Anne en Zef in het Nationaal Holocaust Museum

Nederlands Philharmonisch Orkest

Anne en Zef in het Nationaal Holocaust Museum
Facebook Event:

Duur: ca. 50 minuten

Anne en Zef is een muziektheatervoorstelling met het dagboek van Anne Frank als uitgangspunt. Zef is een Albanese jongen die het slachtoffer is van bloedwraak. Hij ontmoet Anne in de hemel en ze komen erachter dat ze ondanks cultuurverschillen veel met elkaar gemeen hebben. Anne wordt gezongen door de Nederlands-Iraanse sopraan Lilian Farahani (1990), bariton Benjamin de Wilde (1994) kruipt in de huid van Zef. De muziek, gecomponeerd door Monique Krüs, wordt gespeeld door musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest. Met uw ticket kunt u ook het Nationaal Holocaust Museum bezoeken.

Schoolvoorstellingen

De schoolvoorstellingen zijn op 1, 2 en 6 maart om 13.00 en 15.00 u. Meer informatie en aanmelden kan op de website van het Joods Cultureel Kwartier

De pers over Anne en Zef

‘Ontroerende en levendige operamuziek (…) Vooral Annes thema op altviool raakt een gevoelige snaar.’
*** De Volkskrant

‘Met de hartverwarmende muziek van Monique Krüs levert dat een diepontroerende voorstelling op.’
**** NRC Handelsblad

‘De ontroering slaat meermalen toe. (…) De jonge sopraan Lilian Farahani is een ontwapenende Anne, nu eens serieus, dan weer springerig brutaal.’
**** Theaterkrant

  • Over de musici
  • Lilian Farahani

    Lilian Farahani, sopraan

    De Nederlands-Iraanse sopraan Lilian Farahani (1990) ontving haar eerste zanglessen van Marjan Kuiper en volgde haar bacheloropleiding aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij zangdocent Sasja Hunnego. 

    De Nederlands-Iraanse sopraan Lilian Farahani (1990) ontving haar eerste zanglessen van Marjan Kuiper en volgde haar bacheloropleiding aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij zangdocent Sasja Hunnego. In 2012 studeerde ze cum laude af met onderscheiding ‘for the great talent as a singer and as a stage performer’. Zij vervolgde haar studie bij Sasja Hunnego aan het Conservatorium van Amsterdam. Vanaf september 2013 maakt ze deel uit van de Dutch National Opera Academy (DNOA). Momenteel wordt ze gecoacht door Ira Siff en Hans Pieter Herman. Masterclasses volgde ze bij Margreet Honig, Miranda van Kralingen, Dany Zonewa, Lynne Dawson en Dennis O’Neill.
     
     Sinds Lilian in 2007 verschillende prijzen won bij het Prinses Christina Concours treedt ze regelmatig solistisch op, zowel in binnen- als buitenland. Zo stond ze, naast vele andere gerenommeerde concertzalen, in de kleine zaal van het Concertgebouw en de Carnegie Recital Hall te New York en maakte ze tournees naar Zwitserland, Canada en de Verenigde Staten.
     
    In 2015 maakte Lilian haar debuut bij De Nationale Opera als Asphodèle in de productie L’étoile van Chabrier en was ze te horen als Susanna in Le nozze di Figaro. Naast het klassieke liedrepertoire behoren ook hedendaagse werken van o.a. Christian Jost en Jake Heggie tot haar repertoire. Zo zong zij de Nederlandse premières van de opera Death Knocks (Jost) in de rol van de Dood in een regie van David Prins en de cyclus Eve-song (Heggie). Onlangs vertolkte ze enkele liederen van Canteloube met het Residentie Orkest o.l.v. Nicholas Collon. In het oratoriumvak zong Lilian solopartijen in werken als Petite Messe Solennelle van Rossini, Messe Solennelle van Gounod, het Requiem van Fauré, het Stabat Mater van Pergolesi, Elias van Mendelssohn en in verschillende missen van Mozart, waaronder de beroemde Krönungsmesse.
    Deel
  • Benjamin de Wilde

    Benjamin de Wilde, bariton

    Benjamin de Wilde (1994) studeert bij bariton Pierre Mak en coach David Bollen aan het Conservatoriu

    Benjamin de Wilde (1994) studeert bij bariton Pierre Mak en coach David Bollen aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij volgde masterclasses bij Udo Reinemann en Margreet Honig. De basis van zijn interesse voor klassieke muziek werd gelegd toen hij o.l.v Pieter-Jan Olthof in het kinderkoor van de Matthäus Passion zong.

    Voorafgaand aan zijn studie zong hij al in verschillende producties. In juli 2014 zong hij onder meer in de Haarlemse Schouwburg de rol van Morales in Carmen.

    Deel
  • Monique Krüs

    Monique Krüs, componist

    De Nederlandse componist, sopraan en dirigent Monique Krüs studeerde 3 jaar psychologie aan de univ

    De Nederlandse componist, sopraan en dirigent Monique Krüs studeerde 3 jaar psychologie aan de universiteit van Utrecht voordat ze toelating deed voor klassieke zang aan het Utrechts conservatorium. Haar studie sloot ze af met een jaar operaklas aan het Mozarteum in Salzburg.
    Krüs was drie jaar verbonden aan het operahuis van Essen. Sinds die tijd zingt zij als gast op nationale en internationale podia. Ze werkte met dirigenten als Reinbert de Leeuw, Markus Stenz, Edo de Waart en Jan-Willem de Vriend.

    Sinds 1995 componeert en produceert zij muziek voor tv-programma’s, ensembles en steeds meer voor muziektheater, daarbij gebruik makend van haar grote ervaring als zangeres.  Van 2000 tot 2009 maakte zij o.a. veel muziek voor de jeugdzender Zappelin. Ook voor de AVROTROS componeert zij regelmatig leadermuziek voor diverse TV-programma's. Haar werk is toegankelijk, kleurrijk en lyrisch. 



    Haar eerste opera was 'God's Videotheek' (2007), een opdracht van Opera Spanga, waarin zij zelf de sopraanpartij zong. Ze schreef al eerder muziek naar een tekst van Ad de Bont voor 'Eine Odyssee', muziektheater voor en door jongeren voor het Impuls Festival für neue Musik in Magdeburg (2009). Voor het Gergiev Festival 2011 componeerde ze de familievoorstelling 'Soeraki' op een libretto van Sjoerd Kuyper. Een vervolg hierop staat gepland voor begin 2016 bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Op verzoek van het Peter de Grote Festival voor kamermuziek in Groningen schreef Monique Krüs de opera 'The Tsar, his wife, her lover and his head' (2013) over Peter de Grote, waarbij ze voor het eerst haar eigen werk dirigeerde, o.a. tijdens het Grachtenfestival in Amsterdam. Het Internationale Vocalisten Concours in Den Bosch heeft haar uitgenodigd het verplichte werk te componeren voor de editie van 2016.

    Deel
  • Ad de Bont

    Ad de Bont, libretto

    Ad de Bont was 30 jaar artistiek leider van Theatergroep Wederzijds cq de Toneelmakerij. Hij schreef

    Ad de Bont was 30 jaar artistiek leider van Theatergroep Wederzijds cq de Toneelmakerij. Hij schreef en regisseerde talloze teksten, waarbij hij vaak moeilijke onderwerpen met helderheid en humor uitwerkte tot aangrijpend theater. Muziek speelde in zijn voorstellingen een belangrijke rol. Steeds terugkerende thema’s binnen zijn werk zijn een groot maatschappelijk engagement en de absurditeit van het bestaan. Hij was lange tijd Nederlands meest gespeelde toneelauteur in het buitenland.

    Bekende stukken van zijn hand zijn: Het bijzondere leven van Hilletje Jans (over een meisje in de 18e eeuw dat als man door het leven gaat), De ballade van Garuma (opkomst en ondergang van een voetbalheld), Mirad, een jongen uit Bosnië (het aangrijpende verhaal van een 14-jarige jongen over de oorlog in Bosnië), Moeder Afrika (over de slavernij), De Hompelaar (het bizarre verhaal van een eigenaardige familie in een ogenschijnlijk idyllisch dorp), Een Odyssee (bewerking van Homerus), Anne en Zef (over een onmogelijke liefde tussen Anne Frank en een Albanese jongen) en Mehmet de Veroveraar (over de zevende Sultan van de Ottomanen). Ad de Bont won zes maal de Hans Snoekprijs, de Gouden Krekel 2008 en 2013, de Hustinxprijs voor dramaschrijfkunst, de Nederlands-Vlaamse Toneelschrijfprijs 2012 en vele buitenlandse onderscheidingen.

    Deel
  • Corina van Eijk

    Corina van Eijk, regie

    Corina van Eijk is sinds 1989 artistiek leider van Opera Spanga. Ze studeerde in 1981 af aan de

    Corina van Eijk is sinds 1989 artistiek leider van Opera Spanga. Ze studeerde in 1981 af aan de regieafdeling van de Toneelacademie Maastricht. Zij regisseert opera’s en operafilms. Zij initieerde Monique Krüs haar eerste grote werk; de multimedia opera Gods Videotheek (2007).

    Deel
  • Huba Hollóköi

    Huba Hollóköi, dirigent

    Huba Hollóköi begon zijn muzikale carrière als violist. Later vervolgde hij zijn studie op het ge

    Huba Hollóköi begon zijn muzikale carrière als violist. Later vervolgde hij zijn studie op het gebied van orkestdirectie in de klas van Leif Segerstam aan de Sibelius Academie. Hij studeerde af aan de Nationale Master Orkestdirecte in bij Jac van Steen, Kenneth Montgomery en Ed Spanjaard. In 2013 was hij één van de drie finalisten van de 53e Besancon International Conducting Competition.

    Hollóköi dirigeerde bij alle grote Nederlandse orkesten, waaronder het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Koninklijk Concertgebouwrokest, het Noord Nederlands Orkest en Het Balletorkest. In Finland dirigeerde Hollóköi Mozart’s Die Zauberflöte en Verdi’s Il Trovatore. Momenteel is Hollóköi assistent-dirigent bij het Radio Filharmonisch Orkest.

    Deel
Deel