Aanklacht en vertroosting

Nederlands Kamerorkest

Aanklacht en vertroosting

MEDIA

Programma

Barber, Jost en Sjostakovitsj         

Barber
– Adagio voor strijkers
Jost – Der Zaubergarten
Sjostakovitsj – Symfonie nr. 14

BARBER, JOST EN SJOSTAKOVITSJ Tussen de beoefenaars van barokmuziek en de musici in ‘moderne’ symfonieorkesten hing twintig, dertig jaar geleden een ‘ijzeren gordijn’. Maar zie: symfonieorkesten durven weer barokke composities uit te voeren. Voorzichtig zijn hedendaagse componisten zelfs gaan schrijven voor oudemuziekensembles. De Duitser Christian Jost bijvoorbeeld. Zijn concertino voor viool en kamerorkest getiteld Der Zaubergarten (De Tovertuin) ging in 2011 in premiere bij de gerenommeerde Akademie fur Alte Musik, maar het vierdelige stuk is ook bedoeld voor moderne ensembles. Lisanne Soeterbroek, lid van het NKO en onderscheiden met de tweede prijs op het Oskar Back Concours, is soliste. Na dit luchtige stuk een absolute tegenhanger: de zwarte Veertiende symfonie van Dmitri Sjostakovitsj. Een liedsymfonie over elf gedichten van zes schrijvers met de dood als leidraad: de te vroege dood en de onterechte dood. Een aanklacht en vertroosting tegelijk.


 

  • Over de musici
  • Christian Jost

    Christian Jost

    De Duitse componist Christian Jost is één van de leidende Duitse componisten van onze tijd. Gebore

    De Duitse componist Christian Jost is één van de leidende Duitse componisten van onze tijd. Geboren in Trier (1963) studeerde hij compositie en directie in onder meer Keulen en San Francisco. Momenteel woont en werkt hij als vrij scheppend componist in Berlijn. Het oeuvre van Jost in veelzijdig waarbij hij traditie en nieuwe wegen in telkens nieuwe concepten combineert. Daarbij gaat hij uit van een orkestraal georiënteerde atmosferische toondichtheid. In zijn eigen woorden: ‘Ik ben altijd op zoek naar het magische moment. Dat bereik ik alleen door een complexe gedifferentieerde verhouding tussen structuur, vorm en klank.’ Een streven dat zelfs aan de titels van zijn werken als TiefenRausch en Cosmodomion te herkennen is. Een belangrijk onderdeel in zijn werk is het solocconcert. Centraal hierin is zijn Requiem-Trilogie met Pietà voor trompet en orkest, DiesIrae voor trombone en orkest enLuxAeterna voor altsaxofoon en orkest. Ook componeert hij opera’s, zijn opera Hamlet werd in 2009 door het vaktijdschrift Opernwelt tot de ‘wereldpremière van het jaar’ uitgeroepen.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Thomas Oliemans

    Thomas Oliemans, bariton

    Sinds zijn debuut bij de Nederlandse Reisopera in 2002, heeft hij zich gemanifesteerd als één van de belangrijkste baritons van ons land. Ook op het concertpodium is hij een bekende verschijning. Met het Nederlands Kamerorkest maakte hij een door de pers enthousiast ontvangen opname van de Symfonie nr. 14 van Sjostakovitsj.

    Niet de minsten stonden aan de basis van de stormachtige carrière van bariton Thomas Oliemans. Hij leerde het vak van grootheden als Magreet Honig, Robert Holl en Dietrich Fischer-Dieskau. Sinds zijn debuut bij de Nederlandse Reisopera in 2002, heeft hij zich gemanifesteerd als één van de belangrijkste baritons van ons land. Regelmatig treedt hij op met operagezelschappen als het Théâtre du Capitole in Toulouse, het teatro Real in Madrid en Covent Garden in Londen. Hij heeft een warme band met De Nationale Opera waar hij in uiteenlopende producties heeft gezongen. Voor zijn vertolking van Papageno in Mozarts Die Zauberflöte kreeg hij van de vriendenvereniging in 2013 de Prix d’amis uitgereikt. Bij het gezelschap werkte hij ook regelmatig mee aan nieuwe opera’s van onder meer Rob Zuidam, Peter-Jan Wagemans en Martijn Padding.

    Ook op het concertpodium is hij een bekende verschijning. Hij geeft veel recitals, waaronder enige tijd geleden drie liederencycli van Schubert in het Koninklijk Concertgebouw met zijn vaste pianist Malcolm Martineau. Ook werkte hij samen met diverse orkesten, waaronder de Dresdner Philharmonie en het Koninklijk Concertgebouworkest. Met het Nederlands Kamerorkest maakte hij een door de pers enthousiast ontvangen opname van de Symfonie nr. 14 van Sjostakovitsj.

    Deel