Dvořák 9 ‘Uit de Nieuwe Wereld’

Nederlands Philharmonisch Orkest

Dvořák 9 ‘Uit de Nieuwe Wereld’

Programma

Stravinsky – Symfonie in 3 delen 
R. Strauss – Hoornconcert nr. 1 
Dvořák – Symfonie nr. 9 ‘Uit de Nieuwe Wereld’

Het Nederlands Philharmonisch Orkest speelt Dvořák 9 ‘Uit de Nieuwe Wereld’

Antonín Dvořák was nog geen 3 jaar directeur van het conservatorium in New York, maar zijn invloed op het Amerikaanse muziekleven was al onvoorstelbaar groot. Zijn Symfonie nr. 9 is daar de mooiste illustratie van: Dvořák creëerde met ‘Uit de nieuwe wereld’ een nieuw muzikaal universum. Niet voor niets nam Neil Armstrong een opname mee in de spaceshuttle, toen hij als eerste mens voet zette op de maan. Werkelijk elke melodie en ieder thema in de symfonie is een ‘hit’, die in ons collectieve geheugen gebeiteld lijkt.

Strauss Hoornconcert door Rob van de Laar

Richard Strauss groeide op te midden van hoornklanken: zijn vader was een gevierd hoornist. Het oeuvre van Strauss zit dan ook boordevol schitterende koperklanken. Al op 18-jarige leeftijd componeerde hij Hoornconcert nr. 1. Het warmbloedig romantische werk is nog altijd één van de topfavorieten uit het genre. U hoort het in de uitvoering van hoornist Rob van de Laar.

  • Over de musici
  • Rob van de Laar

    Rob van de Laar, hoorn

    Als kind droomde Rob van de Laar over een carrière als voetballer bij club Helmond Sport in zijn geboorteplaats. Maar stammend uit een zeer muzikale familie werd het de muziek, eerst accordeon, maar al snel de hoorn.

    Als kind droomde Rob van de Laar over een carrière als voetballer bij club Helmond Sport in zijn geboorteplaats. Maar stammend uit een zeer muzikale familie werd het de muziek, eerst accordeon, maar al snel de hoorn. Nog maar 19 jaar was hij toen hij werd aangenomen bij het Residentie Orkest en enkele jaren later als solohoornist bij Het Gelders Orkest. Momenteel heeft hij diezelfde positie bij het Mozarteumorchester in Salzburg. Als solist was hij te horen bij onder meer het (toen nog) Brabants Orkest, Het Gelders Orkest en de Anhaltische Philharmonie Dessau. Ook op het gebied van kamermuziek heeft hij zijn sporen verdiend met optredens bij het Orlando Festival en het Grachtenfestival,

    Grote erkenning voor zijn succes als hoornist was voor Rob van de Laar de toekenning van de Nederlandse Muziekprijs in 2017. De hoornist besteedde een deel van het prijzengeld aan een concertevenement waarin cineast Lucas van Woerkum zijn vertolking van Brahms’ Hoorntrio verweeft met een documentaire over de componist. Volgens Rob van de Laar is een concert in de breedste zin van het woord ‘het samen geconcentreerd beleven van geweldige, live gespeelde muziek. Even geen telefoon en twitter, maar rust, contemplatie en een boodschap die dieper gaat dan 140 tekens. Luisteren in plaats van roepen.’

    Deel
  • Daniele Rustioni

    Daniele Rustioni, dirigent

    The Times schreef enkele jaren geleden over de jonge Italiaanse dirigent Daniele Rustioni: ‘Zonder twijfel een opkomend talent dat is voorbestemd tot grote dingen.’ Die voorspelling heeft hij in de afgelopen seizoenen meer dan waargemaakt.

    The Times schreef enkele jaren geleden over de jonge Italiaanse dirigent Daniele Rustioni: ‘Zonder twijfel een opkomend talent dat is voorbestemd tot grote dingen.’ Die voorspelling heeft hij in de afgelopen seizoenen meer dan waargemaakt. Hij dirigeerde het Bayerische Staatsorchester München, het London Philharmonic Orchestra en het Symfonieorkest van Tokyo, om er maar enkele te noemen. Ook in de opera vierde hij triomfen. Zo leidde hij producties bij beroemde operahuizen als Covent Garden in Londen, het Teatro alla Scala in Milaan, de Staatsoper Berlin en de Metropolitan Opera in New York. Momenteel is hij chef-dirigent van de Opéra National de Lyon en het Orchestra della Toscana. Met dat laatste ensemble maakte hij een bijzondere opname met onbekende Italiaanse symfonische muziek van de afgelopen eeuw. Minstens even bijzonder is zijn cd met muziek van de hedendaagse Italiaanse componiste Elisabetta Brusa, gespeeld door het Royal Scottish National Orchestra.

    Daniele Rustioni begon zijn carrière overigens niet als dirigent, maar als organist en pianist. Iets daarvan heeft hij behouden, al is het maar ter relativering van zijn succes als dirigent: ‘Bijna dagelijks speel ik even Bach. Het is een soort loutering tegenover al mijn ”zondige” opera-activiteiten.’

    Deel
Deel