanger de eerste prijs won van de London Handel Singing Competition. Niet verwonderlijk want hij werd opgeleid door specialisten als Evelyn Tubb van de Schola Cantorum Basiliensis en Peter Brechbühler van de Musikhochschule Luzern.
    Inmiddels is Lisandro Abadie een veelgevraagd zanger van het barokke genre. Zo werkte hij samen met Les Arts Florissants onder William Christie en het Collegium 1704 van Václav Luks. Naast de vertolking van veel kerkmuziek, waaronder de cantates en passies van Bach, is Abadie ook gewild als operazanger. Zo vertolkte hij diverse belangrijke rollen in opera’s van Monteverdi, Lully en Handel. Voor zijn medewerking aan de opname van The Passions van Williams Hayes ontving hij de Choc de Classica.
    Overigens reikt het oeuvre van Lisandro Abadie veel verder dan barok alleen. Ook het vocale werk van Mozart, Beethoven, Brahms en Stravinsky behoort tot zijn uitgebreide repertoire. Daarnaast heeft hij grote belangstelling voor hedendaagse muziek. Regelmatig geeft hij recitals met liederen van Paul Suits, begeleid door de componist zelf. In 2010 vertolkte hij de titelrol tijdens de wereldpremière van de opera Cachafaz van zijn landgenoot Oscar Strasnoy.

    ShareDeel

Heeft u genoten van een concert, wilt u graag een ervaring delen of een andere reactie plaatsen? Ons gastenboek is uw podium.

Laat een bericht achter