Familieconcert 5+: Carnaval van de dieren

Nederlands Kamerorkest

Familieconcert 5+: Carnaval van de dieren

Programma

Saint-Saëns – Le carnaval des animaux

Het carnaval van de dieren

Je bent vast wel eens in de dierentuin geweest. Daar hoor je altijd een hoop lawaai van brullende leeuwen, loeiende waterbuffels, tetterende olifanten en krijsende papegaaien. Maar over die dieren met hun geluiden kun je natuurlijk ook leuke muziek schrijven. Camille Saint-Saëns wist dat maar al te goed. Voor carnaval schreef hij een vrolijk stuk met de titel Le carnaval des animaux waarin een echte dierenparade voorbijkomt. Wat je allemaal voorbij hoort komen? Natuurlijk koning leeuw, kangoeroes en schildpadden, maar ook zwanen, ezels en dieren met lange oren. Zelfs een compleet aquarium en een vogelhuis doen mee in de stoet.

Piano-zussen Labèque

Als je goed oplet, zijn er ook twee pianisten in de optocht te ontdekken. De beroemde piano-zussen Labèque, die deze bijzondere diersoort in dit concert vertegenwoordigen, spelen zeker beestachtig goed.

  • Over de musici
  • Katia en Marielle Labèque

    Katia en Marielle Labèque, piano

    ‘The most visible piano duo on the planet’, noemde het Amerkaanse blad Newsday de zusters Labèque. En niet zonder reden. Al jarenlang zijn zij hét duo voor het repertoire voor piano vierhandig en twee piano’s.

    ‘The most visible piano duo on the planet’, noemde het Amerkaanse blad Newsday de zusters Labèque. En niet zonder reden. Al jarenlang zijn zij hét duo voor het repertoire voor piano vierhandig en twee piano’s. Nog tijdens hun studie wisten zij componist Messiaen persoonlijk te imponeren met hun vertolking van zijn Visions de l’Amen. Het was het begin van een succesvolle carrière waarbij componisten als Philip Glass en Louis Andriessen muziek voor hen schreven. Maar naast het klassieke repertoire braken ze ook een lans voor het lichtere genre, te beginnen met Gershwins Rhapsody in Blue in een versie voor twee piano’s. In hun lange loopbaan speelden ze samen met de beroemdste orkesten waaronder het Philadelphia Orchestra, de Berliner Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest. Hun belangstelling voor de fortepiano bracht hen in contact met gespecialiseerde ensembles als The English Baroque Soloists en Musica Antica.

    Sinds enkele jaren hebben Katia en Marielle Labèque hun eigen cd-label en studio waar ze hun eigen opnames maken, maar ook andere musici een podium bieden.

    Over wie welke partij speelt, hebben de zusters eigenlijk nooit discussie. Katia: ‘het is waar, ik speel het liefst de bovenste partij, maar ik voel me op mijn gemak, wetend dat Marielle me altijd ondersteunt.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
Deel