Matthäus-Passion

Nederlands Kamerorkest

Matthäus-Passion

MEDIA

Hoewel Bach zijn Matthäus-Passion bijna 300 jaar geleden schreef, heeft de muziek nog niet aan kracht verloren. Bach laat het lijdensverhaal van Christus, in de versie van de evangelist Mattheus en aangevuld met een groot aantal beschouwende teksten, als een ware tragedie aan de luisteraar voorbijtrekken. Daarbij schuwt hij niet om theatrale effecten van de opera uit die dagen ook in zijn passiemuziek te gebruiken. Zo laat hij ons intens alle emoties van de karakters meebeleven, zoals de wroeging van Petrus, het verdriet van Maria en de wanhoop van Judas. Al sinds jaar en dag voert het Toonkunstkoor Amsterdam deze indrukwekkende Passie van Bach in de lijdenstijd uit. Het Nederlands Kamerorkest voegt zich in deze traditie en treedt op als inspirerend ensemble bij een van de belangrijkste koren van Nederland. Met uitmuntende vocale solisten en onder leiding van Boudewijn Jansen zal het ook dit jaar een bijzonder concert worden.

zo 13 apr 2014, Philharmonie, Haarlem, Grote Zaal
di 15 apr 2014, Grote Kerk, Alkmaar

  • Over de musici
  • Lisandro Abadie

    Lisandro Abadie, bariton

    ‘We zullen zeker meer horen op het gebied van barokmuziek van de Argentijnse basbariton Lisandro A

    ‘We zullen zeker meer horen op het gebied van barokmuziek van de Argentijnse basbariton Lisandro Abadie’, schreef The Times in 2008 enthousiast toen de zanger de eerste prijs won van de London Handel Singing Competition. Niet verwonderlijk want hij werd opgeleid door specialisten als Evelyn Tubb van de Schola Cantorum Basiliensis en Peter Brechbühler van de Musikhochschule Luzern.
    Inmiddels is Lisandro Abadie een veelgevraagd zanger van het barokke genre. Zo werkte hij samen met Les Arts Florissants onder William Christie en het Collegium 1704 van Václav Luks. Naast de vertolking van veel kerkmuziek, waaronder de cantates en passies van Bach, is Abadie ook gewild als operazanger. Zo vertolkte hij diverse belangrijke rollen in opera’s van Monteverdi, Lully en Handel. Voor zijn medewerking aan de opname van The Passions van Williams Hayes ontving hij de Choc de Classica.
    Overigens reikt het oeuvre van Lisandro Abadie veel verder dan barok alleen. Ook het vocale werk van Mozart, Beethoven, Brahms en Stravinsky behoort tot zijn uitgebreide repertoire. Daarnaast heeft hij grote belangstelling voor hedendaagse muziek. Regelmatig geeft hij recitals met liederen van Paul Suits, begeleid door de componist zelf. In 2010 vertolkte hij de titelrol tijdens de wereldpremière van de opera Cachafaz van zijn landgenoot Oscar Strasnoy.

    ShareDeel
  • Ilse Eerens

    Ilse Eerens, sopraan

    De Belgische sopraan Ilse Eersens (1982) begon haar opleiding aan het Lemmensinstituut in Leuven. Da

    De Belgische sopraan Ilse Eersens (1982) begon haar opleiding aan het Lemmensinstituut in Leuven. Daarna kwam zij naar de Nieuwe Opera-Academie in Amsterdam en Den Haag, waar zij les kreeg van de befaamde zangeres en pedagoge Jard van Nes, en met de hoogste onderscheiding haar diploma behaalde. In 2004 kreeg ze tijdens het Internationaal Vocalisten Concours ’s-Hertogenbosch de Arleen Augér-prijs voor meest allround zangeres. In datzelfde jaar debuteerde ze bij de Vlaamse Opera met groot succes waardoor zij regelmatig werd teruggevraagd voor producties als Ariadne auf Naxos van Richard Strauss en Die lustige Witwe van Franz Lehar. In het najaar van 2007 stond zij op de planken bij De Nederlandse Opera met verschillende rollen in de vermaarde Monteverdi-cyclus van regisseur Pierre Audi. In verscheidene operahuizen schitterde zij in Le grand Macabre van Ligety, een productie die in 2014 opnieuw uitgebracht zal worden. In 2012 maakte ze haar succesvolle debuut aan het Royal Opera House Covent Garden en een jaar later bij de Opera National de Lyon. Daarnaast is Ilse Eerens actief in de liedkunst en het concertante repertoire. Als zodanig zong zij bij diverse orkesten en werkte met dirigenten als Ed Spanjaard, Frans Brüggen en Philippe Herreweghe.

    ShareDeel
  • Robert Getchell

    Robert Getchell, tenor

    De Amerikaanse tenor Robert Getchell studeerde aanvankelijk Frans en Spaans, waarbij hij een grote i

    De Amerikaanse tenor Robert Getchell studeerde aanvankelijk Frans en Spaans, waarbij hij een grote interesse ontwikkelde voor de Franse muziek uit de barok. Dat leidde weer tot een zangstudie in Amsterdam onder de befaamde zangpedagogen Margreet Honig en Howard Crook, waarin hij zich uiteraard toelegde op de Franse opera uit de barok. Wereldwijd zong hij diverse rollen uit het operarepertoire van Lully, Rameau en Charpentier. Ook is hij regelmatig te gast bij de Opera Lafayette, een Amerikaans ensemble dat zich toelegt op Franse opera en waarmee Getchell diverse cd-opnames maakte.
    In het bredere spectrum van de barokmuziek werkte hij samen met beroemde gespecialiseerde gezelschappen als L’Orchestre des Champs-Elysées van Philippe Herreweghe, Concerto Köln en Le Concert des Nations van Jordi Savall. In Nederland is hij met regelmaat te vinden op het Festival Oude Muziek in Utrecht. Robert Getchell kijkt ook verder dan de barok en heeft inmiddels een behoorlijk aantal cd’s op zijn naam staan met werk van onder andere Mozart, Mendelssohn en Poulenc heeft opgenomen. Zijn meest recente cd met Haydns Die Sieben letzte Worte werd door de vakpers lovend beoordeeld.
    Twee jaar geleden zong Robert Getchell Bachs Matthäus-Passion bij de Nederlandse Bachvereniging. Hij treedt voor het eerst op met het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    ShareDeel

Pagina's

Luisterfragment ShareDeel