De laatste noten

Nederlands Kamerorkest

De laatste noten

MEDIA

Programma

Bach, Britten en Mozart        
Bach
– Kunst der Fuge: Contrapunctus I en V
Britten – Les illuminations
Mozart – Requiem

Stierf Mozart terwijl hij nog koortsachtig werkte aan zijn Requiem zoals een tijdgenoot getuigde? Leerling en vriend Franz Sussmayer vulde Mozarts laatste noten en lege bladzijden aan op verzoek van Mozarts weduwe. Tot op de dag van vandaag proberen Mozartkenners die toevoegingen te verbeteren. In dit concert klinkt de allernieuwste versie die de Nederlander Clemens Kemme in 2011 maakte, met tal van drastische veranderingen. Ook Bach levert raadsels op. Hoe wilde hij de vierstemmige canons uit zijn Kunst der Fuge laten klinken: op klavier of voor vier instrumenten, bijvoorbeeld strijkers? Het Nederlands Kamerorkest kiest voor die optie. Tussen Bach en Mozart het voltooide Les illuminations van Benjamin Britten op teksten van Arthur Rimbaud. (einde concert ca. 22.15)

EXTRA: zaterdag en maandag 19.40 Muziekcafé, spiegelzaal

  • Over de musici
  • Maximilian Schmitt

    Maximilian Schmitt, tenor

    Deel
  • Richard Egarr

    Richard Egarr, dirigent

    Richard Egarr begon ooit als koorknaap in York Minster aan de Chetham’s School of Music in Manches

    Richard Egarr begon ooit als koorknaap in York Minster aan de Chetham’s School of Music in Manchester. Daarna studeerde hij orgel en clavecimbel bij onder anderen Gustav Leonhardt en volgde een opleiding tot dirigent. Hij gaf talloze recitals en dirigeerde vele barokke opera’s en oratoria. Daarnaast geniet hij ook grote bekendheid als vertolker van het romantische en moderne repertoire van Schubert en Maxwell Davies. In Nederland is Egarr regelmatig te gast op het Festival Oude Muziek en speelde hij met ensembles als de Nederlandse Bachvereniging en de Radio Kamer Filharmonie. Sinds 2006 in Richard Egarr artistiek leider van de befaamde Academy of Ancient Music.

    Deel
  • Lisa Larsson

    Lisa Larsson, sopraan

    ‘Een stem van zilver’, ‘etherisch en glashelder, een stem als een engel,’ zo prees de pers de lichtheid en souplesse van haar stem.

    Ooit speelde zij dwarsfluit, maar toch ging de Zweedse sopraan Lisa Larsson met haar stem de professionele muziek in. ‘Een stem van zilver’, ‘etherisch en glashelder, een stem als een engel,’ zo prees de pers de lichtheid en souplesse van haar stem. Haar eerste aanstelling was aan de opera van Zürich, maar al gauw hadden ook andere operahuizen belangstelling en stond ze op het toneel van onder meer Covent Garden in Londen, La Fenice in Venetië en de Koninklijke Opera van Stockholm. Ze werkte samen met orkesten als de Berliner Philharmoniker, het Tonhalle Orchester Zürich en al weer heel wat seizoenen het Nederlands Philharmonisch Orkest. Op het gebied van oude muziek zong ze Bach-cantates onder Ton Koopman en John Eliot Gardiner in concerten en op talloze cd’s. Sinds enige tijd is ze ook jurylid van het Internationaler Bach Wettbewerb Leipzig. Met Het Gelders Orkest maakte ze diverse opnames van werken van Berlioz en Mahler.

    Als vertolkster van het moderne repertoire heeft Lisa Larsson een warme band met Rolf Martinsson, enkele jaren geleden composer-in-residence bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Zij zong van hem diverse wereldpremières en een aantal werken zijn ook aan haar opgedragen.

    Deel
  • Stephan MacLeod

    Stephan MacLeod, bariton

    De Zwitserse bas-bariton Stephan MacLeod studeerde lange tijd viool en piano voordat hij zich op zan

    De Zwitserse bas-bariton Stephan MacLeod studeerde lange tijd viool en piano voordat hij zich op zang toelegde. Hij studeerde bij onder meer Gary Magby en Kurt Moll. Een substantieel deel van zijn tijd besteedde Stephan MacLeod aan oude muziek. Zo werkte hij samen met Gustav Leonhardt, Stephen Stubbs en Philippe Herrweghe en was hij enkele jaren eerste bas bij het befaamde Huelgas Ensemble. Daarnaast trad hij op in diverse opera’s en specialiseerde zich in het Duitse romantische lied. Inmiddels heeft Stephan MacLeod zich ook bekwaamd als dirigent en geeft hij leiding aan het door hemzelf in 2003 opgerichte barok-ensemble Gli Angeli Genève.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Helena Rasker

    Helena Rasker, alt

    De alt Helena Rasker studeerde aan het conservatorium van Den Haag, waar zij in 1994 cum laude afstudeerde. Daarnaast volgde ze lessen tijdens de vermaarde Tanglewood Summer Academy in de Verenigde Staten.

    De alt Helena Rasker studeerde aan het conservatorium van Den Haag, waar zij in 1994 cum laude afstudeerde. Daarnaast volgde ze lessen tijdens de vermaarde Tanglewood Summer Academy in de Verenigde Staten. Ze heeft een imposante carrière opgebouwd en werkte samen met orkesten als Les Musiciens du Louvre, London Sinfonietta en in Nederland met onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest en Asko | Schönberg. Ook bij het Nederlands Philharmonisch Orkest is ze de afgelopen jaren regelmatig te horen geweest, maar de zangeres heeft dan ook een fascinatie voor orkesten: ‘Zingen met een orkest voelt als surfen op een grote golf’, zei ze eens naar aanleiding van haar solistisch optreden in Mahlers Tweede symfonie.

    Naast het barokke en klassiek romantische repertoire richt Helena Rasker zich veel op moderne muziek. Op het podium van De Nationale Opera was ze regelmatig te vinden in wereldpremières van Claude Vivier, Michel van der Aa, Peter-Jan Wagemans en Rob Zuidam. Deze laatste schreef in 2013 speciaal voor haar donkere altstem zijn opera Troparion, dat door de pers met bewondering werd ontvangen. En nog vorig jaar toerde ze door het land met het theatrale stuk Kus de regen van Micha Hamel.

    Deel