De ware liefde

Nederlands Kamerorkest

De ware liefde

MEDIA

Programma

Wagner, Mozart en Mendelssohn         

Wagner -
 Siegfried Idyll

Aria’s van Mozart
 - Donne mie, la fate a tanti uit Così fan
tutte, Madamina uit Don Giovanni, Finch’han dal vino uit Don Giovanni,
Ouverture uit Le nozze di Figaro, Hai già vinta la causa uit Le nozze
di Figaro, Der Vogelfänger bin ich ja uit Die Zauberflöte

Mendelssohn
 - Symfonie nr. 1 Luisterfragment Wagner

De grootste bariton van ons land, zo mag Henk Neven zich gerust noemen sinds hij de Nederlandse Muziekprijs 2010 in ontvangst kon nemen. Hoe welluidend zijn stem is laat hij horen in enkele van de mooiste aria’s uit de opera’s van Mozart. Daarbij natuurlijk muziek uit Mozarts drie schitterende komische opera’s die hij voor het verwende Weense publiek schreef, maar ook een aria uit zijn kleurrijke sprookjesopera Die Zauberflöte. Het concert opent met een verliefde Wagner die, midden in het godengeweld van de Ring, tijd vond om zijn vrouw een verjaardagscadeau te geven in de vorm van de intieme Siegfried-Idyll. Tot slot Mendelssohns weinig gespeelde Eerste symfonie voor groot orkest. Een opvallend serieus werk van de jonge componist die, na een zonnige jeugd, de ernst van de volwassenheid leert kennen.

Extra: Zaterdag 19.40 uur en zondag 13.40 uur Muziekcafé, Spiegelzaal.

  • Over de musici
  • Henk Neven

    Henk Neven, bariton

    Henk Neven is zonder twijfel één van de grootste klassieke zangers van vaderlandse bodem. Hij is zeker geen onbekende voor het orkest: Neven soleerde onder meer in de Matthäus Passion met het Nederlands Kamerorkest.

    Henk Neven is zonder twijfel één van de grootste klassieke zangers van vaderlandse bodem. Dat bleek al uit zijn zangstudie aan het Amsterdams Conservatorium die hij in 2003 met de hoogste onderscheiding afsloot. Dat bleek ook toen hem in 2011 de fel begeerde Nederlandse Muziekprijs werd toegekend. Hij is veelvuldig te zien in grote operaproducties van onder meer De Munt in Brussel, de Staatsoper Berlin en de Opéra de Paris. Met de Nationale Opera in Amsterdam schitterde hij in onder meer in Mozarts Don Giovanni en de indrukwekkende productie van Messiaens St. François d'Assise. In Nederland werkte hij onder meer samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Combattimento Consort en enkele jaren geleden met het Nederlands Kamerorkest in Bachs Matthäus Passion. Regelmatig geeft hij recitals in zalen als Wigmore Hall in London, Carnegie Hall in New York en Het Concertgebouw in Amsterdam. Sinds 2016 is hij docent zang aan het Rotterdams Conservatorium.

    Op het operapodium leeft Henk Neven zich altijd helemaal in in zijn rol: ‘Ik blijf, ook als ik niet zingend op het podium sta, denken als het personage. Dat bepaalt hoe ik beweeg en wat ik doe. Uiteindelijk heeft de regisseur daar niet zo heel veel vat op, dat is een eigen proces.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel