Het wilde Oosten

Het wilde Oosten

Programma

Janáček - Sinfonietta
Bartók - Rapsodie nr. 1 voor viool en orkest
Bartók - Rapsodie nr. 2 voor viool en orkest
Prokofjev - Scytische Suite

De Tsjech Janáček, de Hongaar Bartók en de Rus Prokofjev vormen het trio dat inhoud geeft aan het thema ‘Het wilde Oosten’ door het NJO Symfonieorkest. Of het oosten van Janáček zo wild was, valt te betwijfelen. Want in de vijfdelige Sinfonietta uit 1925 beschrijft hij de historie van de zeer beschaafde stad Brno. De spectaculaire fanfares (met onder meer veertien trompetten) aan het begin en het einde roepen de jubel op van de vrijheid die Tsjechië sinds 1919 genoot. Een beetje wild kun je de Eerste en Tweede rapsodie voor viool en orkest wel noemen. Bela Bartók verwerkte er de volksmuziek in die hij had opgetekend tijdens zijn reizen door Hongarije. Het echte wilde oosten klinkt door in de ruige muziek die Sergei Prokofjev in 1915 schreef over de Scythen, een berucht nomadisch volk uit de oude wereld dat leefde rond de Zwarte Zee. Zij stonden bekend om hun wreedheid en oorlogszucht.

  • Over de musici
  • Rosanne Philippens

    Rosanne Philippens, viool

    Rosanne Philippens volgde haar opleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Hanns Eisler Akademie in Berlijn, waar ze in 2016 met de hoogste onderscheiding haar diploma haalde.

    Rosanne Philippens volgde haar opleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Hanns Eisler Akademie in Berlijn, waar ze in 2016 met de hoogste onderscheiding haar diploma haalde. Nog tijdens haar studie won ze in 2009 het Okcar Back Concours en het Internationaler Violinwettbewerb Freiburg in 2014.

    Rosanne Philippens speelde met veel orkesten samen waaronder het Rotterdams Philharmonisch Orkest, de Freiburger Philharmoniker en het Orquestra Simfònica de Barcelona. Daarnaast is ze een veelgevraagd violiste voor kamermuziek en trad ze op met onder anderen Julien Quentin, Itamar Golan en Yuri van Nieuwkerk. Inmiddels heeft ze diverse cd’s gemaakt waaruit haar eigenzinnige en weloverwogen repertoirekeuze blijkt. Dat blijkt ook nog maar weer uit haar laatste cd Dedications waarin ze werk van diverse Franse componisten samenbrengt.

    Met veel plezier denkt Rosanne Philippens nog terug aan haar lessen bij de befaamde vioolpedagoge Coosje Wijzenbeek: ‘Eens kreeg ik een stuk zonder vingerzettingen. Ik moest zelf maar verzinnen hoe ik het moest spelen. Natuurlijk werd ik daarmee in het diepe gegooid. Maar omdat ik zo intens met dat stuk aan het werk ging, kreeg ik het gevoel dat ik één werd met de schoonheid van de muziek.’

    Deel