Dvořák Celloconcert en Ein Heldenleben

Nederlands Philharmonisch Orkest

Dvořák Celloconcert en Ein Heldenleben

MEDIA

Programma

DVOŘÁK - Celloconcert
Toegift: SOLLIMA - Lamentation (op een Siciliaans volksliedje)
RICHARD STRAUSS - Ein Heldenleben

Dvořák door cellist Narek Hakhnazaryan
Met de Armeense Narek Hakhnazaryan heeft het Nederlands Philharmonisch Orkest een topcellist in huis gehaald, die sinds zijn winst in 2011 van het prestigieuze Tsjaikovski-concours in Moskou alle wereldpodia veroverd heeft. Zonder twijfel een fenomeen op de internationale podium, omschreef The Strad  hem. Hakhnazaryan kan schitteren in één van de mooiste composities uit de Amerikaanse periode van Dvořák. Want in New York schreef hij dit Celloconcert, geïnspireerd door de Amerikaanse cellist en operettecomponist Victor Herbert.

Ein Heldenleben van Richard Strauss
Na de pauze etaleert Richard Strauss zich in Ein Heldenleben schaamteloos als muzikale held, die met zijn overdonderende composities de wereld te lijf gaat. Maar met gedurfde zelfspot toont hij zichzelf ook als antiheld die de haat en nijd uit het bekrompen muziekwereldje en zelfs zijn eigen lieve, maar o zo lastige echtgenote nauwelijks van het lijf kan houden. Een held op sokken. Maar dat zijn wel de leukste, vooral als ze het zo onnavolgbaar verklanken als Richard Strauss. 

Het concert op 14 jan is geen onderdeel van de keuzeserie.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Narek Hakhnazaryan

    Narek Hakhnazaryan, cello

    Hakhnazaryan won diverse prijzen, en met de winst van het uiterst prestigieuze Moskouse Tsjaikovski Concours in 2011 kreeg hij grote bekendheid.

    Eigenlijk had hij violist moet worden, vertelt de Armeense Narek Hakhnazaryan (1988): ‘Dat wilde mijn vader tenminste. Maar mijn moeder was helemaal weg van cello en nam mij als zesjarige mee naar celloles. Toen ze het mijn vader vertelde was hij woest.’ Maar het bleef bij de cello. Al op zijn elfde werd hij toegelaten tot het conservatorium in Moskou, hij vervolmaakte zijn studie aan het New England Conservatory of Music in Boston en kreeg persoonlijke coaching van de legendarische Mstislav Rostropovitsj. Hij won diverse prijzen, en met de winst van het uiterst prestigieuze Moskouse Tsjaikovski Concours in 2011 kreeg hij grote bekendheid.

    Sindsdien was Narek Hakhnazaryan te gast bij diverse gerenommeerde orkesten als het Chicago Symphony Orchestra, het London Philharmonic Orchestra en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Hij gaf recitals in onder meer het Amsterdamse Concertgebouw, de Londense Wigmore Hall en het Konzerthaus Wien. Ook was hij te horen op diverse belangrijke festivals waaronder die van Mecklenburg-Vorpommern en Luzern. In 2014 werd hij benoemd tot BBC New Generation Artist waardoor hij regelmatig op de Engelse radio te horen was. In diezelfde tijd ging hij uitgebreid op tournee door de Verenigde Staten met het Nationaal Symfonieorkest van Estland en het Celloconcert van Dvořák.

    Deel

Rondom het concert

Inleiding: Dvořák Celloconcert en Ein Heldenleben
zo 15 jan 2017
Inleidingen
Het Concertgebouw, Amsterdam