FAMILIECONCERT 6+ Help Heksen HeXen!

NedPhO GO!

FAMILIECONCERT 6+ Help Heksen HeXen!

Stel: je bent een heks. Je woont in een heksenhuis en je beste vrienden zijn ook te gekke heksen. Maar op een boze ochtend is alles anders: je bent al je spreuken vergeten en met de bezem kun je alleen nog maar vegen. Kortom: je kunt niet meer heXen! Je bent de heXfactor kwijt!
Er is een manier om weer te kunnen heXen: meng de muziek van een magisch heXenorkest met heel veel kinderen die een handje willen helpen. Hussel daar een aantal roestige spreuken en magische liedjes doorheen en druppel er (voorzichtig!) een eeuwenoud ritueel bij.
Dan flink roeren en vooral niet knipperen met je ogen, want dan mislukt alles! Help je mee?

Help Heksen HeXen is een muziektheatervoorstelling voor het hele gezin (hoewel, niet voor bange poeperds). Met nieuw gecomponeerde muziek, het Nederlands Kamerorkest, zang, dans, en heel veel magie. Een middagje betovering!

  • Over de musici
  • Marc Pantus

    Marc Pantus, bariton

    “Marc Pantus geeft Jezus een fantastische stem”, zo beschreef Trouw in een recensie de vertolkin

    “Marc Pantus geeft Jezus een fantastische stem”, zo beschreef Trouw in een recensie de vertolking van de Christuspartij in één van Bachs Passies. Marc Pantus is dan ook een bas-bariton van formaat die al heel wat opmerkelijke concerten en producties op zijn naam heeft staan. Na zijn opleiding in Amsterdam, Utrecht en Chicago (hij wordt momenteel nog gecoacht door Margreet Honig), trad Pantus op met diverse gerenommeerde ensembles als het Rotterdams Philharmonisch Orkest, de Nederlandse Bachvereniging en Asko|Schönberg.
    Ook werkte hij mee aan een opname van Bachs Mathhäuspassion met het Residentie Orkest onder leiding van Jos Vermunt in de spraakmakende Nederlandse hertaling van Jan Rot.
    Met zijn eigen operagezelschap I piccoli olandesi produceerde Marc Pantus een aantal succesvolvolle barokke komische opera’s. Maar de kwaliteiten van Marc Pantus reiken verder dan zingen alleen. Ook als regisseur en programmeur laat hij van zich horen. Voor de Magische Muziekfabriek met de Radio Kamer Philharmonie zong en regisseerde hij de opera El retablo de Maese Pedro van Manuel de Falla. Voor vocaal ensemble Frommermann maakte hij de in de pers geroemde ode aan Schubert, FrommerFranz.

    Deel
  • Barbara Kozelj

    Barbara Kozelj, mezzosopraan

    De uit Slovenië afkomstige Barbara Kozelj begon haar zangstudie in Ljubljana. Deze vervolgde ze in

    De uit Slovenië afkomstige Barbara Kozelj begon haar zangstudie in Ljubljana. Deze vervolgde ze in Amsterdam waar haar zangpedagoge Sasja Hunnego met bewondering over haar talent sprak: ‘Haar Sloveense melancholische ziel en de warmte van haar persoonlijkheid klinken door in haar prachtige stem.’ Belangrijk voor haar carrière waren de dirigenten Paul McCreesh en Richard Egarr, die haar veelvuldig engageerden voor producties met barokmuziek en –opera van onder meer Bach, Händel en Vivaldi. Met Egarr zong zij de Matthäus-passion in het Concertgebouw. Hetzelfde werk zong zij onder Iván Fischer in Carnegie Hall in New York.
    Barbara Kozelj zong veel grote operarollen bij onder meer De Nationale Opera en de Opera van Essen, waar ze als vaste gast aan verbonden is. Voor het Nederlands Philharmonisch Orkest zong ze de hoofdrol in de gevierde kinderopera Help Heksen HeXen en maakte ze het afgelopen seizoen indruk met haar vertolking van Vivaldi’s Stabat Mater met het Nederlands Kamerorkest. Uitgeleerd voelt Barnara Kozelj zich nog lang niet, al heeft ze wel zo haar eigen methodes: ‘Ik neem alles altijd op, repetities, concerten (als het even kan), lessen. Ik luister ernaar in alle rust en met afstand. Dan kan ik goed horen wat ik aan het doen was en of het klopt met mijn herinnering. Dus ik ben nu veel meer mijn eigen leraar.’

    Deel
  • Helena van Heel

    Helena van Heel, mezzosopraan

    Haar eerste muzikale ervaring deed de van oorsprong Zweedse mezzosopraan Helena van Heel op in haar

    Haar eerste muzikale ervaring deed de van oorsprong Zweedse mezzosopraan Helena van Heel op in haar geboortestad Boliden, in het verre noorden van Zweden, zingend als soliste in het plaatselijke kinderkoor. Na haar conservatoriumopleiding zong zij in het Zweeds Radiokoor en het Eric Ericsons Kamerkoor onder leiding van zijn legendarische naamgever. Via haar werk bij het Nederlands Kamerkoor kwam ze in Nederland terecht, waar ze een glanzende carrière als solozangeres opbouwde.
    Helena van Heel trad onder meer op met uiteenlopende ensembles als het Orkest van de Achttiende Eeuw, Amsterdam Sinfonietta, Asko|Schönberg en de Marinierskapel. Ook was zij te horen in gerenommeerde festivals als het Holland Festival en het Gergjev Festival.
    Een grote liefde heeft de zangeres voor de kunst van het lied. Zij geeft jaarlijks vele liedrecitals in grote zalen, maar ook binnen de intieme ambiance van de Stichting Vrienden van het Lied. En met succes, getuige de woorden van pianist Rudolf Jansen, Nederlands bekendste liedbegeleider: “zij frappeert zowel vocaal als in uitdrukkingskracht door haar natuurlijke eenvoud en door een puurheid, die direct het hart raakt."

