Herdenking Tranen van Maria

Nederlands Kamerorkest

Herdenking Tranen van Maria

MEDIA

Programma

Beethoven, Andriessen en Pergolesi        
Beethoven
– Grosse Fuge
Andriessen – Miroir de peine
Pergolesi – Stabat Mater

Het Nederlands Kamerorkest transformeert het Muziekgebouw aan ’t IJ tot een serene ambiance voor een concert van bezinning op 4 mei. Als thema is gekozen voor het lijden van Christus vanuit het perspectief van zijn moeder Maria. Beroemd is het gedicht Stabat Mater dat in de middeleeuwen werd geschreven en door vele componisten op muziek is gezet. Die van Pergolesi is misschien wel de bekendste. Met slechts twee solisten weet hij de tekst in aria’s en duetten op serene maar intense wijze muzikaal weer te geven. Minder bekend maar minstens even indrukwekkend is de liederencyclus Miroir de peine van Hendrik Andriessen. Hij schreef ze in 1923 op vijf sonnetten van Henri Gheon, die daarin zijn persoonlijke visie geeft op de treurende Maria. Als ouverture van het concert klinkt van Beethoven de meest indrukwekkende fuga uit de romantiek.

Philharmonie, Haarlem: 3 mei 2013
Muziekgebouw aan 't IJ: 4 mei 2013

  • Over de musici
  • Maarten Engeltjes

    Maarten Engeltjes, countertenor

    De countertenor Maarten Engeltjes begon zijn carrière al op vierjarige leeftijd als jongenssopraan,

    De countertenor Maarten Engeltjes begon zijn carrière al op vierjarige leeftijd als jongenssopraan, en trad al vroeg regelmatig op als solist. Na zijn stembreuk debuteerde hij op zijn zestiende als countertenor in Bachs Matthäus Passion. Hij werd ‘ontdekt’ door Michael Chance tijdens een masterclass die ook op televisie werd uitgezonden. Chance was één van Maartens docenten aan het Haags Conservatorium waar hij in 2007 met glans afstudeerde. Inmiddels heeft Maarten Engeltjes gewerkt met grote dirigenten als Gustav Leonhardt, William Christie, Ton Koopman en Reinbert de Leeuw. Zijn debuut-cd met werk van Dowland, Byrd en Purcell stond in 2007 wekenlang in de klassieke top tien.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Johannette Zomer

    Johannette Zomer, sopraan

    Na haar zangstudie bij Charles van Tassel in Amsterdam die zij in 1997 met glans afsloot, ontpopte J

    Na haar zangstudie bij Charles van Tassel in Amsterdam die zij in 1997 met glans afsloot, ontpopte Johannette Zomer zich tot een vocaliste van formaat met een zeer brede belangstelling. Johannette Zomer zingt oud en nieuw repertoire en werkte  samen met onder anderen Ton Koopman en Frans Brüggen. Reinbert de Leeuw en Peter Eötvös. Zij zong belangrijke rollen in opera’s van Handel, Mozart, Debussy en Ligeti. In 2009 maakte ze opvallend debuut bij De Nederlandse Opera in de vroege 17e-eeuwse opera Ercole amante van Cavalli. Voor haar cd-opname van de cantates van Bach kreeg zij in 2008 een Edison.

    Deel