Het Nederlands Kamerorkest speelt Beethoven en Britten

Nederlands Kamerorkest

Het Nederlands Kamerorkest speelt Beethoven en Britten

MEDIA

Programma

Britten – Simple Symphony        
Britten – Phaedra 
Beethoven – Strijkkwartet nr. 14, op. 131 arr. voor strijkorkest 

Facebook Event:
Beethovens Strijkkwartet nr. 14

Beethovens late strijkkwartetten vormen nog steeds het absolute hoogtepunt in de kamermuziek. Tot op de dag van vandaag klinken ze modern en relevant. Het Strijkkwartet nr. 14 is van die late kwartetten misschien wel het meest geliefd. Franz Schubert verzuchtte: ‘Wat kun je hierna nog componeren?’

Brittens Simple Symphony en Phaedra

Benjamin Britten was de grootste componist die Engeland sinds Purcell voortbracht. Zijn Simple Symphony markeert het einde van zijn jeugd: van een aantal ‘simpele’ jeugdwerkjes smeedde hij – zeer vakkundig – een heerlijk onbevangen strijkerssymfonie vol energie en plezier. De legendarische Engelse zangeres Dame Janet Baker was één van de grote voorvechters van Brittens muziek. De componist wilde dolgraag een groot werk voor haar schrijven, maar na een hartaanval was het schrijven van een avondvullende compositie voor hem geen optie meer. Het werd Phaedra. Britten wist een levenslange ervaring met opera in een solocantate van een kwartier te vatten. 

  • Over de musici
  • Virpi Räisänen

    Virpi Räisänen, mezzosopraan

    In eerste instantie was de Finse Virpi Räisänen violiste. Hiermee bouwde ze een mooie carrière op en speelde ze een aantal jaren in het Nederlands Kamerorkest. Maar daarnaast had zang haar grote liefde en dat bleef trekken.

    In eerste instantie was de Finse Virpi Räisänen violiste. Hiermee bouwde ze een mooie carrière op en speelde ze een aantal jaren in het Nederlands Kamerorkest. Maar daarnaast had zang haar grote liefde en dat bleef trekken. Uiteindelijk koos ze voor een bestaan als zangeres en volgde daarvoor een opleiding aan de conservatoria van Amsterdam en Utrecht. ‘Vroeger, als violiste, voelde ik mij vaak een gevangene van mijn lichaam. Als zangeres wil ik de begrenzingen van mijn uitdrukkingsmiddelen doorbreken en mijn fantasie, maar ook mijn fysieke en theatrale expressiedrang, de vrije loop laten.’

    Sinds haar debuut bij de Salzburger Festspiele in 2009 is Virpi Räisänen wereldwijd een veelgevraagde mezzosopraan. Ze zong bij verscheidene grote operagezelschappen als de Staatsoper Berlin en De Nationale Opera. Ook bij een groot aantal orkesten was ze te gast, waaronder de meeste Finse orkesten, de Staatskapelle Berlin, het Orchestre Philharmonique du Radio France en het Nederlands Kamerorkest. In 2016 maakte ze haar debuut in La Scala Milan. Virpi Räisänen heeft zich ontwikkeld tot een specialist in hedendaagse muziek. Zo heeft ze een groot aantal composities in première gebracht, waaronder werken die speciaal voor haar geschreven zijn. Als artistiek leider van Oulunsalo Soi Kamermuziek Festival nodigde ze in 2017 Het Nederlands Kamerorkest uit in Finland.

    De viool is ze nog niet vergeten. Met Viulaja (viool-mezzo), heeft ze een bijzonder project geïnitieerd rond haar vermogen om tegelijkertijd te zingen en viool te spelen.

    Deel
  • Joost van Wijmen, kostuumontwerp

    Joost van Wijmen, kostuumontwerp

    Joost van Wijmen volgde de opleiding theatervormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HK

    Joost van Wijmen volgde de opleiding theatervormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) en aan die Kunsthochschule Weißensee Berlin.

    Als kostuumontwerper werkte ondermeer voor diverse opera-, theater-, musical- en dansgezelschappen zoals; Staatstheater Mainz, Het Filiaal, Joop van  den Ende Theaterproducties, Muziektheater Transparant, Zonnehuis Muziektheater, Opera Studio Nederland, de Stilte, Holland Symfonia, Stip theaterproducties, M-Lab, Nanine Linning, Domestica Rotterdam, de theatervoorstellingen Buurman en Buurman,  Opera2day en het Helsinki Philkarmonic.

    Hij werkte met diverse regisseurs en choreografen waaronder Monique Corvers, Koen van Dijk, Paul Eenens, Bruun Kuijt, Jack Timmermans en Monique Wagemakers.

    Sinds 2002 is Joost verbonden als docent aan de HKU, op de afdeling theatervormgeving en sinds 2009 aan het lectoraat Performatieve Maakprocessen.

    Naast Phaedra ontwierp Joost voor Virpi Räisänen het kostuum voor het recital dat door Monique Wagemakers werd geënsceneerd in het kader van de ‘Music and Art Days 2012’ van het Utrecht String Quartet.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcollege
za 1 dec 2018
Lezingen
NedPhO-Koepel
Muziekcafé
za 1, ma 3 dec 2018
Muziekcafé
Het Concertgebouw, Amsterdam