Dejan Lazić speelt ‘Pianoconcert’ Beethoven

Nederlands Kamerorkest

Dejan Lazić speelt ‘Pianoconcert’ Beethoven

MEDIA

Programma

Beethoven – Ouverture ‘Coriolan’
Beethoven – Pianoconcert nr. 6 oorspronkelijk vioolconcert
Schubert – Symfonie nr. 5

Facebook Event:
Lazić en Beethoven

De Kroatische pianist Dejan Lazić laat een onbekende kant van Beethoven zien met diens Pianoconcert nr. 6. Want Beethoven maakte hoogstpersoonlijk een schitterende bewerking voor piano van zijn Vioolconcert, bedoeld om de matige verkopen van het origineel met dit nieuwe jasje wat te stimuleren. Of het geholpen heeft? De vioolversie is wereldberoemd, in tegenstelling tot de pianoversie. Dat dit onterecht is bewijst Lazić in dit Zesde 'Pianoconcert' van Beethoven.

Schuberts Symfonie nr. 5 met Gordan Nikolić

Leider van het Nederlands Kamerorkest Gordan Nikolić verruilt na de pauze de Beethovense grandeur voor de fijnzinnigheid die Schubert met zijn orkestwerken aan de dag legt. Want hoewel hij Beethoven verafgoodde, trad Schubert in zijn vroege symfonieën nog gedeeltelijk in de voetsporen van Mozart. Zijn Symfonie nr. 5 is zijn kleinste, maar wellicht ook wel zijn mooiste symfonie. Met ongekende finesse smeedt hij de melodieuze thema’s aan elkaar in vier delen sprankelende muziek.

  • Over de musici
  • Dejan Lazić

    Dejan Lazić, piano

    Al jaren is Dejan Lazić een zeer vertrouwd gezicht bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Twee jaar lang was hij succesvol artist in residence bij het Nederlands Kamerorkest en nog steeds is hij er vrijwel jaarlijks te gast.

    Al jaren is Dejan Lazić een zeer vertrouwd gezicht bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Twee jaar lang was hij succesvol artist in residence bij het Nederlands Kamerorkest en nog steeds is hij er vrijwel jaarlijks te gast. De in Amsterdam wonende Kroatische pianist heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd. Hij speelde met onder meer The City of Birmingham Orchestra, de Boston Symphony Orchestra en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Dejan Lazić heeft een groot aantal cd’s op zijn naam staan waarvan er diverse bekroond zijn. Opvallend daarin is zijn serie opnames onder de noemer Liasons waarin hij op een prikkelende manier contrasterende composities naast elkaar zet. In 2018 bracht hij met het Nederlands Kamerorkest de cd The London Connection uit, met daarop muziek van Beethoven, Clementi en Cramer.

    Naast uitvoerend kunstenaar profileert Dejan Lazić zich de laatste jaren steeds meer als componist. Hij kreeg al bekendheid met zijn arrangement voor piano van het Vioolconcert van Brahms (ook met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitgevoerd), en inmiddels maakt hij ook naam met diverse eigen composities, zoals zijn symfonisch gedicht Mozart en Salieri naar de roman van Poesjkin, dat afgelopen seizoen zijn wereldpremière beleefde. Het zijn twee disciplines die hand in hand gaan: ‘Als pianist probeer ik me altijd voor te stellen wat een componist bij een stuk heeft gedacht, gevoeld en wilde overbrengen. Als je dan zelf componeert is het makkelijker in de gedachtewereld van componisten te duiken.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé: Dejan Lazić speelt ‘Pianoconcert’ Beethoven
vr 27 okt wo 1 nov 2017
Muziekcafé
Philharmonie Haarlem