Aanklacht en vertroosting

Nederlands Kamerorkest

Aanklacht en vertroosting

MEDIA

Programma

Barber, Jost en Sjostakovitsj         

Barber
– Adagio voor strijkers
Jost – Der Zaubergarten
Sjostakovitsj – Symfonie nr. 14

BARBER, JOST EN SJOSTAKOVITSJ Tussen de beoefenaars van barokmuziek en de musici in ‘moderne’ symfonieorkesten hing twintig, dertig jaar geleden een ‘ijzeren gordijn’. Maar zie: symfonieorkesten durven weer barokke composities uit te voeren. Voorzichtig zijn hedendaagse componisten zelfs gaan schrijven voor oudemuziekensembles. De Duitser Christian Jost bijvoorbeeld. Zijn concertino voor viool en kamerorkest getiteld Der Zaubergarten (De Tovertuin) ging in 2011 in premiere bij de gerenommeerde Akademie fur Alte Musik, maar het vierdelige stuk is ook bedoeld voor moderne ensembles. Lisanne Soeterbroek, lid van het NKO en onderscheiden met de tweede prijs op het Oskar Back Concours, is soliste. Na dit luchtige stuk een absolute tegenhanger: de zwarte Veertiende symfonie van Dmitri Sjostakovitsj. Een liedsymfonie over elf gedichten van zes schrijvers met de dood als leidraad: de te vroege dood en de onterechte dood. Een aanklacht en vertroosting tegelijk.


 

  • Over de musici
  • Christian Jost

    Christian Jost

    De Duitse componist Christian Jost is één van de leidende Duitse componisten van onze tijd. Gebore

    De Duitse componist Christian Jost is één van de leidende Duitse componisten van onze tijd. Geboren in Trier (1963) studeerde hij compositie en directie in onder meer Keulen en San Francisco. Momenteel woont en werkt hij als vrij scheppend componist in Berlijn. Het oeuvre van Jost in veelzijdig waarbij hij traditie en nieuwe wegen in telkens nieuwe concepten combineert. Daarbij gaat hij uit van een orkestraal georiënteerde atmosferische toondichtheid. In zijn eigen woorden: ‘Ik ben altijd op zoek naar het magische moment. Dat bereik ik alleen door een complexe gedifferentieerde verhouding tussen structuur, vorm en klank.’ Een streven dat zelfs aan de titels van zijn werken als TiefenRausch en Cosmodomion te herkennen is. Een belangrijk onderdeel in zijn werk is het solocconcert. Centraal hierin is zijn Requiem-Trilogie met Pietà voor trompet en orkest, DiesIrae voor trombone en orkest enLuxAeterna voor altsaxofoon en orkest. Ook componeert hij opera’s, zijn opera Hamlet werd in 2009 door het vaktijdschrift Opernwelt tot de ‘wereldpremière van het jaar’ uitgeroepen.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Thomas Oliemans

    Thomas Oliemans, bariton

    Sinds zijn debuut bij de Nederlandse Reisopera in 2002, heeft hij zich gemanifesteerd als één van de belangrijkste baritons van ons land. Ook op het concertpodium is hij een bekende verschijning. Met het Nederlands Kamerorkest maakte hij een door de pers enthousiast ontvangen opname van de Symfonie nr. 14 van Sjostakovitsj.

    Niet de minsten stonden aan de basis van de stormachtige carrière van bariton Thomas Oliemans. Hij leerde het vak van grootheden als Magreet Honig, Robert Holl en Dietrich Fischer-Dieskau. Sinds zijn debuut bij de Nederlandse Reisopera in 2002, heeft hij zich gemanifesteerd als één van de belangrijkste baritons van ons land. Regelmatig treedt hij op met operagezelschappen als het Théâtre du Capitole in Toulouse, het Teatro Real in Madrid en Covent Garden in Londen. Hij heeft een warme band met De Nationale Opera waar hij in uiteenlopende producties zong. Voor zijn vertolking van Papageno in Mozarts Die Zauberflöte kreeg hij van de vriendenvereniging in 2013 de Prix d’amis uitgereikt. Bij het gezelschap werkte hij ook regelmatig mee aan nieuwe opera’s van onder meer Rob Zuidam, Peter-Jan Wagemans en Martijn Padding.

    Ook op het concertpodium is hij een bekende verschijning. Hij geeft veel recitals, waaronder enige tijd geleden drie liederencycli van Schubert in Het Koninklijk Concertgebouw met zijn vaste pianist Malcolm Martineau. Ook werkte hij samen met diverse orkesten, waaronder de Dresdner Philharmonie en het Koninklijk Concertgebouworkest. Met het Nederlands Kamerorkest maakte hij een door de pers enthousiast ontvangen opname van Symfonie nr. 14 van Sjostakovitsj.

    Deel