Eroica

Nederlands Kamerorkest

Eroica

MEDIA

Programma

Martin, Mozart en Beethoven         

Martin
 - Pavane couleur du temps 

Mozart - 
Pianoconcert nr. 23

Beethoven
 - Symfonie nr. 3 ‘Eroica’

Waar het Nederlands Kamerorkest groot in kan zijn. Op het programma twee stukken uit de klassieke periode die bijna uit hun romantische voegen barsten. Mozart schreef met zijn Pianoconcert KV. 503 een soloconcert van grote kracht en symfonische allure, dat vooruit wees naar nieuwe muzikale tijden. Beethoven vond het concert waardig genoeg om er in 1795 zijn debuut als concertpianist mee te maken. Diezelfde Beethoven schreef met zijn Derde symfonie uit 1805 ware muziekgeschiedenis. Nog nooit tevoren was een symfonie zo omvangrijk, maar bovenal zo sterk in zeggingskracht geweest. Met deze compositie was de romantiek plotseling geboren. Maar het concert begint klein en intiem met de Pavane couleur du temps van Martin uit 1919. Een liefdevol werkje naar het sprookje over het meisje dat van een goede fee een jurk wenst in de kleur van het jaargetijde.

Op woensdag 28 maart NedPhO ZOOM: op grote schermen in de Grote Zaal van het Concertgebouw ziet u in close up de handen van de pianist over het klavier zweven en ook de overige musici van nabij in beeld. Kortom met NedPhO ZOOM zit u dicht op het orkest!

Extra: Dinsdag en woensdag 19.40 uur Muziekcafé, Spiegelzaal.

  • Over de musici
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Alexandre Tharaud

    Alexandre Tharaud, piano

    Zijn grote liefde ligt bij de Franse pianomuziek, van Couperin tot Debussy en verder. Zijn opname van de pianowerken van Ravel oogstte veel bewondering. Maar ook andere muziek, zeker de moderne, speelt hij met hartstocht. Het is tekenend voor de Franse pianist Alexandre Tharaud, die zich op geen enkele wijze in een hokje laat plaatsen.

    Zijn grote liefde ligt bij de Franse pianomuziek, van Couperin tot Debussy en verder. Zijn opname van de pianowerken van Ravel oogstte veel bewondering. Maar ook andere muziek, zeker de moderne, speelt hij met hartstocht. Het is tekenend voor de Franse pianist Alexandre Tharaud, die zich op geen enkele wijze in een hokje laat plaatsen. Hij heeft thuis geen piano staan: ‘Daar zou ik maar verslaafd aan raken. Zonder piano in huis blijft mijn verlangen om te spelen altijd levendig.’

    Het maakt Alexandre Tharaud soms tot een controversiële pianist, maar wel een fascinerende en inmiddels zeer befaamde. Hij trad onder meer op in de Londense Wigmore Hall, Carnegie Hall in New York en de Weense Musikverein. Ook in Nederland is hij geen onbekende. Hij speelde met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Koninklijk Concertgebouworkest, trad op in de serie Meesterpianisten van Het Concertgebouw, was hoofdgast tijdens het Prinsengrachtconcert 2015 in Amsterdam en vorig seizoen artist-in-residence bij het Muziekgebouw Eindhoven. Bij het Nederlands Kamerorkest was hij al eerder te gast in maart 2012.

    Deel