Die Zauberflöte

De Nationale Opera

Die Zauberflöte

Programma

Wolfgang Amadeus Mozart - Die Zaüberflote

De fantasierijke theatermaker Simon McBurney bracht in 2012 Die Zauberflöte van Wolfgang Amadeus Mozart op zijn geheel eigen wijze op de planken. Vanwege de enthousiaste reacties herneemt De Nationale Opera de productie op deze ongewoon korte termijn.

Mozart heeft in zijn laatste opera uiteenlopende elementen gecombineerd. Juist daardoor is Die Zauberflöte vandaag nog net zo fris als bij de wereldpremière in 1791. Ernst en vrolijkheid gaan naadloos in elkaar over; Mozart vermengt filosofische ideeën met een sprookjeswereld waarin wonderlijke dieren en magische muziekinstrumenten voorkomen.

Het verhaal van de bevrijding van Pamina uit de handen van Sarastro, die haar ontvoerd heeft, slaat om in de loutering van prins Tamino. De prins volbrengt de taak die de Koningin van de Nacht, Pamina’s moeder, hem heeft opgelegd. Maar de wens van de Koningin om de macht terug te winnen gaat niet in vervulling. Favoriet van het publiek is altijd de vogelvanger Papageno: hij is de grappigste figuur van het stuk maar toont ook diepgang. Van groot belang is de rol van de jonge mensen. Zij willen de oude regels achter zich laten zodat een nieuw tijdperk kan beginnen. Uiteindelijk is Die Zauberflöte een triomf van de liefde tussen Pamina en Tamino.

Voor het begeleiden van de producties doet De Nationale Opera een beroep op de beste orkesten uit Nederland, met als vaste partner het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest. Het Nederlands Philharmonisch Orkest begeleidt in het seizoen 2014-2015 Gurre-Lieder, Lohengrin, La bohème en Macbeth. Het Nederlands Kamerorkest neemt Il viaggio a Reims en Die Zauberflöte voor zijn rekening. Op 22, 24 en 27 maart zal Gergely Madaras dirigeren.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Simon McBurney

    Simon McBurney, regie

    McBurney is vooral geïnteresseerd in de uitdrukkingskracht van het menselijk lichaam. Zijn toneelproducties tonen dan ook een uiterst fysieke acteerstijl.

    De Engelse regisseur en acteur Simon McBurney maakt in zijn voorstellingen veelvuldig gebruik van multimediatechnieken. Hij is vooral geïnteresseerd in de uitdrukkingskracht van het menselijk lichaam. Zijn toneelproducties tonen dan ook een uiterst fysieke acteerstijl. Bij De Nationale Opera regisseerde hij zijn eerste opera, A Dog’s Heart.

    Deel
  • Gergely Madaras

    Gergely Madaras, dirigent

    Deel
Deel