Natalia Gutman

Nederlands Kamerorkest

Natalia Gutman

Alle cellisten koesteren een diep respect voor Natalia Gutman, vanwege haar gloedvolle spel en haar enorme repertoire. De grande dame van de cello speelt vanzelfsprekend in dit programma ook een van de zes cellosuites van Bach, de bijbel voor cellisten. De violen spelen deze avond een grote rol in het openingsnummer, Sonate nr. 5 voor strijkers van Rossini, en in het slotstuk, de bewerking voor strijkorkest van het enige strijkkwartet dat de operacomponist Verdi naliet.







vr 31 jan 2014, Philharmonie, Haarlem
za 1 feb 2014, Het Concertgebouw, Amsterdam, Grote Zaal

Programma

Rossini - Sonate nr. 5 voor strijkers
Vivaldi - concert voor cello, strijkers en clavecimbel in B-klein
Vivaldi - concert voor viool, cello en strijkers in Bes
J.S. Bach - Suite voor cellosolo nr. 3
Verdi - Strijkkwartet arr. voor strijkorkest

Data

  • 31 jan 2014 - 20:15 uur
  • 01 feb 2014 - 20:15 uur
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal ...
    Concertmeester en artistiek leider NKO Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times. Portret Gordan Nikolić Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.
  • Natalia Gutman

    Natalia Gutman, cello

    In haar lange carrière heeft Natalia Gutman een indrukwekkend repertoire opgebouwd, waarbij zij bekendstaat om haar liefde voor hedendaagse muziek. Maar haar genegenheid voor Bach deed haar ook ...

    In haar lange carrière heeft Natalia Gutman een indrukwekkend repertoire opgebouwd, waarbij zij bekendstaat om haar liefde voor hedendaagse muziek. Maar haar genegenheid voor Bach deed haar ook andere wegen inslaan: ‘Door het luisteren naar authentieke uitvoeringen heb ik ontdekt ik dat ik weinig wist van muziek uit de tijd van de barok. In 1990 ben ik gaan spelen met een barokke strijkstok. Het bracht me een scala aan nieuwe expressieve mogelijkheden. Maar authentiek is voor mij niet zaligmakend. Gelukkig bestaat er in de muziek geen goed of fout. Ik kan evenzeer genieten van een barokspecialist als van de romantische uitvoering van mijn leermeester Mstislav Rostropovitsj.’

    Foto: Beni Kaufmann

Heeft u genoten van een concert, wilt u graag een ervaring delen of een andere reactie plaatsen? Ons gastenboek is uw podium.

Laat een bericht achter