Het dagboek van Anne Frank

Nederlands Kamerorkest

Het dagboek van Anne Frank

Programma

Frid - Het dagboek van Anne Frank

Facebook Event:
Ensemble Nederlands Kamerorkest met Nuno Coelho, Emilie Pictet en Johanna ter Steege

Actrice Johanna ter Steege draagt tijdens het concert van het Nederlands Kamerorkest op 4 mei in Muziekgebouw aan ’t IJ fragmenten voor uit Het Achterhuis van Anne Frank. In deze muziekvoorstelling, die simpelweg de titel Het dagboek van Anne Frank draagt, zingt de Zwitserse sopraan Emilie Pictet de hoofdrol. Het concert is onderdeel van Theater Na de Dam.

Muziek

De muziek, gespeeld door een ensemble van het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Nuno Coelho, is in 1968 geschreven door de Joods-Russische componist Grigori Frid. In 21 korte scènes schetst de componist een rijk en gevarieerd portret van de ondergedoken Anne. Hij toont haar met haar stemmingen en emoties in de benauwde omgeving van het Achterhuis. Met de mensen om haar heen, de glimpen van de buitenwereld die ze door het raam opvangt en de eerste ontluikende liefde. Uiterst beeldende muziek die aan het beroemde dagboek een extra dimensie geeft.

Johanna ter Steege

Actrice Johanna ter Steege, bekend van Spoorloos (1988), Paradise Road (1997), Tirza (2010) en Brussel (2017), draagt de passages uit het dagboek voor vanuit het midden van de zaal. Ter Steege heeft een bijzondere reden waarom zij meedoet met deze voorstelling. ‘Op de boerderij in Twente waar ik ben opgegroeid hadden mijn opa en oma Joodse onderduikers. Mijn oom is meerdere malen het maïsveld in gevlucht om aan de Duitsers te ontsnappen. De oorlog heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten in het leven van mijn familie. De Holocaust is het meest verschrikkelijke dat er in de wereldgeschiedenis is gebeurd. Het verhaal van Anne Frank moeten we daarom blijven doorvertellen zodat we ons bewust blijven van onze verworven vrijheden en dat ieder mens recht heeft op een waardig leven.’

Emilie Pictet

De Zwitserse zangeres Emilie Pictet voerde de muziekvoorstelling over Anne Frank in 2015 met veel succes op in Marseille in Frankrijk. De voorstelling kreeg een extra lading door de regionale verkiezingen in Frankrijk waar extreemrechtse partijen flinke winst boekten. ‘Deze voorstelling is daarom niet aan een tijd gekoppeld en nog altijd actueel’, vertelt Emilie Pictet. ‘Op vocaal niveau is het een grote uitdaging. Als sopraan sta ik alleen op het podium. Tijdens de voorstelling, die iets meer dan een uur duurt, is er vrijwel geen moment van rust. De muziek probeert namelijk geen voorrang te krijgen op de tekst. De tekst wordt echt gedragen door de muziek.’

Theater Na de Dam

Op de avond van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei om 21.00 uur zetten theatermakers en artiesten in heel Nederland zich in om deze dag van extra betekenis te voorzien. Tijdens de negende editie van Theater Na de Dam spelen gelijktijdig meer dan tachtig voorstellingen die ieder op hun eigen manier betrekking hebben op de Tweede Wereldoorlog.

  • Over de musici
  • Nuno Coelho

    Nuno Coelho, dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Van 2015 tot 2017 was Nuno Coelho assistent-dirigent van Marc Albrecht bij het Nederlands Philharmonisch Orkest en zette daarmee een nieuwe stap in zijn veelbelovende en voortvarende dirigentencarrière.

    De Portugese Nuno Coelho (1989), begon zijn loopbaan als violist. Als zodanig won hij enkele prijzen, concerteerde hij bij orkesten als het Kärntner Sinfonieorchester en de Kammerakademie Klagenfurt en was oprichter van het Quadros-Quartett en het Trio Poème. Enkele hedendaagse componisten schreven werk voor hem.

    In de eindfase van zijn vioolopleiding begon Nuno Coelho ook een studie orkestdirectie waar hij zich ontpopte als een uiterst getalenteerd dirigent. Hij volgde masterclasses bij beroemde dirigenten als Bernard Haitink, Esa-Pekka Salonen en Neeme Järvi. Inmiddels heeft hij al op de bok gestaan bij onder meer het Musikkollegium Winterthur, de Festival Strings Lucerne en het Gstaad Festival Orchestra. In 2015 maakte hij zijn debuut als operadirigent bij de Nordböhmische Philharmonie Teplice met Verdi’s La Traviata. Ook richtte hij in 2014 het Phoenix Chamber Orchestra in Brussel op, waarmee hij in korte tijd naam heeft gemaakt met diverse concerten.

    In 2015 werd Coelho aangenomen aan het Dirigentenforum der Deutschen Musikrat. Hij studeerde tevens aan de Hochschule der Künste in Zurich bij Johannes Schlaefli. Van 2015 tot 2017 was hij assistent-dirigent van Marc Albrecht bij het Nederlands Philharmonisch Orkest en zette daarmee een nieuwe stap in zijn veelbelovende en voortvarende dirigentencarrière.

    Deel
  • Emilie Pictet

    Emilie Pictet , sopraan

    Emilie Pictet studeerde Duits, theater en zang aan de Felix Mendelssohn Bartholdy Hochschule in Leipzig, waar ze in 2005 magna cum laude afstudeerde als soliste.

    Emilie Pictet studeerde Duits, theater en zang aan de Felix Mendelssohn Bartholdy Hochschule in Leipzig, waar ze in 2005 magna cum laude afstudeerde als soliste. Tijdens haar studie trad ze op in talloze oratoria en kamermuziekconcerten. Vanaf haar 22ste werd ze gevraagd om mee te doen in operavoorstellingen, waaronder Die Zauberflöte (prima donna) en Il trovatore (Inès) op het Avenches festival. Ze trad ook op bij het Festival du Lied, in Wigmore Hall in London en in de Mozart zaal in Wenen met de solisten van het Weens Philharmonisch Orkest. Tijdens haar studie ontving ze zeven beurzen en prijzen, waaronder de prijs voor de beste solist bij de internationale 'Città de Treviso' wedstrijd, de Migros Kulturprozent beurs in Zürich en het Richard Wagner Stipendium in Düsseldorf.

    In 2006 reisde ze met een gezelschap een jaar lang door Italië met de beroemde publieksfavoriet Cosi fan tutte. Tijdens deze tournee voegde Pictet het Italiaans toe aan haar taalrepertoire. In 2008 begon Pictet bij het Theater Basel, waar ze de rol van Musetta vertolkte in La Bohème; Blanche de la Force in Dialogen van de Karmelieten; meerdere rollen in zarzuelastukken onder regie van Calixto Bieito; Fiordiligi in een half geënsceneerde versie van Cosi fan tutte; en Pamina uit Die Zauberflöte met de dansers van het Basels ballet. Daarnaast trad ze op in een uitvoering van Carmina Burana in het Romeinse theater van Augusta Raurica.

    Sinds 2010 werkt ze als zelfstandig operazangeres. Ze heeft rollen vertolkt bij de opera's van onder andere Genève, Marseille en Nantes, het Madrileense Festival Escorial, het Salzburg Festival en het Festival Musiques Interdites in Marseille.

    Pictet heeft gewerkt met regisseurs als Robert Carsen, Olivier Py, Benedikt von Peter en Vera Nemirova. In het kader van internationale festivals en evenementen voor hedendaagse kunst, waaronder Art Basel en Performa New York, heeft ze samengewerkt met een breed scala aan performancekunstenaars. Recentelijk vertolkte ze de titelrollen in Anne Frank, gedirigeerd door Marc Albrecht, en Kurt Weills Marie Galante, bij het Théâtre National de la Criée.

    Op dit moment speelt Emilie Pictet als actrice in Boelgakovs De Vlucht, onder regie van Macha Makeïeff, waarmee ze door Frankrijk tourt.

    Deel
  • Johanna ter Steege

    Johanna ter Steege, verteller

    Johanna ter Steege heeft zowel in binnen- als buitenland veel succes als actrice. Ze speelde in Spoorloos, waarvoor ze de Felix Award voor Beste Bijrol won. Verder was ze te zien in Vincent & Theo van Robert Altman, Sweet Emma en Dear Böbe van István Szabó. Ze werd hiervoor genomineerd werd voor Beste Actrice op het internationaal filmfestival van Berlijn.

    Johanna ter Steege heeft zowel in binnen- als buitenland veel succes als actrice. Ze speelde in Spoorloos, waarvoor ze de Felix Award voor Beste Bijrol won. Verder was ze te zien in Vincent & Theo van Robert Altman, Sweet Emma en Dear Böbe van István Szabó. Ze werd hiervoor genomineerd werd voor Beste Actrice op het internationaal filmfestival van Berlijn. Voor haar rol in de film Goodbye van Heddy Honigmann won Johanna op het Filmfestival van Locarno de award voor Beste Actrice. Verder speelde ze in Paradise Road en J'entends plus la guitare die op het Filmfestival van Venetie werd bekroond met een Gouden Leeuw voor Beste Film. Inmiddels heeft Johanna met meerdere grote namen uit de filmwereld samengewerkt, waaronder Glenn Close, Frances McDormand, Isabella Rossellini, Gary Oldman, Tim Roth en Klaus Maria Brandauer.

    Johanna studeerde aan de Academie voor Drama en Kunst in Kampen. Vervolgens doorliep zij met succes de toneelschool in Arnhem, nu ArtEZ genaamd. Tijdens haar opleiding richtte zij samen met een aantal medestudenten en Theu Boermans de succesvolle theatergroep De Trust op.

    In het theater was Johanna zowel in Londen als in Washington te zien in Lulu, een productie van het Almeida Theatre. In Nederland speelde ze o.a. in De Vagina Monologen, Kruistochten en God van de Slachting (verfilmd als Carnage). Ook toerde ze door het land met haar solovoorstelling Hiroshima Mon Amour.

    In Nederlandse speelfilms was Johanna onder andere te zien in Guernsey van Nanouk Leopold, Tirza van Rudolf van den Berg, Lilet never happened van Jacco Groen en de succesvolle film Achtste groepers huilen niet van Dennis Bots. Op televisie was Johanna o.a. te zien in de Telefilm De Fuik van Micha Kamp.

    In de zomer van 2014 ging de Franse film A la vie van Jean-Jacques Zilberman in  première op het Festival van Locarno, waarna de film aansluitend in Frankrijk in de bioscoop werd uitgebracht. Johanna vertolkt hierin een van de hoofdrollen samen met de Franse actrice Julie Depardieu en de Canadese actrice Suzanne Clément. In hetzelfde jaar speelde Johanna een rol in de speelfilm History’s Future geregisseerd door beeldend kunstenares Fiona Tan.

    In 2016 is Johanna te zien in het succesvolle theaterstuk De Vader samen met Hans Croiset en in 2017 is ze te zien in de televisie serie Brussel van Arno Dierickx en op het witte doek in de internationale film HIER van Balint Kenyeres. Van september tot en met december speelde Johanna de Officier van Justitie in het spannende rechtbankdrama TERROR. Wegens groot succes gaat de voorstelling in mei 2018 opnieuw op tournee.

    Deel
Deel