Beethovens Vioolconcert en Mendelssohn 3

Nederlands Philharmonisch Orkest

Beethovens Vioolconcert en Mendelssohn 3

MEDIA

Programma

MOSCHELES - Ouverture ‘Jeanne d’Arc’
BEETHOVEN - Vioolconcert
MENDELSSOHN - Symfonie nr. 3 ‘Schotse’

Veronika Eberle speelt Beethovens Vioolconcert
Als zestienjarige trok Veronika Eberle internationaal de aandacht met een weergaloze vertolking van Beethovens Vioolconcert tijdens de Salzburger Festspiele in 2006 onder Simon Rattle. Sindsdien is het één van haar lievelingsstukken dat ze reeds in veel gerenommeerde concertzalen speelde. Dat Beethoven zelf geen onverdienstelijk violist was blijkt wel uit zijn Vioolconcert; het is zijn eerste echte romantische soloconcert, geschreven vol contrasten en uitersten en bovendien uiterst virtuoos.

Ivor Bolton met Mendelssohn 3
Dirigent Ivor Bolton is een jaarlijks terugkerende gast bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Zijn programma’s met repertoire uit de vroegromantische tijd gooiden hoge ogen bij het grote publiek. Wat dat betreft zit u uitstekend met dit programma. Want naast Beethoven hoort u van Mendelssohn diens beroemde Derde ‘Schotse’ symfonie, een muzikale weerslag van een vakantie die de componist in Schotland doorbracht. Waar Mendelssohn de Britse eilanden als toerist bezocht, was zijn goede vriend Ignaz Moscheles lange tijd inwoner van Londen. Met zijn uiterst dramatische concertouverture Jeanne d’Arc opent dit vroeg romantisch getint concert.

  • Over de musici
  • Ivor Bolton

    Ivor Bolton, dirigent

    Hij begon als klavecinist en legde zich later toe op het dirigeren en specialiseerde zich in het repertoire van de 18e en vroege 19e eeuw. Daarnaast profileerde hij zich als operadirigent. Tot 2016 was hij chef-dirigent van het Mozarteum Orchester Salzburg. Sinds dat jaar is hij chef van het Sinfonieorchester Basel.

    ‘Telkens als ik een stuk opnieuw dirigeer, bouw ik voort op mijn ervaring en neem nieuwe risico’s. Als dat lukt, groeit het stuk bij elke uitvoering. Maar perfect wordt het nooit. Gelukkig maar, want anders zou mijn werk erg saai worden.’ Een mooie typering van de manier waarop Ivor Bolton zijn vak ervaart.

    Hij begon als klavecinist en legde zich later toe op het dirigeren en specialiseerde zich in het repertoire van de 18e en vroege 19e eeuw. Daarnaast profileerde hij zich als operadirigent na zijn succesvolle debuut in 1986 met Stravinsky’s The Rake’s Progress bij de English Touring Opera. Tot 2016 was hij chef-dirigent van het Mozarteum Orchester Salzburg. Sinds dat jaar is hij chef van het Sinfonieorchester Basel. Ook is hij al weer enkele jaren leider van het Teatro Real in Madrid en, sinds de oprichting in 2012, van het Dresdner Festspielorchester. Als gast dirigeerde hij producties in talloze operatheaters als de Bayerische Staatsoper, Covent Garden, de Wiener Staatsoper en De Nationale Opera in Amsterdam.

    Ook op het concertpodium heeft hij zijn talent bewezen. Alleen al in Nederland leidde hij het Koninklijk Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en uiteraard het Nederlands Philharmonisch Orkest waar hij inmiddels jaarlijks een aantal concerten leidt. 

    Deel
  • Veronika Eberle

    Veronika Eberle, viool

    Verbluffend was haar grote doorbraak na een onvergetelijke uitvoering van Beethovens Vioolconcert.

    Zes was Veronika Eberle toen ze voor het eerst met de viool in aanraking kwam. Ze herinnert zich de bijzondere kwaliteit van haar eerste leraar: ‘Hij leerde me dat het plezier in de muziek essentiëler is dan al het andere’. Op tienjarige leeftijd gaf ze haar eerste echte concert. Maar verbluffend was haar grote doorbraak zes jaar later toen ze in een overladen Festspielhaus in Salzburg met de Berliner Philharmoniker en Sir Simon Rattle een onvergetelijke uitvoering van Beethovens Vioolconcert speelde. Vele beroemde orkesten nodigden haar sindsdien uit, waaronder het New York Philharmonic Orchestra, het Gewandhausorchester in Leipzig, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Koninklijk Concertgebouworkest. Ook voor kleine bezetting is Veronika Eberle een veel gevraagd violiste. Ze gaf recitals in de Londense Wigmore Hall, Carnegie Hall in New York en de Tonhalle in Zurich. Tussen 2010 en 2012 was ze ‘Junge Wilde’ artiest van het Dortmund Konzerthaus. Om haar talent zo goed mogelijk te ontwikkelen kreeg ze in 2008 een felbegeerde beurs van de Borletti-Buitoni Trust. In februari van dit jaar gaf ze een opmerkelijk recital in Het Concertgebouw met onder anderen Antoine Tamestit, en Martin Helmchen, die beiden ook dit seizoen te gast zijn bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    Deel