Feestconcert door het Nederlands Philharmonisch Orkest

Nederlands Philharmonisch Orkest

Feestconcert door het Nederlands Philharmonisch Orkest

Programma

Feestconcert, met o.a.
Arban – Carnaval in Venetië
Tsjaikovski – Notenkraker Suite, op. 71a
en diverse werken van DiLorenzoJ.S. BachPiazzolla en J. Strauss jr.

Facebook Event:
Feestconcert door het Nederlands Philharmonisch Orkest

Het einde van het jaar betekent altijd feest met het Nederlands Philharmonisch Orkest. En wat is er feestelijker dan het geschal van koperblazers. Met glimmende hoorns, trompetten, trombones en tuba verlenen zij aan menige compositie een stralende glans. Al heel wat componisten hebben daar dankbaar gebruik van gemaakt en schreven de mooiste composities voor deze blazers. Ook krijgt u het ultieme decembergevoel met Tsjaikovski’s Notenkraker voor de Kerst en een paar heerlijke Weense walsen in Nieuwjaarsstemming. De presentatie is in handen van Maartje van Weegen.

Lucienne Renaudin-Vary

Vandaag wordt de kopergroep van het Nederlands Philharmonisch Orkest eens extra in het zonnetje gezet. Niet alleen in het orkest, maar ook als groep en solistisch laten zij zich van hun beste kant horen. Een speciale plaats is ingeruimd voor trompettiste Lucienne Renaudin-Vary, die, nog maar twintig jaar jong, een absolute meester op haar instrument is. Dat bewijst ze met de halsbrekende toeren in het beroemde Carnaval de Venise van Arban. 

  • Over de musici
  • Lucienne Renaudin Vary

    Lucienne Renaudin Vary, trompet

    ‘Ze heeft een ongelooflijk talent. Om het even of het jazz of klassiek is, ze danst op beide koorden’, zomaar één van de impressies van de vakpers over de uitzonderlijk begaafde Franse trompettiste Lucienne Renaudin Vary.

    ‘Ze heeft een ongelooflijk talent. Om het even of het jazz of klassiek is, ze danst op beide koorden’, zomaar één van de impressies van de vakpers over de uitzonderlijk begaafde Franse trompettiste Lucienne Renaudin Vary. Nog maar elf jaar oud won ze al haar eerste concoursprijzen zoals het Concours Européen des Jeunes Trompettistes d'Alençon. Aan het Parijse conservatorium werd ze als eerste ooit tegelijkertijd toegelaten in zowel de klassieke als de jazzopleiding. Ze heeft al een stevige concertervaring en trad op in onder meer Salle Gaveau, het Annecy Classic Festival, Salon Musicora en het Festival Classique au Vert.

    Bij het grote publiek werd ze bekend toen ze in 2016 als ‘ontdekking van het jaar’ voor de Franse televisie optrad tijdens de Victoires de la Musique Classique. In de afgelopen tijd soleerde ze, naast natuurlijk diverse orkesten uit haar eigen land, bij onder meer het Royal Philharmonic Orchestra, de Münchner Philharmoniker en het Hong Kong Sinfonietta.

    Haar eerste cd, The Voice of the Trumpet, was meteen een succes. Hierop speelt ze, begeleid door het Orchestre National de Lille, in klassieke en jazz bewerkingen van vocale composities. Het is voor een deel een eerbetoon aan haar idool Chet Baker: ‘Hij kan zingen en spelen, de perfecte mix van stem en trompet.’

    Deel
  • Jan Wierzba

    Jan Wierzba, dirigent

    Hij is geboren in Polen, maar groeide op in Portugal. Daar speelde de moeder van Jan Wierzba in het symfonieorkest van Porto, waardoor hij al op jonge leeftijd met de wereld van het orkest in aanraking kwam.

    Hij is geboren in Polen, maar groeide op in Portugal. Daar speelde de moeder van Jan Wierzba in het symfonieorkest van Porto, waardoor hij al op jonge leeftijd met de wereld van het orkest in aanraking kwam. Hij begon zijn studie orkestdirectie in Portugal en behaalde zijn masterdiploma met onderscheiding aan de Royal Northern College of Music in Manchester.

    In al die jaren heeft Jan Wierzba een schat aan ervaring opgedaan. Hij was assistent-dirigent bij onder meer het Gulbenkian orkest in Lissabon, het BBC Philharmonic Orchestra en het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, waar hij samenwerkte met dirigenten als Andrew Davis en Neeme Järvi. Vorig seizoen werd hij uit een selectie van meer dan 300 gegadigden gekozen om als assistent onder Marc Albrecht bij het Nederlands Philharmonisch Orkest zijn talenten verder uit te bouwen. Maar Jan Wierzba werkt niet alleen als assistent. Hij dirigeert regelmatig concerten met het Orquestra Metropolitana de Lisboa en het Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música. Hij is oprichter en muzikaal leider van het Ensemble MPMP.

    Jan Wierzba heeft zo zijn eigen ritueel vlak voor het begin van een concert. Het liefst loopt hij een kwartier voor aanvang te praten met de orkestleden, ‘maar wel met een beker stevige espresso.’

    Deel