Beethoven 2 en Mario Brunello speelt Brahms

Nederlands Kamerorkest

Beethoven 2 en Mario Brunello speelt Brahms

Programma

MOZART - Ouverture ‘Don Giovanni’
BRAHMS - Concert voor viool, cello en orkest
BEETHOVEN - Symfonie nr. 2

Brahms met cellist Mario Brunello
Het was het laatste grote symfonische werk dat Brahms in zijn leven schreef: het Dubbelconcert voor viool en cello. Brahms had eerst gedacht aan een celloconcert, maar omdat hij nog wat goed te maken had aan zijn vriend, de grote violist Joseph Joachim, voegde hij er een soloviool bij. De verzoening slaagde. Hoe kan het ook anders met zulke schitterende muziek, in dit programma gespeeld door leider van het Nederlands Kamerorkest Gordan Nikolić en niemand minder dan de befaamde cellist Mario Brunello aan zijn zijde.

Het Nederlands Kamerorkest speelt Beethoven
Ook Beethoven moest zich verzoenen, maar dan met zichzelf en zijn ontluisterende doofheid. In 1802 liep hij met plannen rond om van pure ellende uit het leven te stappen. Maar met zijn onverzettelijk geest schrijft hij juist in die tijd zijn Symfonie nr. 2 die overloopt van genot en levensvreugde. Overtuigender kan de kracht van muziek niet zijn.

Het concert op 23 okt is geen onderdeel van de keuzeserie.

  • Over de musici
  • Mario Brunello

    Mario Brunello, cello

    Mario Brunello heeft een bijzondere kijk op het musiceren, dat hij benadert vanuit de natuurlijke stilte.

    Aller ogen waren op hem gericht toen cellist Mario Brunello in 1986 als eerste Italiaan het befaamde Tsjaikovski Concours in Moskou won. Een prijs die hij sindsdien alleszins heeft waargemaakt. Hij concerteerde onder meer met het London Philharmonic Orchestra, het Philadelphia Orchestra en de Filarmonica della Scala Milano. Daarnaast speelde hij samen met beroemdheden als Gidon Kremer, Martha Argerich en Frank Peter Zimmermann. Ook werkte hij met het Borodin Quartet en het Alban Berg Quartet. Hij is artistiek leider van het International String Quartet Competition Premio Paolo Borciani en het Reggio Emilia String Quartet Festival. Daarnaast is hij als gastdocent regelmatig op bezoek bij de Royal Academy of Music in Londen. In 1994 richtte hij het Orchestra d'Archi Italiana op. Als leider van dit ensemble heeft hij zich ook geprofileerd als een gedreven dirigent.

    Mario Brunello heeft een bijzondere kijk op het musiceren, dat hij benadert vanuit de natuurlijke stilte. Om dat te bereiken trekt hij vaak met zijn cello de natuur in, zoals de toppen van de Alpen, om daar te spelen en zelfs opnames te maken: ‘Voor de eerste en na de laatste noot is er de perfecte stilte van de bergen. Het zijn momenten waarvan alleen ik en mijn cello weet hebben.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel

Rondom het concert

NedPhO Anders: Café des Chansons
za 22 okt 2016
NedPhO Anders
Het Concertgebouw, Amsterdam