Dansende klarinet

Nederlands Kamerorkest

Dansende klarinet

Programma

Brahms - Hongaarse dansen nr. 1, 12 en 21 arr. Göran Fröst 
Schumann - Stücke im Volkston nr. 1, 2 en 5 arr. Wijnand van Klaveren 
Traditional - 3 Klezmerdansen voor klarinet en strijkers arr. Göran Fröst 
Brahms - Strijksextet nr. 1

Eerder in het seizoen speelde de virtuoze klarinetist Martin Fröst als artist-in-residence samen met het Nederlands Philharmonisch Orkest. In dit programma is hij gast bij het Nederlands Kamerorkest. Niet alleen hij, maar ook zijn broer Göran, die op de achtergrond meewerkt als componist/arrangeur van twee stukken voor klarinet en ensemble, gemaakt door zijn broer Martin. Het zijn de Klezmerdansen op traditionele melodieën, en enkele Hongaarse dansen van Johannes Brahms die göran bewerkte tot klarinetconcertjes. Bovendien ontwierp hij voor zijn lenige broer ene choreografie waardoor de klezmerklarinet danst voor oor én oog. Enkele delen uit Stücke im Volkston die Robert Schumann schreef op volkse thema's voor cello en piano werden door Wijnand van Klaveren bewerkt tot werken voor klarinet en strijkers. Het programma rondt af met ene originele Brahms, zijn Strijksextet nr. 1 in een versie voor strijkorkest. 

  • Over de musici
  • Martin Fröst

    Martin Fröst, klarinet

    artist-in-residence Grensverleggende klarinettist Een klarinettist pur sang, die met

    artist-in-residence

    Grensverleggende klarinettist

    Een klarinettist pur sang, die met zijn instrument gebaande paden durft te verlaten en grensverleggend experimenteert met zowel compositie als concertvorm.

    ‘Het is heerlijk als je overal op de wereld de mooiste klarinetmuziek met de beste orkesten en musici kunt uitvoeren. Een paar jaar geleden begon ik toch twijfels over mijn carrière te krijgen. Hoe gelukkig zal ik zijn als ik op mijn 85e kan zeggen dat ik duizend keer het klarinetconcert van Mozart of Weber heb uitgevoerd? Ik ben gaan experimenteren met nieuwe concertconcepten. Daar is Dollhouse uit ontstaan: een total performance met orkest waarin ik het spelen van klassieke muziek verbind met presentatie, beweging, dirigeren en nog veel meer. Geen eenvoudige opgave, want veel van die disciplines waren totaal nieuw voor mij.
     
    Ik ben nu bezig met het project Genesis. Daarin wil ik op een speelse manier het publiek een indruk geven van de fascinerende muziek die onze samenleving in de loop van de eeuwen heeft voortgebracht. Een belangrijk element daarin was de volksmuziek, omdat die het dichtst bij het dagelijks leven stond van de ‘gewone man’. Veel componisten werden geïnspireerd door volksmuziek en gingen deze gebruiken in hun eigen werk, wat vaak tot verrassende composities leidde. 
     
    Een aantal van de stukken die onderdeel zijn van Genesis, speel ik samen met het Nederlands Kamerorkest in maart 2016. Mijn broer Göran Fröst, altviolist en componist, heeft klassieke, op volksmuziek gebaseerde werken en traditionele Klezmermuziek, gearrangeerd voor klarinet en strijkorkest. Dat is een heel originele combinatie. 

    Natuurlijk speel ik ook nog steeds met veel voldoening het klassieke repertoire. Het Klarinetconcert van de componist Carl Nielsen, dat ik met het Nederlands
    Philharmonisch Orkest in november 2015 uitvoer, is bijvoorbeeld een schitterend stuk dat ik al sinds mijn jeugd goed ken. Als Zweed voel ik met de Deen Nielsen die speciale Scandinavische verwantschap, waardoor dit werk een warme plek in mijn muzikale hart heeft.’
    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé: Dansende klarinet
ma 14 mrt 2016
Muziekcafé
Het Concertgebouw, Amsterdam