De ware liefde

Nederlands Kamerorkest

De ware liefde

MEDIA

Programma

Wagner, Mozart en Mendelssohn         

Wagner -
 Siegfried Idyll

Aria’s van Mozart
 - Donne mie, la fate a tanti uit Così fan
tutte, Madamina uit Don Giovanni, Finch’han dal vino uit Don Giovanni,
Ouverture uit Le nozze di Figaro, Hai già vinta la causa uit Le nozze
di Figaro, Der Vogelfänger bin ich ja uit Die Zauberflöte

Mendelssohn
 - Symfonie nr. 1 Luisterfragment Wagner

De grootste bariton van ons land, zo mag Henk Neven zich gerust noemen sinds hij de Nederlandse Muziekprijs 2010 in ontvangst kon nemen. Hoe welluidend zijn stem is laat hij horen in enkele van de mooiste aria’s uit de opera’s van Mozart. Daarbij natuurlijk muziek uit Mozarts drie schitterende komische opera’s die hij voor het verwende Weense publiek schreef, maar ook een aria uit zijn kleurrijke sprookjesopera Die Zauberflöte. Het concert opent met een verliefde Wagner die, midden in het godengeweld van de Ring, tijd vond om zijn vrouw een verjaardagscadeau te geven in de vorm van de intieme Siegfried-Idyll. Tot slot Mendelssohns weinig gespeelde Eerste symfonie voor groot orkest. Een opvallend serieus werk van de jonge componist die, na een zonnige jeugd, de ernst van de volwassenheid leert kennen.

Extra: Zaterdag 19.40 uur en zondag 13.40 uur Muziekcafé, Spiegelzaal.

  • Over de musici
  • Henk Neven

    Henk Neven, bariton

    Henk Neven is zonder twijfel één van de grootste klassieke zangers van vaderlandse bodem. Hij is zeker geen onbekende voor het orkest: Neven soleerde onder meer in de Matthäus Passion met het Nederlands Kamerorkest.

    Henk Neven is zonder twijfel één van de grootste klassieke zangers van vaderlandse bodem. Dat bleek al uit zijn zangstudie aan het Amsterdams Conservatorium die hij in 2003 met de hoogste onderscheiding afsloot. Dat bleek ook toen hem in 2011 de fel begeerde Nederlandse Muziekprijs werd toegekend. Hij is veelvuldig te zien in grote operaproducties van onder meer De Munt in Brussel, de Staatsoper Berlin en de Opéra de Paris. Met de Nationale Opera in Amsterdam schitterde hij in onder meer in Mozarts Don Giovanni en de indrukwekkende productie van Messiaens St. François d'Assise. In Nederland werkte hij onder meer samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Combattimento Consort en enkele jaren geleden met het Nederlands Kamerorkest in Bachs Matthäus Passion. Regelmatig geeft hij recitals in zalen als Wigmore Hall in London, Carnegie Hall in New York en Het Concertgebouw in Amsterdam. Sinds 2016 is hij docent zang aan het Rotterdams Conservatorium.

    Op het operapodium leeft Henk Neven zich altijd helemaal in in zijn rol: ‘Ik blijf, ook als ik niet zingend op het podium sta, denken als het personage. Dat bepaalt hoe ik beweeg en wat ik doe. Uiteindelijk heeft de regisseur daar niet zo heel veel vat op, dat is een eigen proces.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel