Heerlijk en Hemels

Nederlands Kamerorkest

Heerlijk en Hemels

MEDIA

Programma

Britten, Mozart en Beethoven

Britten
– Prelude en Fuga
Mozart – Pianoconcert nr. 27 (za en zo)
Mozart – Pianoconcert nr.15 (di)
Beethoven – Symfonie nr. 4

BRITTEN, MOZART EN BEETHOVEN Het is een adembenemende ervaring om het Nederlands Kamerorkest te horen en zien spelen onder leiding van concertmeester Gordan Nikoli´c. Hij weet zijn muzikale ideeen met niet te stuiten energie en passie over te brengen op zijn medespelers. Niet alleen in de bezetting voor strijkorkest, maar ook met blazers en slagwerk erbij zoals in Beethovens Vierde symfonie. Met grote drive en spatgelijk speelt het ensemble zonder dirigent. Nog spannender wordt het als een solist in het spel komt, in dit geval Martin Helmchen met Mozarts pianoconcerten. Het is even heerlijk als hemels zoals deze Duitse pianist zich als solist ontplooit in zijn ontspannen voordracht. Opmaat tot dit programma vormt de Prelude en Fuga voor achttienstemmig strijkorkest van Benjamin Britten. Want de beroemde Britse componist werd honderd jaar geleden geboren. Britten-jaar dus bij het NedPhO|NKO.
(einde concert op za en di ca. 22.40, op zo ca. 16.40)


EXTRA: zondag 13:40 en dinsdag 19:40 uur Muziekcafé, Spiegelzaal. 

LET OP: zaterdag 26 januari van 14:00 tot 17:00 geeft musicoloog Kees Wisse een lezing. Over de muzikale genialiteit van Mozart. Meer informatie en het online bestelformulier vindt u hier.

  • Over de musici
  • Martin Helmchen

    Martin Helmchen, piano

    De Duitse pianist is geen onbekende voor het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest. Tussen 2009 en 2011 was hij twee seizoenen artist in residence.

    De Duitse pianist Martin Helmchen is bepaald geen onbekende voor het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest. Al in 2007 speelden ze hun eerste productie samen en tussen 2009 en 2011 was hij twee seizoenen artist in residence bij het Nederlands Kamerorkest, waarmee hij tevens een opname van twee pianoconcerten van Mozart maakte. Ook daarna was hij met grote regelmaat bij het orkest te gast.

    De carrière van Helmchen kwam goed op gang toen hij in 2001 de Clara Haskil International Piano Competition in Zwitserland won. Sindsdien speelde hij samen met orkesten als de Wiener Philharmoniker, de Berliner Philharmoniker en het New York Philharmonic Orchestra. Begin 2015 oogstte hij veel bewondering toen hij op korte termijn bij het Koninklijk Concertgebouworkest met Herbert Blomstedt inviel voor Maria João Pires. Naast zijn talloze recitals werkt hij regelmatig samen met befaamde musici als Christian Tetzlaff, Julia Fischer en natuurlijk zijn echtgenote de celliste Marie-Elizabeth Hecke. Zijn solo-opname, eveneens met werk van Schubert, won de ECHO Klassik 2009.

    Martin Helmchen is docent aan de Kronberg Academy in Duitsland. Daar stelt hij zijn studenten voor de meest essentiële vragen: ‘Waar om doe ik iets op een bepaalde manier? Waarom kies ik juist hier voor deze speelwijze? Waarom maak ik eigenlijk muziek?’ 

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel