Het moet zo zijn!

Nederlands Kamerorkest

Het moet zo zijn!

MEDIA

Programma

Wolfgang Amadeus Mozart - Vioolconcert nr. 4 KV 218
Jean Sibelius - Selectie uit ‘Pelléas et Mélisande’
Eugène Ysaÿe - Ballade voor soloviool
Ludwig van Beethoven - Strijkkwartet op. 135

Artist-in-residence Augustin Hadelich soleert bij dit concert in werken van twee illustere voorgangers. Mozart was naast pianist ook violist en schreef voor zichzelf enkele vioolconcerten. Hoe groot zijn vaardigheid als violist was, blijkt wel uit dit Vierde vioolconcert, met een sierlijk Franse rondeau als finale.
De Belgische vioollegende Ysaÿe schreef in 1923 de bijzondere Ballade, een compact maar uiterst virtuoos werk voor soloviool. Van Sibelius hoort u de schitterende toneelmuziek die hij schreef bij het mystieke Pelléas et Mélisande van Maeterlinck. Beethoven besluit het concert met zijn monumentale 16e strijkkwartet. Het allerlaatste wat hij schreef. Om te benadrukken dat dit de apotheose was in zijn oeuvre, schreef hij halverwege het laatste deel: Muß es sein?, dat hij een bladzijde later veelbetekenend bevestigt met: Es muß sein!

 

  • Over de musici
  • Augustin Hadelich

    Augustin Hadelich, viool

    Toen Augustin Hadelich in januari 2012 voor het eerst bij het Nederlands Philharmonisch Orkest solee

    Toen Augustin Hadelich in januari 2012 voor het eerst bij het Nederlands Philharmonisch Orkest soleerde met het Vioolconcert van Tsjaikovski, werd hij bestempeld als een aanstormend talent. Hij had een goed jaar eerder diepe indruk gemaakt bij de New York Philharmonic Orchestra met het Vioolconcert van Mendelssohn. ‘Het is wel zeker dat de toekomst van het vioolspel veilig en uiterst rooskleurig is in de handen van deze violist, dichtte de vakpers hem toen toe. Des te meer bewonderenswaardig voor iemand die als 15-jarige ernstig gewond uit het brandende familiehuis in Toscane werd gered, met enorme wilskracht vocht voor zijn herstel en zijn uitzonderlijk talent op de viool ten volle wist te ontplooien. Hij behaalde prijzen als de Gold Medal tijdens de International Violin Competition of Indianapolis en kreeg in 2009 de felbegeerde Avery Fisher Career Grant om zijn veel belovende carrière verder uit te bouwen. Inmiddels is hij uitgegroeid tot een gerenommeerd solist die de wereldpodia veroverd heeft en samenwerkte met grote namen als Blomstedt, Kreizberg en Menuhin. Zijn vele cd-opnames vielen ettelijke malen in de prijzen waaronder een bijzonder project met tangomuziek en de titel Histoire du Tango. Met zijn Stradivarius 1723 “Ex-Kiesewetter” is hij in dit seizoen ‘artist-in-residence’ bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel

Rondom het concert

Openbare repetitie in de NedPhO-Koepel
vr 24 apr 2015
Openbare Repetities
NedPhO-Koepel