De Spirituele Wereld van Pärt

Nederlands Kamerorkest

De Spirituele Wereld van Pärt

Programma

Pärt en Bach              

2 maart:

Pärt
 - Wallfahrtslied, Orient & Occident 

C.Ph.E. Bach
 - Concert voor fluit in d 

Pärt
 - Te Deum

4 maart:

J.S. Bach
 - Singet dem Herrn, Contrapunctus I uit Die Kunst der Fuge
Pärt
 - Fratres, Nunc dimittis, Te Deum

Het bijzondere aan de muziek van Arvo Pärt is dat het bij de luisteraar een gevoel van tijdloosheid oproept. In een omgeving van minimalisme, klankvelden en absolute harmonie schept hij een sfeer van muzikale eeuwigheid. Maar hoewel diep gelovig, schrijft Part geen liturgische muziek voor kerkgangers, hij componeert muzikale mystiek voor iedereen, gelovig of niet. Met het Nederlands Kamerkoor wijdt het Nederlands Kamerorkest een minifestival aan deze bijzondere Estlandse componist. Daarin een aantal vocale en instrumentale werken die een goed beeld vormen van Pärts unieke oeuvre. En het sluit prachtig aan bij Bach. Hij schreef naar zijn zeggen enkel gebruiksmuziek voor zijn tijdgenoten. Maar onbewust wist hij zijn klanken eeuwigheidswaarde mee te geven die tot op de dag van vandaag blijft aanspreken en gaf dit talent zelfs door aan zijn componerende zonen.

  • Over de musici
  • Leon Berendse

    Leon Berendse, fluit, presentatie

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 1987 is Leon Berendse eerste fluitist bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    aanvoerder

    ‘Voor ik naar het conservatorium ging hield ik me vooral met jazz bezig. Ik was eigenlijk een improviserende fluitist en heb lang getwijfeld over mijn keuze voor de klassieke muziek,’ herinnert fluitist Leon Berendse zich over zijn jonge jaren. Hij studeerde bij Rien de Reede en Paul Verhey aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en ontving bij zijn afstuderen de Nicolai prijs.

    Al sinds 1987 is Leon Berendse eerste fluitist bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarnaast is hij lid van het Amsterdam Consort en speelde hij jarenlang in het Combattimento Consort Amsterdam. Al solist trad hij wereldwijd op met diverse orkesten en ensembles. Daaronder natuurlijk het Nederland Philharmonisch Orkest, waarmee hij in december 2004 de Nederlandse première van het fluitconcert van Christopher Rouse bracht.

    Als docent is Leon Berendse verbonden aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Ook gaf hij masterclasses in onder meer Portugal, Japan, Letland, Rusland en de Royal Academy of Music in Londen. Daarnaast is hij een van de docenten tijdens de 'Grolloo Flute Sessions', een nieuwe masterclass voor elke bevlogen fluitist.

    Deel
  • Risto Joost

    Risto Joost, dirigent

    De Estlander Risto Joost (1980) studeerde in Tallin en Wenen zang, koor- en orkestdirectie. In al deze disciplines heeft hij een glansrijke carrière opgebouwd. Vooral in de Baltische Staten en Noord-Europa heeft hij naam gemaakt als inspirerend dirigent.

    De Estlander Risto Joost (1980) studeerde in Tallin en Wenen zang, koor- en orkestdirectie. In al deze disciplines heeft hij een glansrijke carrière opgebouwd. Vooral in de Baltische Staten en Noord-Europa heeft hij naam gemaakt als inspirerend dirigent. Maar ook dirigeerde hij orkesten als het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Orchestre Philharmonique de Strasbourg en met regelmaat het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest. Als koordirigent geniet Risto Joost een grote reputatie en werkte hij met beroemde ensembles als het RIAS-Kammerchor in Berlijn en het Zweeds Radiokoor. Inmiddels is hij chef-dirigent van het Tallinn Kamerorkest, de Nationale Opera van Estland, en leider van het MDR Rundfunkchor in Leipzig. Tot 2015 had hij de vaste leiding over het Nederlands Kamerkoor. Diverse van zijn cd-opnames werden met Edisons bekroond en in eigen land werd hij in 2009 uitgeroepen tot dirigent van het jaar.

    Dirigeren en repeteren blijft voor Risto Joost een avontuur. ‘Bij elk stuk begin je aan een nieuwe ontdekkingsreis die je ideeën kan veranderen. Natuurlijk heb ik van te voren al een beeld over een compositie, maar ik weet niet wat ik met de musici of zangers tijdens het studieproces zal ontdekken. Misschien is het heel anders en veel beter dan wat ik van tevoren in gedachten had.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel