Het Nederlands Kamerorkest speelt Beethoven en Britten

Nederlands Kamerorkest

Het Nederlands Kamerorkest speelt Beethoven en Britten

MEDIA

Programma

Britten – Simple Symphony        
Britten – Phaedra 
Beethoven – Strijkkwartet nr. 14, op. 131 arr. voor strijkorkest 

Facebook Event:
Beethovens Strijkkwartet nr. 14

Beethovens late strijkkwartetten vormen nog steeds het absolute hoogtepunt in de kamermuziek. Tot op de dag van vandaag klinken ze modern en relevant. Het Strijkkwartet nr. 14 is van die late kwartetten misschien wel het meest geliefd. Franz Schubert verzuchtte: ‘Wat kun je hierna nog componeren?’

Brittens Simple Symphony en Phaedra

Benjamin Britten was de grootste componist die Engeland sinds Purcell voortbracht. Zijn Simple Symphony markeert het einde van zijn jeugd: van een aantal ‘simpele’ jeugdwerkjes smeedde hij – zeer vakkundig – een heerlijk onbevangen strijkerssymfonie vol energie en plezier. De legendarische Engelse zangeres Dame Janet Baker was één van de grote voorvechters van Brittens muziek. De componist wilde dolgraag een groot werk voor haar schrijven, maar na een hartaanval was het schrijven van een avondvullende compositie voor hem geen optie meer. Het werd Phaedra. Britten wist een levenslange ervaring met opera in een solocantate van een kwartier te vatten. 

  • Over de musici
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Virpi Räisänen

    Virpi Räisänen, mezzosopraan

    In eerste instantie was de Finse Virpi Räisänen violiste. Hiermee bouwde ze een mooie carrière op en speelde ze een aantal jaren in het Nederlands Kamerorkest. Maar daarnaast had zang haar grote liefde en dat bleef trekken.

    In eerste instantie was de Finse Virpi Räisänen violiste. Hiermee bouwde ze een mooie carrière op en speelde ze een aantal jaren in het Nederlands Kamerorkest. Maar daarnaast had zang haar grote liefde en dat bleef trekken. Uiteindelijk koos ze voor een bestaan als zangeres en volgde daarvoor een opleiding aan de conservatoria van Amsterdam en Utrecht. ‘Vroeger, als violiste, voelde ik mij vaak een gevangene van mijn lichaam. Als zangeres wil ik de begrenzingen van mijn uitdrukkingsmiddelen doorbreken en mijn fantasie, maar ook mijn fysieke en theatrale expressiedrang, de vrije loop laten.’

    Sinds haar debuut bij de Salzburger Festspiele in 2009 is Virpi Räisänen wereldwijd een veelgevraagde mezzosopraan. Ze zong bij verscheidene grote operagezelschappen als de Staatsoper Berlin en De Nationale Opera. Ook bij een groot aantal orkesten was ze te gast, waaronder de meeste Finse orkesten, de Staatskapelle Berlin, het Orchestre Philharmonique du Radio France en het Nederlands Kamerorkest. Virpi Räisänen heeft zich ontwikkeld tot een specialist in hedendaagse muziek. Zo heeft ze een groot aantal composities in première gebracht, waaronder werken die speciaal voor haar geschreven zijn.

    De viool is ze nog niet vergeten. Met Viulaja (viool-mezzo), heeft ze een bijzonder project geïnitieerd rond haar vermogen om tegelijkertijd te zingen en viool te spelen.

    Deel
  • Joost van Wijmen, kostuumontwerp

    Joost van Wijmen, kostuumontwerp

    Joost van Wijmen volgde de opleiding theatervormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HK

    Joost van Wijmen volgde de opleiding theatervormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) en aan die Kunsthochschule Weißensee Berlin.

    Als kostuumontwerper werkte ondermeer voor diverse opera-, theater-, musical- en dansgezelschappen zoals; Staatstheater Mainz, Het Filiaal, Joop van  den Ende Theaterproducties, Muziektheater Transparant, Zonnehuis Muziektheater, Opera Studio Nederland, de Stilte, Holland Symfonia, Stip theaterproducties, M-Lab, Nanine Linning, Domestica Rotterdam, de theatervoorstellingen Buurman en Buurman,  Opera2day en het Helsinki Philkarmonic.

    Hij werkte met diverse regisseurs en choreografen waaronder Monique Corvers, Koen van Dijk, Paul Eenens, Bruun Kuijt, Jack Timmermans en Monique Wagemakers.

    Sinds 2002 is Joost verbonden als docent aan de HKU, op de afdeling theatervormgeving en sinds 2009 aan het lectoraat Performatieve Maakprocessen.

    Naast Phaedra ontwierp Joost voor Virpi Räisänen het kostuum voor het recital dat door Monique Wagemakers werd geënsceneerd in het kader van de ‘Music and Art Days 2012’ van het Utrecht String Quartet.

    Deel
  • Monique Wagemakers

    Monique Wagemakers, regie

    Al lange tijd behoort Monique Wagemakers tot de meest toonaangevende operaregisseurs in Nederland en

    Al lange tijd behoort Monique Wagemakers tot de meest toonaangevende operaregisseurs in Nederland en ver daarbuiten. Zelf kijkt zij met milde relativering naar haar vak. Over haar spraakmakende debuut als zelfstandig regisseur bij De Nederlandse Opera met Rigoletto zei ze in een interview in Trouw: “Harry Kupfer zegt altijd: als je alleen maar bravo hoort, dan moet je eens goed gaan nadenken. Ik hoorde ergens boeh en toen een enorm bravo erover heen. Dat was geweldig.”

    Monique Wagemakers studeerde danspedagogiek en muziek aan het Brabants Conservatorium in Tilburg. Voor De Nederlandse Opera maakte ze diverse voorstellingen, aanvankelijk als assistent-regisseur, later ook als zelfstandig regisseur, zoals Don Giovanni, La Traviata, Salome en een succesvolle Lucia di lammermoor, een productie die dit seizoen in reprise genomen wordt.

    Daarnaast maakte Monique Wagemakers talloze producties voor De Nationale Reisopera en een groot aantal buitenlandse operatheaters zoals Mannheim, Hannover, Madrid en Vancouver.

    Haar spraakmakende enscenering van Madama Butterfly voor het operatheater van Stuttgart in 2006 leverde haar van het vakblad Opernwelt een nominatie op voor Regisseur des Jahres. Met zangeres Virpi Räisänen, geen onbekende voor het NedPho, maakte ze enkele speciale theatrale programma’s, met het Utrecht String Quartet, en met het Helsinki Philharmonisch Orkest.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcollege
za 1 dec 2018
Lezingen
NedPhO-Koepel
Muziekcafé
za 1, ma 3 dec 2018
Muziekcafé
Het Concertgebouw, Amsterdam