Die Meistersinger von Nürnberg

De Nationale Opera

Die Meistersinger von Nürnberg

Programma

Richard Wagner
Die Meistersinger von Nürnberg

De jonge ridder Walther von Stolzing is verliefd op Eva Pogner. Als hij hoort dat zij de bruid wordt van de winnaar van een zangwedstrijd, besluit Walther mee te doen. Voor het proefzingen legt David, leerling van schoenmaker/dichter Hans Sachs, hem de regels van het prijszingen uit. Stads­grif­fier Beckmesser is echter niet blij met een nieuwe rivaal om Eva’s hand. Als ‘scheidsrechter’ van Walthers lied overtuigt hij de meesterzangers ervan dat diens proefzingen gefaald heeft. Alleen Sachs herkent Walthers ware kunstenaarschap.
Als Eva hoort dat Walther voor het prijszingen is afgewezen, vraagt zij Sachs om raad en stelt hem voor ook aan de wedstrijd mee te doen. Maar Sachs wijst dit af. Samen met Walther maakt Eva plannen om de stad te ontvluchten. Beckmesser brengt Eva een serenade, maar Sachs maakt hem het zingen onmogelijk door schoenen te repareren, waarbij hamerslagen de fouten in Beckmessers lied aangeven. Het lawaai wekt alle buren en er ontstaat een massale vechtpartij. Als Walther en Eva in het tumult willen vluchten, grijpt Sachs in.
Sachs schrijft voor Walther diens droom van de afgelopen nacht op: een lied waarmee Walther toch aan het prijszingen kan meedoen. Beckmesser denkt dat het lied, dat hij bij Sachs ziet liggen, van Sachs’ hand is en eigent het zich heimelijk toe. Verzekerd van de overwinning gaat hij naar de feestweide, waar de handwerksgilden en meesterzangers hun entree maken. Maar Beckmesser verhaspelt de woorden van het lied, zodat allen in lachen uitbarsten. Sachs wil dat een goede zanger dit lied op de juiste melodie zingt. Walther treedt naar voren en wordt na zijn glorieuze zang tot winnaar aangewezen. Maar als hij de Koning David-ketting trots weigert, houdt Sachs hem voor dat de kunst van de meesterzangers in tijden van tegenspoed een symbool is van de oprechte en ware Duitse geest. Allen eren Sachs en de Duitse kunst.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
Deel