    Deel
  • Pepijn Cladder

    Pepijn Cladder, regie

    Pepijn Cladder (1969) studeerde in 1997 af als Communicatiewetenschapper aan de Universiteit van Ams

    Pepijn Cladder (1969) studeerde in 1997 af als Communicatiewetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna verhuisde hij naar Engeland om de ‘Post-Graduate Acting Course for the Mature and Advanced Students’ te volgen aan de Guildford School of Acting. Na het behalen van dit acteursdiploma keerde hij terug naar Nederland en werkte als freelance acteur, o.a. voor Orkater en De Theatercompagnie. Vanaf 2000 volgde hij de Regieopleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten waar hij vervolgens in 2003 afstudeerde met de voorstellingen ‘Keefman’ van Jan Arends en ‘Salomé’ van Oscar Wilde. Sindsdien werkt hij als freelance regisseur/theatermaker voor theatergroepen, orkesten en solisten, waaronder Theater Terra (‘Nachtvlucht’ en ‘Dolfje Weerwolfje’, Bellevue Lunchtheater, Vrienden van de Dansmuziek (o.a. ‘De Toevallige Dood van een Anarchist’, ‘Blokjes Kaas met Mosterdgas’ en ‘Wééralarm!’), Opera aan Zee (‘Bastien und Bastienne’ van W.A. Mozart) en ‘The Bear’  van W. Walton), Theater Werktuig (‘Jij & Ik’ en ‘Seqs’), Cabaretiers Thijs Maas, Carolien Borgers en Dorine Wiersma en symfonieorkesten waaronder Holland Symfonia (o.a. ‘Ali B en de tachtig muzikanten’ en ‘De Orkestkeuken’) en het Nederlands Philharmonisch Orkest (‘Peter en de Wolf’). Voor The Dutch National Opera Academy regisseerde hij recent ‘Les Mamelles de Tirésias’ van Poulenc met het Residentieorkest o.l.v. Bas Wiegers. In 2011 regisseerde hij de Nederlandstalige opera ‘Hans en Grietje’ in de Koninklijke Schouwburg en voor het Grachtenfestival de opera ‘Skupoy’ van Paskevitch in de Hermitage te Amsterdam. Pepijn werkt daarnaast als acteur, o.a. bij De Parade, Barokopera Amsterdam, en in verschillende films en tv-series.

    Deel
  • Max Knigge

    Max Knigge

    “Goede muziek is voor mij avontuurlijk, rijk aan variatie en gaat in principe uit van de klank”,

    “Goede muziek is voor mij avontuurlijk, rijk aan variatie en gaat in principe uit van de klank”, een inspirerende leidraad in het muzikale leven van componist, arrangeur en altviolist Max Knigge. Al op relatief jonge leeftijd voelde hij zich aangetrokken tot de kunst van het componeren en kreeg als zestienjarige zijn eerste compositielessen van David Rowland.
    Aan het Amsterdams conservatorium studeerde hij bij onder meer Daan Manneke, Theo Loevendie, Willem Jeths en Wim Henderickx. Daarnaast volgde hij een uitgebreide cursus moderne Zuid-Indiase muziek en studeerde hij enige tijd muziektheorie. Om feeling te houden met de muziekpraktijk studeerde Max daarnaast nog altviool.
    Inmiddels heeft Max Knigge naam gemaakt als componist en arrangeur. In 2006 won hij de eerste prijs van het Riciotti-Arrangeerconcours. Een jaar later ontving hij de tweede prijs van het NOG Jonge Componisten Councours voor zijn orkestwerk Nazomer. Veel bekende ensembles en musici spelen zijn composities waaronder ASKO|Schönberg, Trio Burlesco en het Dudok Kwartet. Als altviolist is hij regelmatig te horen bij de diverse symfonieorkesten in Nederland en het Trio Drie Ooghoogten.

    Deel
  • Jonathan Waleson

    Jonathan Waleson, dirigent, piano

    Waleson is actief als pianist, altviolist en dirigent, waarbij hij regelmatig tegelijkertijd als solist en dirigent optrad.

    Geboren in 1960 de Verenigde Staten, volgde Jonathan Waleson, kleinzoon van de Amsterdamse violist Dick Waleson, zijn muzikale opleiding aan de Juilliard School for the Performing Arts in New York, waar hij altviool en piano studeerde. In de jaren daarna trad hij veelvuldig op als pianist, altviolist en dirigent, waarbij hij regelmatig tegelijkertijd als solist en dirigent optrad. Zo concerteerde hij met onder meer het Kammerorchester Basel, Ensemble Modern, The Smithsonian Orchestra, en het Orquesta Cambra de Lliure. Ook werkte hij als repetitor aan de Santa Fé Opera in zijn geboorteland en was hij oprichter en artistiek leider van Het Bethaniën Ensemble. Bij het Nederlands Philharmonisch Orkest is Jonathan Waleson regelmatig actief als dirigent en pianist. Zo dirigeerde hij de het Nederlands Kamerorkest in 2013 in de succesvolle kinderopera Help Heksen HeXen!. In december 2014 leidde hij het ensemble in een geheel Amerikaans programma.

    Deel
Deel