Grootmeesters

Nederlands Philharmonisch Orkest

Grootmeesters

MEDIA

Programma

Jost, Beethoven en Schumann       

Jost
– Taipei-Horizon wereldpremière
Beethoven – Vioolconcert
Schumann – Symfonie nr. 3 'Rheinische'

JOST, BEETHOVEN EN SCHUMANN Drie componerende en twee concerterende grootmeesters maken dit concert tot een artistieke happening. Componist Christian Jost, dit jaar composer-in-residence van het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest, schreef in opdracht van het NedPhO en het Nationaal Orkest van Taiwan een nieuw werk dat hier in Amsterdam zijn wereldpremiere zal beleven. Een van de beroemdste vioolconcerten, dat van Ludwig van Beethoven, wordt gespeeld door een van de grootste violisten van onze tijd: Christian Tetzlaff. Chef-dirigent Marc Albrecht besluit het concert met een hartverwarmende symfonie uit de romantiek. Schumann schreef zijn uitbundige Derde symfonie als eerbetoon aan de Rijn waar hij sinds zijn verhuizing naar Dusseldorf vlakbij woonde. Marc Albrecht dirigeert het als eerbetoon aan Schumann, een componist die wat hem betreft niet vaak genoeg gespeeld kan worden.

EXTRA: zaterdag en dinsdag 19.40 uur Muziekcafe, Spiegelzaal.
(einde concert ca. 22.15)

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Christian Tetzlaff

    Christian Tetzlaff, viool

    Regelmatig speelt hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest en in seizoen 2016|2017 is hij artist-in-residence.

    Voor Christian Tetzlaff is vioolspelen altijd een feest. Dat begon al in zijn jonge jaren: ‘Vanaf mijn negende speelde ik in alle mogelijke jeugdorkesten. Het was een verbazingwekkend gevoel van gemeenschap. Overdag spelen en ’s avonds feesten. Ik heb dat volgehouden tot mijn achttiende.’

    Inmiddels staat de Duitse violist al weer meer dan twintig jaar aan de wereldtop, en geeft meer dan honderd concerten per jaar. Hij speelde onder meer met de Berliner Philharmoniker en de New York Philharmonic Orchestra, was artist-in-residence bij de Tonhalle Zürich en de Londense Wigmore Hall en vaker te gast bij de London Proms. Maar ook geeft hij wereldwijd recitals met pianisten Lars Vogt en Leif Ove Andsnes en is hij primarius van het inmiddels veelgeroemde Tetzlaff Quartett, waarin zijn zuster Tanja cello speelt. Talloze cd’s staan op zijn naam waaronder vele met onderscheidingen als de ECHO-Klassik, de Diapason d’Or en een Edison.

    Regelmatig speelt hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest, in seizoen 2014|2015 met het Eerste vioolconcert van Sjostakovitsj. Een werk dat hem na aan het hart ligt getuige de pers over eerdere uitvoeringen: ‘Of het nu ging om de lange monoloog van het openingsdeel, het bijna hysterisch gedreven scherzo of de uiterst veeleisende cadens, Tetzlaff beheerst het allemaal feilloos. Er zijn maar weinig violisten die hem daarin kunnen evenaren.’

    Deel