Gurre-Lieder

De Nationale Opera

Gurre-Lieder

Programma

Arnold Schönberg - Gurrelieder

Het was een vurige wens van chef-dirigent Marc Albrecht om bij De Nationale Opera een geënsceneerde versie van Gurre-Lieder te dirigeren: ‘Een spectaculaire, immense, maar tegelijkertijd heel verfijnde partituur. Al studerend ontdekte ik dat het eigenlijk een typisch operawerk is. Het prachtige verhaal en het innerlijke drama lenen zich ervoor; de reusachtige bezetting past precies in de orkestbak van Nationale Opera & Ballet.’

Schönberg begon zijn indrukwekkende Gurre-Lieder als een kleine liedcyclus. De componist die later vooral bekend zou worden als pionier van de moderne muziek, schreef toen nog op een romantische, goed in het gehoor liggende manier. Het werk past helemaal in de tijd van de Jugendstil. Bij de wereldpremière in de Weense Musikverein, 1913, waren de Gurre-Lieder een groot succes.

Niet alleen de muziek spreekt het publiek nog steeds aan, ook het onderwerp is van alle tijden: een hartstochtelijke liefde die stukloopt op standsverschillen. Dit herkenbare gegeven is de kern van een sprookjesachtig verhaal dat teruggaat op een Scandinavische sage, met Gurre als plaats van handeling.

De natuur dringt steeds meer binnen in een realistische wereld. Dit schept ruimte voor fantasie. Het orkestvoorspel schildert het ondergaan van de zon. Koning Waldemar bemint Tove, een meisje van lage komaf. Zij is een mysterieuze figuur, verbonden aan de mensenwereld én aan die van de vogels. Koningin Helvig is jaloers en laat Tove vermoorden. De Woudduif bericht hierover in een ontroerend lied. Waldemar klaagt God aan. Er volgen nachtmerrieachtige taferelen − met een boer als de stem van het volk, en een nar die waanzinnig is geworden. Een woest leger dat in de oorlog is omgekomen raast als een horde geesten in het rond. De stralende zonsopkomst waarmee het stuk eindigt, geeft aan hoe onbeduidend het menselijk lot is in vergelijking met de macht van de natuur. Chef-dirigent Marc Albrecht en regisseur Pierre Audi bundelen voor het eerst hun krachten in dit vernieuwende project. Burkhard Fritz (Henri in Les vêpres siciliennes) is Waldemar, Emily Magee (DNO-debuut) is Tove en Anna Larsson (DNO-debuut) zingt de rol van de Woudduif.

Voor het begeleiden van de producties doet De Nationale Opera een beroep op de beste orkesten uit Nederland, met als vaste partner het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest. Het Nederlands Philharmonisch Orkest begeleidt in het seizoen 2014-2015 Gurre-Lieder, Lohengrin, La bohème en Macbeth. Het Nederlands Kamerorkest neemt Il viaggio a Reims en Die Zauberflöte voor zijn rekening.

Voor het eerst in de geschiedenis van De Nederlandse Opera een publicatie op de voorpagina van het feuilleton van de Duitse krant de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Ook is er een recensie verschenen in de New York Times.

 

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Pierre Audi

    Pierre Audi, regie

    Pierre Audi mag zich scharen onder de meest innovatieve theaterregisseurs van onze tijd.

    Pierre Audi mag zich scharen onder de meest innovatieve theaterregisseurs van onze tijd. Zijn producties zijn opzienbarend en gedurfd, ze worden bejubeld maar roepen ook op tot boeiende discussies over de essentie van toneelregie. Zijn jeugd had een internationaal karakter. Audi werd in 1957 geboren in Libanon, groeide op in Frankrijk en studeerde geschiedenis in Oxford. Daar kwam hij in aanraking met het toneel en regisseerde enkele voorstellingen bij de Oxford University Dramatic Society.
    In 1979 richtte hij het Almeida Theatre op en ontwikkelde het tot een gerenommeerd theater voor avant-garde toneel, muziek en dans. In 1988 werd Audi aangesteld als artistiek directeur van De Nederlandse Opera. Als zodanig maakte hij talloze spraakmakende operaproducties waaronder een cyclus met de opera’s van Monteverdi, de drie Da Ponte-opera’s van Mozart, diverse wereldpremières en zijn fenomenale enscenering van Wagner complete Ring. Vanaf 2005 is hij ook artistiek directeur van het Holland Festival, een functie die hij tot 2014 zal bekleden.
    Maar De Nederlandse Opera is niet de enige activiteit van Pierre Audi. Hij regisseerde ook operaproducties bij vele grote operahuizen over de hele wereld. Daarnaast produceerde hij toneelvoorstellingen bij belangrijke toneelgezelschappen waaronder Toneelgroep Amsterdam en het Zuidelijk Toneel. Voor zijn werk is Audi vele malen gelauwerd. Hij ontving onder meer de Leslie Boosey Award en de Prins Bernhard Cultuurfonds Theater Prijs. Ook werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw en Chevalier de la Légion d'Honneur.

    Deel
  • Burkhard Fritz

    Burkhard Fritz, tenor

    Burkhard Fritz volgde tegelijkertijd een zangopleiding en een studie medicijnen in zijn geboortestad

    Burkhard Fritz volgde tegelijkertijd een zangopleiding en een studie medicijnen in zijn geboortestad Hamburg. De muziek won het uiteindelijk en al snel volgden de eerste uitnodigingen, eerst van de kleinere theaters van Bremerhaven en Gelsenkirchen, niet lang daarna ook van de Deutsche Opera am Rhein in Essen. Sinds 2004 is hij vast verbonden aan de Deutsche Oper Berlin, waar hij sindsdien in vele opera’s een belangrijk aandeel had. Vooral zijn Wagnervertolkingen oogstten veel bewondering. In Nederland kreeg hij bekendheid met zijn rol in Les vêpres Siciliennes van Verdi bij De Nederlandse Opera in september 2010. Maar ook zong hij in de Scala van Milaan, de Salzburger Festspiele en de Wiener Staatsoper. En de eerste uitnodiging voor Bayreuth heeft hij inmiddels ontvangen.
 Spectaculair was zijn optreden in 2008 in Hamburg toen hij onder leiding van Jeffrey Tate een verbluffende uitvoering gaf van Mahlers Das Lied von der Erde. Zoals de vakpers hem zonder omhaal omschreef: ‘Burkhard Fritz met zijn stalen kracht is een ware openbaring’.

    Deel