Oceaan

Nederlands Philharmonisch Orkest

Oceaan

In dit concert kunt u genieten van twee volstrekt verschillende muzikale werelden. Voor de pauze hoort u het Concert voor viool, cello en orkest van Johannes Brahms. Hij schreef het in 1887 om weer op goede voet te komen met de violist Joseph Joachim. De cellopartij was voor een gezamenlijke vriend Robert Hausmann bedoeld, die de ruziemakers bij elkaar moest brengen. De opzet slaagde, ook al leverde het werk niet direct succes op bij het publiek. Na de pauze breekt de wereld van zeeën en oceanen los. Gestileerd als de beroemde Japanse prent ‘De Golf’, maar ruiger van kleur schildert de hedendaagse Japanse componist Toshio Hosokawa de Circulating Ocean in klank. Hoe verfijnd steken daar de golven bij af die Claude Debussy in La Mer onder zonlicht en wolken laat deinen.

Archive: 
archief

Programma

Brahms - Concert voor viool, cello en orkest
Hosokawa - Circulating Ocean
Debussy - La Mer

Data

  • 22 apr 2014 - 20:15 uur
  • 26 apr 2014 - 20:15 uur
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent ...

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel”, zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouw Orkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night', schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

  • Antje Weithaas

    Antje Weithaas, viool

    Violisten van een uitzonderlijk kaliber zijn zeldzaam. Maar de Duitse Antje Weithaas behoort zeker tot deze uitgelezen groep. Dat wordt prachtig getypeerd in een recensie van FonoForum van ...

    Violisten van een uitzonderlijk kaliber zijn zeldzaam. Maar de Duitse Antje Weithaas behoort zeker tot deze uitgelezen groep. Dat wordt prachtig getypeerd in een recensie van FonoForum van enkele jaren geleden: ‘Haar spel is nooit voorspelbaar en dat maakt het zo opwindend om naar te luisteren. Er is altijd ruimte voor nieuwe ideeën.’ Naast de grote en bekende vioolconcerten speelt ze even enthousiast moderne en minder bekende solowerken van componisten als Korngold, Hartmann en Schoeck. Het bracht haar bij grote en gerenommeerde orkesten in Duitsland en ver daarbuiten zoals de Los Angeles Philharmonic, het Royal Philharmonic Orchestra en de Academy of St. Martin-in-the-Fields. Ook in Nederland is ze een graag geziene gast bij onder meer het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentieorkest en de radio-orkesten. Daarnaast heeft ze met groot elan het leiderschap opgenomen van het befaamde Camerata Bern, waarmee zij inmiddels een eerste cd-opname gemaakt heeft. Antje Weithaas speelt graag kamermuziek. Grote bekendheid geniet het mede door haar opgerichte Arcanto Quartet. Daarnaast is Silke Avenhaus één van haar vaste pianopartners. Met haar vormt ze, samen met hoorniste Marie-Luise Neunecker een succesvol trio. Ook speelt ze regelmatig samen met pianist Lars Vogt en is als zodanig vaste gast op het door Vogt geleide festival Spannungen in het Duitse Heimbach.

  • Julian Steckel

    Julian Steckel, cello

    Julian Steckel is een Duitse cellist. Hij studeerde bij Ulrich Voss, Gustav Rivinius, Boris Pergamenschikow, Heinrich Schiff en Antje Weithaas. Hij won vele prijzen waaronder de eerste prijs ...

    Julian Steckel is een Duitse cellist. Hij studeerde bij Ulrich Voss, Gustav Rivinius, Boris Pergamenschikow, Heinrich Schiff en Antje Weithaas. Hij won vele prijzen waaronder de eerste prijs van het 59e Internationale ARD Muziek Concours in München, de Oehms Classics Prijs, de Münchener Kammerorchester Prijs, het Internationale Pablo Casals Concours in Kronberg en de Borletti-Buitoni Trust Fellowship Award in Londen.
    Julian Steckel is een veelzijdig cellist en trad op met het Beierse Radio Symfonie Orkest, de Radio Symfonie Orkesten van Berlijn, Stuttgart, Saarbrucken, Kopenhagen en Warschau, het Orchestre de Paris,  het Tsjechisch Filharmonisch Orkest, het St.Petersburg Symfonieorkest en het Filharmonisch Orkest Belgrado.
    Sinds 2011 doceert hij aan der Hochschule für Musik und Theater Rostock. Julian Steckel speelt op een cello van Urs W. Mächler (Speyer 2005).
    Het concert Helden op 14 mei 2012 is zijn eerste concert samen met het Nederlands Philharmonisch Orkest.

Heeft u genoten van een concert, wilt u graag een ervaring delen of een andere reactie plaatsen? Ons gastenboek is uw podium.

Laat een bericht achter