Herdenking

Nederlands Kamerorkest

Herdenking

Programma

Vivaldi - Kyrie RV 587, Sinfonia al Santo, Sepolcro RV 169, Stabat Mater RV 621, Concert voor strijkers RV 157, Laudate Dominum RV 606, Sonata al Santo, Sepolcro RV 130, Credo RV 591, Concert voor 3 violen en strijkorkest in F RV 551.

Tijdens dit herdenkingsconcert staat muziek van Antonio Vivaldi centraal. Naast opera’s en talloze soloconcerten was hij immers ook een meesterlijk schepper van kerkmuziek. Alleen al het Kyrie aan het begin van het programma is een intense compositie. Maar ook in het Stabat Mater laat Vivaldi horen hoe aangrijpend het verdriet van Maria over haar gestorven zoon is. Soliste is de Sloveense mezzosopraan Barbara Kozelj, die als geen ander met haar warme stem deze gepassioneerde klaagzang kan vertolken. Natuurlijk wordt de instrumentale muziek van Vivaldi niet vergeten. Leider van het Nederlands Kamerorkest Gordan Nikolić heeft een paar prachtige werken uitgekozen. Bijzonder zijn de Sinfonia en Sonata al Santo Sepolcro, bedoeld voor de kapel van het heilige graf in het beroemde bedevaartsoord Varallo, muziek die prachtig aansluit bij het thema herdenking.

do 1 mei 2014, De Vest, Alkmaar
Uw ticket voor de voorstelling verschaft u geen toegang tot de inleiding bij dit concert. Koop hier het losse ticket.

vr 2 mei 2014, Philharmonie, Haarlem, Grote Zaal
zo 4 mei 2014, Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam

Extra: Dinsdag 29 april 12.00 uur Openbare repetitie, NedPhO-Koepel.
Zaterdag 3 mei 14.00 uur Lezing, NedPhO-Koepel.

  • Over de musici
  • Barbara Kozelj

    Barbara Kozelj, mezzosopraan

    De uit Slovenië afkomstige Barbara Kozelj begon haar zangstudie in Ljubljana. Deze vervolgde ze in Amsterdam waar haar zangpedagoge Sasja Hunnego met bewondering over haar talent sprak: ‘Haar Sloveense melancholische ziel en de warmte van haar persoonlijkheid klinken door in haar prachtige stem.

    De uit Slovenië afkomstige Barbara Kozelj begon haar zangstudie in Ljubljana. Deze vervolgde ze in Amsterdam waar haar zangpedagoge Sasja Hunnego met bewondering over haar talent sprak: ‘Haar Sloveense melancholische ziel en de warmte van haar persoonlijkheid klinken door in haar prachtige stem.’ Belangrijk voor haar carrière waren de dirigenten Paul McCreesh en Richard Egarr, die haar veelvuldig engageerden voor producties met barokmuziek en –opera van onder meer Bach, Händel en Vivaldi. Met Egarr zong zij de Matthäus-passion in het Concertgebouw. Hetzelfde werk zong zij onder Iván Fischer in Carnegie Hall in New York.
    Barbara Kozelj zong veel grote operarollen bij onder meer De Nationale Opera en de Opera van Essen, waar ze als vaste gast aan verbonden is. Voor het Nederlands Philharmonisch Orkest zong ze de hoofdrol in de gevierde kinderopera Help Heksen HeXen en maakte ze het afgelopen seizoen indruk met haar vertolking van Vivaldi’s Stabat Mater met het Nederlands Kamerorkest. Uitgeleerd voelt Barnara Kozelj zich nog lang niet, al heeft ze wel zo haar eigen methodes: ‘Ik neem alles altijd op, repetities, concerten (als het even kan), lessen. Ik luister ernaar in alle rust en met afstand. Dan kan ik goed horen wat ik aan het doen was en of het klopt met mijn herinnering. Dus ik ben nu veel meer mijn eigen leraar.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Laura Oomens

    Laura Oomens, 2e viool

    Nederlands Kamerorkest

    Sinds 2012 is Laura plaatsvervangend aanvoerder tweede violen.

    plv. aanvoerder

    Laura Oomens werd in Middelburg geboren als dochter van een pianiste en een violist. Opgroeiend in Duitsland begon Laura op vierjarige onder leiding van haar vader met vioolspelen. Hierna kreeg ze les bij Herman Krebbers, Uwe-Martin Haiberg en David Takeno. Van 2007 tot 2010 was Laura als eerste violiste verbonden aan het Residentie Orkest. In het laatste jaar was zij tweede concertmeester. In 2009 richtte ze het Unison Chamber Music Festival op in Sangerhausen, Duitsland. Sinds 2012 is Laura plaatsvervangend aanvoerder tweede violen van het Nederlands Kamerorkest.

    Laura bespeelt een Nicolaus Gagliano uit 1779, die haar ter beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. 

    Deel
  • Melissa Ussery

    Melissa Ussery, 1e viool

    Nederlands Kamerorkest

    Melissa is sinds 2009 verbonden aan het Nederlands Kamerorkest als eerste violiste.

    De Amerikaanse violiste Melissa Ann Ussery, begon op vijfjarige leeftijd met vioolspelen. Ze studeerde bij Daniel Mason, Lex Korff de Gidts en Alexander Kerr aan de University of Kentucky en het Conservatorium van Amsterdam. In 2007 soleerde Melissa in Bottesini’s Grand Duo Concertante met het Spoleto Festival Orchestra. Ze treedt regelmatig op met Amsterdam Sinfonietta, het Nederlands Philharmonisch Orkest en in verschillende kamermuziek-ensembles. Melissa is sinds 2009 verbonden aan het Nederlands Kamerorkest als eerste violiste. Ze speelt op een viool van François-Louis Pique uit 1797 en een strijkstok van Caressa et Francais die ze in bruikleen heeft van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

    Deel