Fauré Requiem door Nederlands Kamerorkest en Nederlands Kamerkoor

Nederlands Kamerorkest

Fauré Requiem door Nederlands Kamerorkest en Nederlands Kamerkoor

Programma

Connesson – Nieuw werk voor kamerkoor en -orkest
Vaughan Williams – Fantasia on a Theme by Thomas Tallis
Fauré – Requiem

Het Nederlands Kamerkoor zingt Fauré

Geen requiem zo geliefd als dat van Fauré, op het lijf geschreven van het Nederlands Kamerorkest en het Nederlands Kamerkoor. Want met Fauré’s Requiem betreden we een ingetogen heiligdom gewijd aan de overledenen. Met tedere klanken en soms herinnerend aan het oeroude gregoriaans zet de componist de traditionele dodenmis op muziek, niet als een klacht van angst en ontzetting, maar als een innerlijke aanvaarding van ’s mensen sterfelijkheid.

Het Nederlands Kamerorkest speelt Vaughan Williams

Maar ook voor de pauze heeft dit concert kathedrale dimensies. Vaughan Williams nam een psalmmelodie van Renaissance-componist Tallis en maakte er een indrukwekkende fantasie voor strijkers van, verdeeld over twee groepen en een solokwartet. Hij liet het uitvoeren in de majestueuze middeleeuwse kathedraal van Cloucester, waar dit brede pallet van strijkinstrumenten de weidse akoestiek prachtig vulden. Voor het uitgelezen duo van koor en orkest zal composer-in-residence Guillaume Connesson een nieuw werk schrijven.

  

  • Over de musici
  • Nederlands Kamerkoor

    Nederlands Kamerkoor, koor

    Het Nederlands Kamerkoor zingt koormuziek in klein verband in de breedste zin van het woord en bestrijkt alle stijlperiodes van middeleeuwen tot hedendaagse experimentele muziek.

    ‘De zinderende klank van het Kamerkoor is een revelatie,’ zo luidde een recensie in NRC over het Amerikaanse concert van het Nederlands Kamerkoor in februari 2015. Het is dan ook een ensemble dat zich al sinds de oprichting in 1937 tot de absolute wereldtop van de kamerkoren kan rekenen. Het Nederlands Kamerkoor zingt koormuziek in klein verband in de breedste zin van het woord en bestrijkt alle stijlperiodes van middeleeuwen tot hedendaagse experimentele muziek. Het koor heeft zijn eigen programmering maar werkt ook intensief samen met bekende gezelschappen als het Koninklijk Concertgebouworkest en ASKO|Schönberg, Ook met het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest is er een regelmatige samenwerking.

    Inmiddels heeft het Nederlands Kamerkoor meer dan 75 cd’s op zijn naam staan. De laatste in deze lange reeks was een opname met het Nederlands Kamerorkest en Gordan Nikolić met werk van Pärt. Het ensemble heeft heel wat componisten in de loop der jaren verleid tot composities, zoals Francis Poulenc, Rudolf Escher en Mauricio Kagel. Educatie en participatie maken onlosmakelijk deel uit van de missie van het koor. Het verzorgt coaching, workshops en ‘adopteert’ koren als voorprogramma van zijn eigen concerten. Sinds september 2015 is Peter Dijkstra de vaste dirigent van het koor.

    Deel
  • Martijn Cornet

    Martijn Cornet, bariton

    Hij zong bij diverse operagezelschappen als de Early Opera Company in Londen en de Opéra national de Lorraine. Diverse malen zong hij bij De Nationale Opera. Sinds 2013 behoort hij tot de vaste kern van het Aalto Musiktheater in Essen.

    Bariton Martin Cornet studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam onder de hoede van de befaamde pedagoge Margreet Honig. Een belangrijke ervaring was zijn tijd bij de Opera Studio Nederland. Daarna werkte hij enige tijd bij het Theater an der Wien. Geen makkelijke tijd, ver van huis, maar wel een zeer waardevolle: ‘Muziek leeft in Wenen. Toen ik een keer in mijn appartement aan het oefenen was, werd er op de deur geklopt. Dat is het eind, dacht ik. Maar de mevrouw zei: laat in het vervolg even weten als je gaat oefenen, dan zet ik het raam open.’

