Feestconcert met Marc Albrecht

Nederlands Philharmonisch Orkest

Feestconcert met Marc Albrecht

Programma

O. Nicolai – Ouverture ‘Die lustige Weiber von Windsor’ 
Lehar -  Gern’ hab ich die Frauen geküsst, uit 'Paganini'
R. Stolz – Du sollst der Kaiser meiner Seele sein, uit ‘Der Favorit’
Lehar – Lippen Schweigen, uit ‘Die lustige Witwe’
Mascagni – Cavalleria rusticana en Intermezzo
Lehar – Der Handschuh wie Pikant, uit 'Der Graf von Luxemburg'
Lehar – Meine Lippen, uit ‘Giuditta’
E. Kalman – Weiss du es noch, uit 'Csardasfürstin'
Suppé - Leichte kavalerie
Tsjaikovski – Polonaise, uit ‘Onegin’
Lehar - Heut habe ich… Gern wär ich verliebt, Dein ist mein ganzes Herz en Alles vorbei, uit 'Das Land des Lächelns'
E. Kalman – Schwalbenduett en Tanzen möchte ich, uit 'Csardasfürstin' 
J. Strauss jr. -  Frühlingsstimmen
J. Strauss jr. - Polka Tritsch tratsch

Marc Albrecht dirigeert operette

Het Nederlands Philharmonisch luidt, onder leiding van chef-dirigent Marc Albrecht, het jaar uit met een groots feestconcert. En hoe kunnen ze dat beter doen dan met het feestgenre bij uitstek: de operette. Natuurlijk komt Strauss voorbij, maar dit concert richt de blik vooral op de operette na hem. Het was het tijdperk van grote namen als Lehár, Kálmán en Stolz, die de operette populairder maakten dan ooit tevoren. U krijgt de mooiste melodieën te horen uit hun operettes als Der Favorit, Die Csárdásfürstin en Das Land des Lächelns.

Vocale vedettes Blondelle en Pasztircsák

Solisten zijn de Belgische tenor Thomas Blondelle, al eerder te gast bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, en de Hongaarse prima donna Polina Pasztircsák, twee vocalisten die hun sporen in de operette ruimschoots verdiend hebben. Daarnaast kan het orkest schitteren in meeslepende symfonische muziek uit de opera. Kortom, een programma waarmee de feestdagen een extra gouden randje zullen krijgen.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Thomas Blondelle

    Thomas Blondelle, tenor

    De Belgische tenor Thomas Blondelle studeerde zang in Tielt en Brugge, maar behaalde ook cum laude zijn diploma musicologie aan de Universiteit van Leuven.

    De Belgische tenor Thomas Blondelle studeerde zang in Tielt en Brugge, maar behaalde ook cum laude zijn diploma musicologie aan de Universiteit van Leuven. Van 2006 tot 2009 was hij vaste solist bij de opera van Braunschweig. Sinds 2009 is hij vast verbonden aan de Deutsche Oper Berlin, waar hij belangrijke hoofdrollen zong in opera’s als Mozarts Die Zauberflöte, Wagners Der Fliegende Holländer en de titelrol in Pelleas et Mélisande van Debussy. Van de diverse prijzen die hij won, is de tweede prijs van de Koningin Elisabethwedstrijd in 2011 wel het meest vermeldenswaard. Zelf zei hij daarover: ‘Als Belg heb ik van kinds af aan het concours op televisie gevolgd. En om er nu zelf te staan en een prijs te winnen, is wel heel bijzonder.’

    Als gast trad Thomas Blondelle op bij onder meer de Brusselse Munt, De Nationale Opera en op het concertpodium bij ensembles als de Bamberger Symphoniker en La Petite Bande. Bij het Operettenfestival Kufstein en de Wiener Volksoper schitterde hij in diverse operetterollen. Een reden waarom het Nederlands Philharmonisch hem reeds tweemaal uitnodigde voor een operetteprogramma.

    Deel
  • Polina Pasztircsak

    Polina Pasztircsak, sopraan

    Afkomstig uit een Hongaars-Russische artistieke familie ging de zangcarrière van Polina Pasztircsák in 2009 indrukwekkend van start toen zij in dat jaar maar liefst vijf prijzen won tijdens het Concours de Genève.

    Afkomstig uit een Hongaars-Russische artistieke familie ging de zangcarrière van Polina Pasztircsák in 2009 indrukwekkend van start toen zij in dat jaar maar liefst vijf prijzen won tijdens het Concours de Genève. Drie jaar later kreeg zij een speciale prijs tijdens het ARD Musikwettbewerb in München. Alweer enkele jaren is ze vast verbonden aan de Hongaarse Staatsopera in Boedapest, waar ze in 2016 werd benoemd tot ‘Kämmersängerin’. In datzelfde jaar kreeg ze van de Hongaarse staat het Zilveren Kruis van Verdienste.

    Ook buiten Boedapest is Polina Pasztircsák een veelgevraagd zangeres. Ze had gastoptredens bij onder meer de Schwetzinger Festspiele, het Grand Théâtre de Genève en de Oper Graz. Daarnaast zong ze in de concertzaal met diverse grote orkesten als het Philharmonisch Orkest Sint Petersburg, het WDR-Sinfonieorchester Köln  en het Orchestre de la Suisse Romande. Met haar vaste begeleider Jan Philip Schulze heeft ze ook als liedvertolkster naam gemaakt.

    Het repertoire van Polina Pasztircsák is breed georiënteerd en loopt van de vroege 17e-eeuwse opera via barok en romantiek tot hedendaagse muziek. Ze geniet van die veelzijdigheid en koestert die: ‘Mijn creatieve bestaan ervaar ik als een prachtige en inspirerende chaos, het is een kleurrijk proces van zelfontdekking.’

    Deel
Deel