Beethoven Pianoconcert 5 met Martin Helmchen

Nederlands Philharmonisch Orkest

Beethoven Pianoconcert 5 met Martin Helmchen

Programma

BRAHMS - Serenade nr. 2
BEETHOVEN - Pianoconcert nr. 5 ‘Emperor’

Beethoven Pianoconcert 5 met Martin Helmchen
‘Het beviel uitstekend en smaakte naar meer’, zei pianist Martin Helmchen over zijn eerste project met het Nederlands Kamerorkest in 2007. Inmiddels is die ontmoeting de afgelopen jaren uitgegroeid tot een smaakvolle samenwerking met het Kamerorkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Van 2009 tot 2011 was hij zelfs artist-in-residence. Voor dit programma hebben orkest en pianist gekozen voor Beethovens vorstelijke bekroning van zijn reeks pianoconcerten: het onstuimige Vijfde ‘Keizersconcert’, dat overloopt van virtuoze levenslust.

Serenade van Brahms
In de eerste helft van dit concert dirigeert chef-dirigent Marc Albrecht het orkest in de weinig gespeelde Tweede serenade van de jonge Johannes Brahms. Had hij maar het lef gehad om het gewoon een symfonie te noemen, dan was dit schitterende werk ongetwijfeld standaardrepertoire geweest. Heerlijke muziek die niet zozeer teruggrijpt op de door Brahms zo bewonderde Beethoven, maar veeleer op de verstrooiende nachtmuzieken van Mozart. Een groots kleinood dat je niet genoeg kunt koesteren.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Martin Helmchen

    Martin Helmchen, piano

    De Duitse pianist is geen onbekende voor het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest. Tussen 2009 en 2011 was hij twee seizoenen artist in residence.

    De Duitse pianist Martin Helmchen is bepaald geen onbekende voor het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest. Al in 2007 speelden ze hun eerste productie samen en tussen 2009 en 2011 was hij twee seizoenen artist in residence bij het Nederlands Kamerorkest, waarmee hij tevens een opname van twee pianoconcerten van Mozart maakte. Ook daarna was hij met grote regelmaat bij het orkest te gast.

    De carrière van Helmchen kwam goed op gang toen hij in 2001 de Clara Haskil International Piano Competition in Zwitserland won. Sindsdien speelde hij samen met orkesten als de Wiener Philharmoniker, de Berliner Philharmoniker en het New York Philharmonic Orchestra. Begin 2015 oogstte hij veel bewondering toen hij op korte termijn bij het Koninklijk Concertgebouworkest met Herbert Blomstedt inviel voor Maria João Pires. Naast zijn talloze recitals werkt hij regelmatig samen met befaamde musici als Christian Tetzlaff, Julia Fischer en natuurlijk zijn echtgenote de celliste Marie-Elizabeth Hecke. Zijn solo-opname, eveneens met werk van Schubert, won de ECHO Klassik 2009.

    Martin Helmchen is docent aan de Kronberg Academy in Duitsland. Daar stelt hij zijn studenten voor de meest essentiële vragen: ‘Waar om doe ik iets op een bepaalde manier? Waarom kies ik juist hier voor deze speelwijze? Waarom maak ik eigenlijk muziek?’ 

    Deel