Het Nederlands Kamerorkest speelt Beethoven en Britten

Nederlands Kamerorkest

Het Nederlands Kamerorkest speelt Beethoven en Britten

Programma

Britten – Simple Symphony        
Britten – Phaedra 
Beethoven – Strijkkwartet nr. 14, op. 131 arr. voor strijkorkest 

Beethovens Strijkkwartet nr. 14

Beethovens late strijkkwartetten vormen nog steeds het absolute hoogtepunt in de kamermuziek. Tot op de dag van vandaag klinken ze modern en relevant. Het Strijkkwartet nr. 14 is van die late kwartetten misschien wel het meest geliefd. Franz Schubert verzuchtte: ‘Wat kun je hierna nog componeren?’

Brittens Simple Symphony en Phaedra

Benjamin Britten was de grootste componist die Engeland sinds Purcell voortbracht. Zijn Simple Symphony markeert het einde van zijn jeugd: van een aantal ‘simpele’ jeugdwerkjes smeedde hij – zeer vakkundig – een heerlijk onbevangen strijkerssymfonie vol energie en plezier. De legendarische Engelse zangeres Dame Janet Baker was één van de grote voorvechters van Brittens muziek. De componist wilde dolgraag een groot werk voor haar schrijven, maar na een hartaanval was het schrijven van een avondvullende compositie voor hem geen optie meer. Het werd Phaedra. Britten wist een levenslange ervaring met opera in een solocantate van een kwartier te vatten. 

  • Over de musici
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Virpi Räisänen

    Virpi Räisänen, mezzosopraan

    In eerste instantie was de Finse Virpi Räisänen violiste. Hiermee bouwde ze een mooie carrière op en speelde ze een aantal jaren in het Nederland Kamerorkest. Maar daarnaast had zang haar grote liefde en dat bleef trekken.

    In eerste instantie was de Finse Virpi Räisänen violiste. Hiermee bouwde ze een mooie carrière op en speelde ze een aantal jaren in het Nederland Kamerorkest. Maar daarnaast had zang haar grote liefde en dat bleef trekken. Uiteindelijk koos ze voor een bestaan als zangeres en volgde daarvoor een opleiding aan de conservatoria van Amsterdam en Utrecht. ‘Vroeger, als violiste, voelde ik mij vaak een gevangene van mijn lichaam. Als zangeres wil ik de begrenzingen van mijn uitdrukkingsmiddelen doorbreken en mijn fantasie, maar ook mijn fysieke en theatrale expressiedrang, de vrije loop laten.’

    Sinds haar debuut bij de Salzburger Festspiele in 2009 is Virpi Räisänen wereldwijd een veelgevraagde mezzosopraan. Ze zong bij verscheidene grote operagezelschappen als de Staatsoper Berlin en De Nationale Opera. Ook bij een groot aantal orkesten was ze te gast waaronder de meeste Finse orkesten, de Staatskapelle Berlin, het Orchestre Philharmonique du Radio France en uiteraard het Nederlands Philharmonisch Orkest. Virpi Räisänen heeft zich ontwikkeld tot een specialist in hedendaagse muziek. Zo  heeft ze een groot aantal composities in première gebracht, waaronder werken die speciaal voor haar geschreven zijn.

    De viool is ze nog niet vergeten. Met Viulaja (viool-mezzo), heeft ze een bijzonder project geïnitieerd rond haar vermogen om tegelijkertijd te zingen en viool te spelen.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcollege
za 1 dec 2018
Lezingen
NedPhO-Koepel
Muziekcafé
za 1, ma 3 dec 2018
Muziekcafé
Het Concertgebouw, Amsterdam
Deel