Feestconcert met Marc Albrecht

Nederlands Philharmonisch Orkest

Feestconcert met Marc Albrecht

Programma

Nicolai - Ouverture uit ‘Die lustige Weiber von Windsor’
Lehár - Heut', meine Herr'n, uit ‘Das Land des Lächelns’ / Gern hab’ ich die Frau’n geküsst, uit 'Paganini' / Alles vorbei, uit ‘Das Land des Lächelns’ / Lippen Schweigen, uit ‘Die lustige Witwe’
Mascagni - Intermezzo uit ‘Cavalleria rusticana’
Lehár - Der Handschuh wie pikant, uit ‘Der Graf von Luxemburg’
Von Suppé - Ouverture uit ‘Leichte Kavallerie’
Tsjaikovski - Polonaise uit ‘Eugen Onegin’
Stolz - Du sollst der Kaiser meiner Seele sein, uit ‘Der Favorit’
Lehár - Dein ist mein ganzes Herz, uit ‘Das Land des Lächelns’ / Meine Lippen, sie küssen so heiß, uit ‘Giuditta’
Kálmán - Schwalbenduett, Tanzen möcht’ ich en Weißt du es noch, uit ‘Die Csárdásfürstin’
Strauss jr. - Frühlingsstimmen orkestversie / Tritsch-Tratsch-Polka

Facebook Event:
Marc Albrecht dirigeert operette

Het Nederlands Philharmonisch luidt, onder leiding van chef-dirigent Marc Albrecht, het jaar uit met een groots feestconcert. En hoe kunnen ze dat beter doen dan met het feestgenre bij uitstek: de operette. Natuurlijk komt Strauss voorbij, maar dit concert richt de blik vooral op de operette na hem. Het was het tijdperk van grote namen als Lehár, Kálmán en Stolz, die de operette populairder maakten dan ooit tevoren. U krijgt de mooiste melodieën te horen uit hun operettes als Der Favorit, Die Csárdásfürstin en Das Land des Lächelns.

Vocale vedettes Blondelle en Pasztircsák

Solisten zijn de Belgische tenor Thomas Blondelle, al eerder te gast bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, en de Hongaarse prima donna Polina Pasztircsák, twee vocalisten die hun sporen in de operette ruimschoots verdiend hebben. Daarnaast kan het orkest schitteren in meeslepende symfonische muziek uit de opera. Kortom, een programma waarmee de feestdagen een extra gouden randje zullen krijgen.

Warm welkom

De koperblazers van het Nederlands Philharmonisch Orkest (NedPhO-Brass!) verwelkomen u voorafgaand aan het concert met hun warme klanken.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Thomas Blondelle

    Thomas Blondelle, tenor

    De Belgische tenor Thomas Blondelle studeerde zang in Tielt en Brugge, maar behaalde ook cum laude zijn diploma musicologie aan de Universiteit van Leuven.

    De Belgische tenor Thomas Blondelle studeerde zang in Tielt en Brugge, maar behaalde ook cum laude zijn diploma musicologie aan de Universiteit van Leuven. Van 2006 tot 2009 was hij vaste solist bij de opera van Braunschweig. Sinds 2009 is hij vast verbonden aan de Deutsche Oper Berlin, waar hij belangrijke hoofdrollen zong in opera’s als Mozarts Die Zauberflöte, Wagners Der Fliegende Holländer en de titelrol in Pelleas et Mélisande van Debussy. Van de diverse prijzen die hij won, is de tweede prijs van de Koningin Elisabethwedstrijd in 2011 wel het meest vermeldenswaard. Zelf zei hij daarover: ‘Als Belg heb ik van kinds af aan het concours op televisie gevolgd. En om er nu zelf te staan en een prijs te winnen, is wel heel bijzonder.’

    Als gast trad Thomas Blondelle op bij onder meer de Brusselse Munt, De Nationale Opera en op het concertpodium bij ensembles als de Bamberger Symphoniker en La Petite Bande. Bij het Operettenfestival Kufstein en de Wiener Volksoper schitterde hij in diverse operetterollen. Een reden waarom het Nederlands Philharmonisch hem reeds tweemaal uitnodigde voor een operetteprogramma.

    Deel
  • Polina Pasztircsak

    Polina Pasztircsak, sopraan

    De zangcarrière van Polina Pasztircsák, afkomstig uit een Hongaars-Russische artistieke familie, ging in 2009 indrukwekkend van start toen zij maar liefst vijf prijzen won tijdens het Concours de Genève.

    De zangcarrière van Polina Pasztircsák, afkomstig uit een Hongaars-Russische artistieke familie, ging in 2009 indrukwekkend van start toen zij maar liefst vijf prijzen won tijdens het Concours de Genève. Drie jaar later kreeg zij een speciale prijs tijdens het ARD Musikwettbewerb in München. Alweer enkele jaren is ze vast verbonden aan de Hongaarse Staatsopera in Boedapest, waar ze in 2016 werd benoemd tot ‘Kämmersängerin’. In datzelfde jaar kreeg ze van de Hongaarse staat het Zilveren Kruis van Verdienste.

    Ook buiten Boedapest is Polina Pasztircsák een veelgevraagd zangeres. Ze had gastoptredens bij onder meer de Schwetzinger Festspiele, het Grand Théâtre de Genève en de Oper Graz. Daarnaast zong ze in de concertzaal met diverse grote orkesten als het Philharmonisch Orkest Sint Petersburg, het WDR-Sinfonieorchester Köln  en het Orchestre de la Suisse Romande. Met haar vaste begeleider Jan Philip Schulze heeft ze ook als liedvertolkster naam gemaakt.

    Het repertoire van Polina Pasztircsák is breed georiënteerd en loopt van de vroege 17e-eeuwse opera via barok en romantiek tot hedendaagse muziek. Ze geniet van die veelzijdigheid en koestert die: ‘Mijn creatieve bestaan ervaar ik als een prachtige en inspirerende chaos, het is een kleurrijk proces van zelfontdekking.’

    Deel