Dvořáks Vioolconcert en Brahms 2

Nederlands Philharmonisch Orkest

Dvořáks Vioolconcert en Brahms 2

MEDIA

Programma

Schubert – Ouverture ‘Die Zauberharfe’ 
Dvořák – Vioolconcert 
Brahms – Symfonie nr. 2

Facebook Event:
Brahms 2 door het Nederlands Philharmonisch Orkest

Brahms worstelde meer dan 14 jaar met zijn eerste symfonie. Zijn Symfonie nr. 2 schreef hij in één zomervakantie. Brahms’ zelfvertrouwen en zonnige gemoed zijn vanaf de allereerste noten hoorbaar. Natuurlijk ontbreekt Brahms’ heerlijk bitterzoete signatuur niet, maar van zijn 4 symfonieën is het de warmste, mildste en meest positieve.

Dvořáks Vioolconcert

Met zijn combinatie van lyrische vioolmelodieën, rijke orkestklanken en opzwepende Tsjechische volksmuziek is het Vioolconcert het hoogtepunt van Dvořáks ‘Slavische periode’, waarin ook de Slavische dansen en de Tsjechische suite het licht zagen. Het is de jonge violiste Alena Baeva én haar prachtige Stradivarius op het lijf geschreven. Schuberts opera Die Zauberharfe flopte, net als eigenlijk al zijn andere opera’s (hij schreef er talloze). Maar hij was zo tevreden over de ouverture dat hij die opnieuw gebruikte. Zo klinkt de prachtige, dramatische muziek gelukkig toch nog geregeld.

  • Over de musici
  • Alena Baeva

    Alena Baeva, viool

    ‘Met haar schitterende donkere toon en intense klankkleuren laat zij haar viool zingen en zweven’, was nog niet zo lang geleden het commentaar in een recensie over de Russische violiste Alena Baeva.

    ‘Met haar schitterende donkere toon en intense klankkleuren laat zij haar viool zingen en zweven’, was nog niet zo lang geleden het commentaar in een recensie over de Russische violiste Alena Baeva. In 2011 vestigde zij aller ogen (en oren) op zich toen zij in 2001 diverse prijzen won tijdens het prestigieuze Henryk Wieniawski Viool Concours in het Poolse Poznan. Sindsdien staat ze veelvuldig op het podium, en speelde ze samen met onder meer het Symfonie Orkest van Tokyo, het Philharmonisch Orkest Sint Petersburg en het London Philharmonic Orchestra. Daarnaast werkte ze samen met befaamde musici als Martha Argerich, Mischa Maisky en Vadym Kholodenko met wie zij al jarenlang een vast duo vormt. Met haar meest recente cd baarde ze opzien door haar perfecte vertolking van het Vioolconcert nr. 2 van Sjostakovitsj met het Mariinsky Orkest onder leiding van Valery Gergiev, een dirigent waarmee ze een warme professionele band heeft.

    Zoals elke grote solist kent ook Alena Baeva haar moeilijkste moment van optreden: ‘Het stemmen van een orkest, zeker als dat niet helemaal goed gaat, vind ik het meest afschuwelijke geluid dat er bestaat.’

    Deel
  • Karl-Heinz Steffens

    Karl-Heinz Steffens, dirigent

    ‘De Berliner Philharmoniker heeft één van zijn grootste musici verloren, maar de wereld heeft er een gedreven dirigent bijgekregen’, zo schreef de muziekpers over Karl-Heinz Steffens. In 2007 verliet hij als soloklarinettist het Berlijnse orkest om een carrière als dirigent op te bouwen.

    ‘De Berliner Philharmoniker heeft één van zijn grootste musici verloren, maar de wereld heeft er een gedreven dirigent bijgekregen’, zo schreef de muziekpers over Karl-Heinz Steffens. In 2007 verliet hij als soloklarinettist het Berlijnse orkest om een carrière als dirigent op te bouwen. Deze begon datzelfde jaar nog toen hij werd benoemd tot muzikaal leider van de Opera en de Staatskapelle van Halle. Grote furore maakte hij hier met een complete uitvoering van Wagners Ring in de jaren 2010-2013. Sinds 2009 is hij chef-dirigent van de Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz. In de afgelopen jaren dirigeerde Steffens als gast orkesten als het Philharmonia Orchestra London, de Münchener Philharmoniker en natuurlijk zijn ‘eigen’ Berliner Philharmoniker. Daarnaast maakte hij naam als operadirigent bij onder meer de Scala in Milaan, het Bolshoi in Moskou en de Noorse Opera, waarvan hij enkele jaren muzikaal leider is geweest, en ook bij het Nederlands Philharmonisch Orkest is hij regelmatig te gast.

    De klarinet is Karl-Heinz Steffens nog niet helemaal vergeten. ‘Onlangs dirigeerde ik het Klarinetconcert van Nielsen. Toen dacht ik nog: als ik dat nu zelf zou moeten spelen zou ik maanden moeten studeren en doodnerveus zijn…’

    Deel

Rondom het concert

De Ontmoeting
za 13, ma 15 okt 2018
De Ontmoeting
Het Concertgebouw, Amsterdam
Componeren met Jongeren
ma 15 okt 2018
Componeren met jongeren
Het Concertgebouw, Amsterdam
Deel