Film & Geluidsfragmenten

Voor elk concert maken wij een korte film die vertoond wordt in de entreehal en de foyers van het Concertgebouw. Hierin gaan we op bezoek bij een liefhebber van het programma dat u gaat beluisteren. We komen over de vloer bij musici, solisten en andere liefhebbers die met passie en kennis praten over hun favoriete werken. Op deze manier krijgt u bijzonderheden over het concert te horen. De films zijn enkele weken voor aanvang van een concert ook op internet via onze website of orkest.tv te bekijken. Als u zich aanmeldt voor onze servicenieuwsbrief ontvangt u automatisch bericht wanneer de nieuwe films online staan.

Strauss Tod und Verklärung & Vier letzte Lieder
Nederlands Philharmonisch Orkest
Voor chef-dirigent Marc Albrecht is de cyclus Vier letze Lieder het belangrijkste werk van Richard Strauss. Hij schreef het aan het eind van zijn leven en grijpt thematisch terug naar zijn jeugdwerk...

Voor chef-dirigent Marc Albrecht is de cyclus Vier letze Lieder het belangrijkste werk van Richard Strauss. Hij schreef het aan het eind van zijn leven en grijpt thematisch terug naar zijn jeugdwerk Tod und Verklärung. Beide stukken zullen in één programma te horen zijn.

Driehoek
Nederlands Kamerorkest
Een van de meest geliefde werken met maar liefst drie solisten: het Tripelconcert van Beethoven. Hij maakte het als podiumproef voor de zoon van de Oostenrijkste keizer, zijn beste pianoleerling....

Een van de meest geliefde werken met maar liefst drie solisten: het Tripelconcert van Beethoven. Hij maakte het als podiumproef voor de zoon van de Oostenrijkste keizer, zijn beste pianoleerling. Artistinresidence Lars Vogt neemt deze partij nu voor zijn rekening, met aan zijn zijde de muzikaal leider Gordan Nikoli´c op viool en Gary Hoffman op cello. Maar er is nog meer solistische muziek. Vaste soloharpiste Sandrine Chatron laat de onlangs verworven nieuwe harp van het orkest horen. En dat kan ze niet mooier doen dan met de twee befaamde dansen die Debussy voor harp en orkest schreef. Tot slot werk van Gounod. Beroemd om zijn opera’s, maar ook componist van twee flitsende symfonieën, waarvan de eerste dit concert zal besluiten. Spetterend, energiek en elegant!

9, 10 en 11 feb 2013
Concertgebouw, Amsterdam

Gordan Nikolic viool
Lars Vogt piano
Sandrine Chatron harp

Beethoven – Tripelconcert
Debussy – Danse sacrée et profane
Gounod – Symfonie nr. 1

Christianne Stotijn
Nederlands Philharmonisch Orkest
Dirigent Paolo Carignani en de musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest zijn oude bekenden van elkaar, getuige de vele operaproducties die zij gezamenlijk met De Nederlandse Opera maakten. Nu...

Dirigent Paolo Carignani en de musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest zijn oude bekenden van elkaar, getuige de vele operaproducties die zij gezamenlijk met De Nederlandse Opera maakten. Nu vinden ze elkaar op het podium van de concertzaal, al wordt ook daar de opera niet vergeten. Dat begint al met Verdi’s prachtige noodlotsopera waarvoor hij de langste ouverture uit zijn carrière schreef. Christanne Stotijn, Nederlands bekendste mezzosopraan, is Cleopatra in een vurige cantate die Berlioz schreef over de laatste uren van deze exotische Egyptische koningin. Het klinkt als een dramatische slotscene van een echte Franse grand opera. Met Cesar Franck wordt het concert echt symfonisch. Van hem klinkt zijn indrukwekkende symfonie. Helaas zijn enige, want deze befaamde organist van de Parijse Sainte Clotilde bewijst met dit werk eens te meer hoe perfect hij de symfonische klankkleuren beheerste.

23 en 25 feb 2013
Concertgebouw, Amsterdam

Paolo Carignani dirigent
Christianne Stotijn mezzosopraan

Verdi – Ouverture La Forza del Destino 
Berlioz – La Mort de Cléopâtre
Franck – Symfonie in d


Monumentale Alpen
Nederlands Philharmonisch Orkest
Voor chef-dirigent Marc Albrecht is Richard Strauss een componist die hem sinds zijn jonge jaren niet meer loslaat. Zo sprak hij in de media gefascineerd over Elektra, de opera die hij vorig seizoen...

Voor chef-dirigent Marc Albrecht is Richard Strauss een componist die hem sinds zijn jonge jaren niet meer loslaat. Zo sprak hij in de media gefascineerd over Elektra, de opera die hij vorig seizoen op indrukwekkende wijze bracht met het Nederlands Philharmonisch Orkest bij De Nederlandse Opera. In dit concert dirigeert hij een echte highlight uit dit seizoen, de Alpensinfonie. Daarin leeft de componist zich helemaal uit in zijn hartstocht voor de bergen. Het monumentale werk ontstond in zijn villa in Garmisch-Partenkirchen, met direct uitzicht op de machtige Alpentoppen. Veel bescheidener maar daarom niet minder indrukwekkend is Beethovens Vierde pianoconcert. Een stuk waarin solist Alexei Volodin en Marc Albrecht goed aan elkaar gewaagd zijn. Nog in 2011 voerden ze dit werk samen uit in de Philharmonie in Keulen, een uitvoering die de Duitse pers omschreef als ‘een belevenis’.

9 en 10 mrt 2013
Concertgebouw, Amsterdam

Marc Albrecht dirigent
Alexei Volodin piano
      
Beethoven – Pianoconcert nr. 4
R. Strauss – Eine Alpensinfonie

Nachtelijke serenade
Nederlands Kamerorkest
De serenade begon als een muzikale groet die ’s avonds onder het raam van een geliefde werd uitgevoerd. Later werd de serenade omgevormd tot een muzikale compositie ter ere van een persoon of...

De serenade begon als een muzikale groet die ’s avonds onder het raam van een geliefde werd uitgevoerd. Later werd de serenade omgevormd tot een muzikale compositie ter ere van een persoon of heuglijk feit. Het werd een eigen genre, licht van stijl en bedoeld als avondmuziek. Mozart schreef vele serenades, onder andere de Serenata Notturna voor liefst twee strijkorkesten en pauken. Antonin Dvořák componeerde in 1875 een serenade voor strijkorkest. Serenades komen ook voor in opera’s en toneelstukken. Jean Sibelius maakte voor een toneelstuk getiteld De Dood bijpassende stukken die hij later tot zelfstandige orkeststukken bewerkte. De Canzonetta is een instrumentale liefdesscene uit datzelfde toneelstuk. De eveneens Finse componist Aulis Sallinen liet zich inspireren door twee Spaanse liefdeshelden, Don Juan en Don Quichot. In het eendelige concertino De nachtelijke dansen van Don Juanquijote verwerkte hij zowel Spaanse als Finse dansen.

16 en 19 mrt 2013
Concertgebouw, Amsterdam

Gordan Nikolić viool
Gean-Guihen Queyras cello

Mozart – Serenade in D  Serenata notturna KV239.
Sallinen – De nachtelijke dansen van Don Juanquijote
Sibelius – Canzonetta op. 62a .
Dvořák – Serenade voor strijkorkest