Beethoven 6 ‘Pastorale’ en Bruch door violist James Ehnes

Nederlands Philharmonisch Orkest

Beethoven 6 ‘Pastorale’ en Bruch door violist James Ehnes

Programma

Wagner – Ouverture ‘Rienzi’
Bruch – Schotse Fantasie
Beethoven – Symfonie nr. 6 ‘Pastorale’

Marc Albrecht dirigeert Beethoven 6 ‘Pastorale’

Beethoven was dol op de natuur. In Symfonie nr. 6 die hij de titel ‘Pastorale’ meegaf, neemt hij ons mee naar de bloemen, beekjes en vogels die hij zo liefheeft. Voor de vogelaars: u kunt de nachtegaal, de kwartel en – mis het niet – de koekoek spotten. Het is niet alles pais en vree: als het weer omslaat is het natuurgeweld van een razende storm overweldigend. Het daarop volgende ‘lied’ van de herder – dankbaar dat de storm is overgetrokken – is een van de meest indrukwekkende finales van al Beethovens symfonieën.

Bruch door violist James Ehnes

Max Bruch, onsterfelijk geworden door zijn Vioolconcert nr. 1, was duidelijk in zijn element als hij voor viool en orkest schreef, getuige de Schotse Fantasie. Bruch weet de aaneenschakeling van Schotse volksliedjes tot een coherent quasi-vioolconcert te smeden. Met James Ehnes heeft het stuk een droomvertolker: vanwege zijn virtuoze, technische perfectie, lyrische kwaliteiten en grote muzikaliteit wilde het orkest hem al lang weer graag als gast.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • James Ehnes

    James Ehnes, viool

    ‘Het spel van James Ehnes heeft de kwaliteit van zowel een pottenbakker als een schilder. Hij maakte muzikale zinnen alsof hij met klei boetseert, terwijl hij ze tegelijkertijd in detail beschildert met een waaier van kleuren.’

    ‘Het spel van James Ehnes heeft de kwaliteit van zowel een pottenbakker als een schilder. Hij maakte muzikale zinnen alsof hij met klei boetseert, terwijl hij ze tegelijkertijd in detail beschildert met een waaier van kleuren.’ Het is een beeldende typering van deze befaamde Canadese violist zoals verwoord in een recensie. Hij begon al met spelen toen hij vier was, had zijn eerste optreden met het Orchestre Symphonique de Montréal op zijn dertiende en volgde zijn opleiding aan de The Juilliard School die hij met onderscheiding afsloot.

    In zijn uiterst succesvolle carrière speelde hij samen met orkesten als het Philadelphia Orchestra, het Los Angeles Philharmonic Orchestra en het Gewandhausorchester Leipzig. Op het gebied van kamermuziek speelde hij samen met Louis Lortie, Yo-Yo Ma en Nikolaï Lugansky. Hij trad op in gerenommeerde zalen als Wigmore Hall, Carnegie Hall en het Amsterdamse Concertgebouw. Daarnaast is hij oprichter van het Ehnes Quartet, waarmee hij wereldwijd concerten geeft.

    James Ehnes heeft meer dan vijftig cd’s op zijn naam staan en zijn opname met de vioolconcerten van Korngold, Barber en Walton werd bekroond met een Grammy Award. Ook zijn twee opnames van de Capriccio’s van Paganini, waarmee hij in 2009 een verbluffend debuut maakte op de Salzburger Festspiele, werden alom met bewondering ontvangen.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé
do 7, za 9 mrt 2019
Muziekcafé
Het Concertgebouw, Amsterdam
Deel