Nachtelijke serenade

Nederlands Kamerorkest

Nachtelijke serenade

Mozart, Sallinen, Sibelius en Dvořák
De serenade begon als een muzikale groet die ’s avonds onder het raam van een geliefde werd uitgevoerd. Later werd de serenade omgevormd tot een muzikale compositie ter ere van een persoon of heuglijk feit. Het werd een eigen genre, licht van stijl en bedoeld als avondmuziek. Mozart schreef vele serenades, onder andere de Serenata Notturna voor liefst twee strijkorkesten en pauken. Antonin Dvořák componeerde in 1875 een serenade voor strijkorkest. Serenades komen ook voor in opera’s en toneelstukken. Jean Sibelius maakte voor een toneelstuk getiteld De Dood bijpassende stukken die hij later tot zelfstandige orkeststukken bewerkte. De Canzonetta is een instrumentale liefdesscene uit datzelfde toneelstuk. De eveneens Finse componist Aulis Sallinen liet zich inspireren door twee Spaanse liefdeshelden, Don Juan en Don Quichot. In het eendelige concertino De nachtelijke dansen van Don Juanquijote verwerkte hij zowel Spaanse als Finse dansen.
(einde concert ca. 22.35 in Het Concertgebouw)

Concertgebouw, Amsterdam: 16 en 19 maart 2013
Philharmonie, Haarlem: 20 maart 2013

film Geluidsfragment ShareDeel

Programma

Mozart, Sallinen, Sibelius en Dvořák           
Mozart
– Serenade in D  Serenata notturna KV239.
Sallinen – De nachtelijke dansen van Don Juanquijote
Sibelius – Canzonetta op. 62a .
Dvořák – Serenade voor strijkorkest

Data

  • 16 mrt 2013 - 20:15 uur
  • 19 mrt 2013 - 20:15 uur
  • 20 mrt 2013 - 20:15 uur
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal ...
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times. Portret Gordan Nikolić Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.
    ShareDeel
  • Jean-Guihen Queyras

    Jean-Guihen Queyras, cello

    De samenwerking tussen het Nederlands Philharmonisch Orkest en cellist Jean-Guihen Queyras is een intensieve. Twee seizoenen lang was hij artist-in-residence bij het orkest. Maar Queyras is dan ...

    De samenwerking tussen het Nederlands Philharmonisch Orkest en cellist Jean-Guihen Queyras is een intensieve. Twee seizoenen lang was hij artist-in-residence bij het orkest. Maar Queyras is dan ook een groot muzikant, over wie de pers ooit schreef: ‘Zijn fabuleuze techniek geeft hem de mogelijkheid te spelen met de muziek, en elk stuk zijn eigen karakter te geven.’ Geboren in Canada, opgegroeid in Algerije, opgeleid in Frankrijk en tegenwoordig actief in Duitsland is deze kosmopolitische cellist ook muzikaal breed georiënteerd. Naar zijn eigen zeggen ligt zijn hart bij de romantiek. Maar ook voor de barok en de moderne muziek heeft hij grote belangstelling. Bijzonder is de bekroonde opname van Bachs cellosuites, waarin hij zes componisten vroeg om, met Bach als inspiratie, nieuwe stukken voor cellosolo te schrijven, getiteld: Six Suites, Six Echos. Hij was lange tijd solocellist van het Ensemble Intercontemporain en verzorgde wereldpremières van diverse speciaal voor hem geschreven werken. En ook zijn vele cd-opnames, met oude en moderne muziek zijn diverse malen bekroond. Naast zijn overvolle agenda als solocellist is Jean-Guihen Queyras lid van het befaamde Arcanto Quartet, leidt hij regelmatig het Resonanz Ensemble uit Hamburg, en is hij docent aan de Musikhochschule van Freiburg.

    ShareDeel

Heeft u genoten van een concert, wilt u graag een ervaring delen of een andere reactie plaatsen? Ons gastenboek is uw podium.

Laat een bericht achter