    Inmiddels heeft Martijn Cornet een glansrijke carrière opgebouwd. Hij zong bij diverse operagezelschappen als de Early Opera Company in Londen en de Opéra national de Lorraine. Diverse malen zong hij bij De Nationale Opera in Amsterdam in klassieke opera’s maar ook in wereldpremières van Peter-Jan Wagemans en Louis Andriessen. Sinds 2013 behoort hij tot de vaste kern van het Aalto Musiktheater in Essen. Daarnaast is de agenda van de bariton gevuld met concerten. In ons land trad hij op met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest en de Radio Kamer Filharmonie. Ook bij het Nederlands Kamerorkest was hij in najaar van 2011 al eens te gast.

    Deel
  • Risto Joost

    Risto Joost, dirigent

    De Estlander Risto Joost (1980) studeerde in Tallin en Wenen zang, koor- en orkestdirectie. In al deze disciplines heeft hij een glansrijke carrière opgebouwd. Vooral in de Baltische Staten en Noord-Europa heeft hij naam gemaakt als inspirerend dirigent.

    De Estlander Risto Joost (1980) studeerde in Tallin en Wenen zang, koor- en orkestdirectie. In al deze disciplines heeft hij een glansrijke carrière opgebouwd. Vooral in de Baltische Staten en Noord-Europa heeft hij naam gemaakt als inspirerend dirigent. Maar ook dirigeerde hij orkesten als het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Orchestre Philharmonique de Strasbourg en met regelmaat het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest. Als koordirigent geniet Risto Joost een grote reputatie en werkte hij met beroemde ensembles als het RIAS-Kammerchor in Berlijn en het Zweeds Radiokoor. Inmiddels is hij chef-dirigent van het Tallinn Kamerorkest, de Nationale Opera van Estland, en leider van het MDR Rundfunkchor in Leipzig. Tot 2015 had hij de vaste leiding over het Nederlands Kamerkoor. Diverse van zijn cd-opnames werden met Edisons bekroond en in eigen land werd hij in 2009 uitgeroepen tot dirigent van het jaar.

    Dirigeren en repeteren blijft voor Risto Joost een avontuur. ‘Bij elk stuk begin je aan een nieuwe ontdekkingsreis die je ideeën kan veranderen. Natuurlijk heb ik van te voren al een beeld over een compositie, maar ik weet niet wat ik met de musici of zangers tijdens het studieproces zal ontdekken. Misschien is het heel anders en veel beter dan wat ik van tevoren in gedachten had.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Judith van Wanroij

    Judith van Wanroij, sopraan

    Ooit droomde Judith van Wanroij van een carrière als achtergrondzangeres. Ze studeerde rechten en werkte op een notariskantoor. Tot ze op haar 22e bedacht dat ze daar weg wilde: Ze bezocht het conservatorium en de Nieuwe Opera Academie in Amsterdam waar ze met onderscheiding afstudeerde.

    Ooit droomde Judith van Wanroij van een carrière als achtergrondzangeres. Ze studeerde rechten en werkte op een notariskantoor. Tot ze op haar 22e bedacht dat ze daar weg wilde: Ze bezocht het conservatorium en de Nieuwe Opera Academie in Amsterdam waar ze met onderscheiding afstudeerde. In 2003 behaalde ze de eerste prijs bij het oratoriumconcours Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie. In 2010 won ze de Grachtenfestivalprijs.

    Vooral als operazangeres heeft Judith van Wanroij grote bekendheid gekregen. Ze zong zeer uiteenlopende rollen, van Mozart tot Puccini maar ook operette van Offenbach en Künneke. Haar grote liefde ligt bij de vroege opera, met name de Franse. Met befaamde ensembles als Les Arts Florissants en Les Talens Lyriques trad ze op in vele producties. Diverse malen zong ze met De Nationale Opera, onder andere in opera’s van Monteverdi en Mozart. Een schitterende uitvoering van Rameau’s Castor et Pollux in de regie van Pierre Audi is op dvd verschenen.

    De komst van haar zoon heeft Judith van Wanroij nog meer doordrongen van de passie voor het zingen: ‘Na de bevalling was ik enige tijd fysiek volstrekt niet in staat om te zingen. Toen realiseerde ik me echt hoe graag ik wil zingen en ontdekte ik: ik móet echt zingen.’

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé: Fauré Requiem
vr 2, zo 4 mrt 2018
Muziekcafé
Inleiding: Fauré Requiem
do 1 mrt 2018
Inleidingen
TAQA Theater De Vest, Alkmaar
Deel