Driehoek

Nederlands Kamerorkest

Driehoek

MEDIA

Programma

Beethoven, Debussy en Gounod

Beethoven – Tripelconcert
Debussy – Danse sacrée et profane
Gounod – Symfonie nr. 1 

BEETHOVEN, DEBUSSY EN GOUNOD Een van de meest geliefde werken met maar liefst drie solisten: het Tripelconcert van Beethoven. Hij maakte het als podiumproef voor de zoon van de Oostenrijkste keizer, zijn beste pianoleerling. Artistinresidence Lars Vogt neemt deze partij nu voor zijn rekening, met aan zijn zijde de muzikaal leider Gordan Nikoli´c op viool en Gary Hoffman op cello. Maar er is nog meer solistische muziek. Vaste soloharpiste Sandrine Chatron laat de onlangs verworven nieuwe harp van het orkest horen. En dat kan ze niet mooier doen dan met de twee befaamde dansen die Debussy voor harp en orkest schreef. Tot slot werk van Gounod. Beroemd om zijn opera’s, maar ook componist van twee flitsende symfonieën, waarvan de eerste dit concert zal besluiten. Spetterend, energiek en elegant!
(einde concert op za en ma ca. 22.10 uur, op zo ca. 16.10 uur)

  • Over de musici
  • Sandrine Chatron

    Sandrine Chatron, harp

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sandrine Chatron is sinds 2009 soloharpiste bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    aanvoerder

    'Als harpiste heb je een sensuele relatie met je instrument. Je legt het tegen je schouder en je omhelst het met je armen. Als je dan speelt, voel je alle trillingen in je eigen lichaam.' Die bijzondere band kreeg Sandrine Chatron, sinds 2009 soloharpiste bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, al met haar instrument toen ze op achtjarige leeftijd begon met spelen. Na haar studie aan het Parijse conservatorium won ze enkele prestigieuze concoursen waaronder het Louise Charpentier Concours in Parijs. Ze speelde met diverse orkesten als het Orchestre National de France en de Berliner Philharmoniker, maar ook het befaamde Ensemble InterContemporain onder leiding van Pierre Boulez. Ze trad wereldwijd op in concerten en recitals, als soliste, maar ook in kamermuziekverband met onder meer het Ensemble Calliopée en het Trio Polycordes. Ze heeft inmiddels enkele cd’s op haar naam staan, waaronder een opname met werken uit de tijd van Louis XVI op een authentieke Erard harp. Sinds 2012 is Sandrine Chatron als docent verbonden aan het conservatorium van Amsterdam. Website: www.sandrinechatron.com

    Deel
  • Gary Hoffman

    Gary Hoffman, cello

    Gary Hoffman (1956) mag gerekend worden tot de zeer grote cellisten van onze tijd. Zijn carrière kw

    Gary Hoffman (1956) mag gerekend worden tot de zeer grote cellisten van onze tijd. Zijn carrière kwam in een stroomversnelling toen hij in 1986 het befaamde Rostropovitch Cello Concours van Parijs won. Sindsdien speelde hij met talloze orkesten zoals het Philadelphia Orchestra, de London Philharmonic Orchestra en het Rotterdams Philharmonisch. Ook bij het Nederlands Philharmonisch Orkest was hij al eerder te gast. Daarnaast speelt hij veelvuldig kamermuziek. Al heel wat componisten van naam hebben composities voor Hoffman geschreven waaronder Joel Hoffman, Renaud Gagneux, en Gil Shohat. Zijn motto voor  musiceren: ‘Laat er in je een verlangen zijn om het ongrijpbare, het ondefinieerbare te riskeren’.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Lars Vogt

    Lars Vogt, piano

    Enkele jaren geleden was de Duitse pianist Lars Vogt artist-in-residence bij het Nederlands Philharm

    Enkele jaren geleden was de Duitse pianist Lars Vogt artist-in-residence bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Als jongen droomde hij van een dubbele carrière als voetballer en concertpianist: 'Overdag zou ik spelen voor Borussia Mönchengladbach en Bayern München verslaan, en ’s avonds zou ik concerten geven.' Uiteindelijk werd het toch alleen de piano. Met het behalen van de tweede prijs bij de Leeds International Piano Competition in 1990 kwam zijn carrière goed op stoom. Hij speelde met alle grote orkesten, zoals de New York Philharmonic, de Berliner Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest. De succesvolle carrière van Lars Vogt kent nog veel andere dimensies. Jaarlijks organiseert hij het kamermuziekfestival Spannungen in een oude waterkrachtcentrale in het plaatsje Heimbach. Daarnaast brengt hij met het project Rhapsody in School schoolkinderen de liefde voor muziek bij. Sinds enige tijd is Lars Vogt ook als dirigent succesvol. Met ingang van dit seizoen is hij chef-dirigent van de Royal Northern Sinfonia.

    Deel