Huwelijksreis met cake

Nederlands Kamerorkest

Huwelijksreis met cake

MEDIA

Programma

Schoeck - Sommernacht                               
Weber - '
Konzertstück' voor piano en orkest     
Saint-Saëns -
Weddingcake                        
Schubert
- Andante uit pianosonate nr. 13    
Mozart -
Symfonie nr. 36 'Linzer'

Bij de stadspoort van Linz stond een bediende van graaf Thun de postkoets op te wachten. Daar zat Mozart in die onmiddellijk naar het grafelijk verblijf gebracht moest worden. Mozart had een beetje de pest in, want hij kwam terug van een mislukte huwelijksreis: in Salzburg had zijn vader nurks gereageerd op het bezoek van zijn zoon en diens vrouw Constanze. Hij was tegen het huwelijk en bleef daarbij. Nee, dan graaf Thun, een en al egards. Hij vroeg Mozart om een symfonie uit te voeren, alleen had hij geen symfonie bij zich. Dus schreef hij in vliegende haast een hele mooie symfonie. Zo was er toch nog succes aan het einde van de huwelijksreis. Daar past een Wedding Cake bij, geserveerd door Camille Saint-Saëns. In het Konzertstück voor piano en orkest van Weber twee musici die perfect op elkaar zijn ingespeeld als in een muzikaal huwelijk: pianist Dejan Lazić en meesterviolist Gordan Nikolić. De hoogromantische Sommernacht van de Zwitserse componist Othmar Schoeck en de orkestbewerking door Theo Verbey van het beroemde Andante uit de Dertiende pianosonate van Schubert complementeren deze huwelijksreis.

Extra: Zaterdag en dinsdag 19.40 uur Muziekcafé, Spiegelzaal. Zie voor meer informatie hierover punt 5 op onze Extra's bij het concert-pagina.

  • Over de musici
  • Dejan Lazić

    Dejan Lazić, piano

    Al 10 jaar is Dejan Lazić een zeer vertrouwd gezicht bij het orkest. Twee jaar lang was hij succesvol artist-in-residence bij het Nederlands Kamerorkest en nog steeds is hij vrijwel jaarlijks te gast.

    Al 10 jaar is Dejan Lazić een zeer vertrouwd gezicht bij het orkest. Twee jaar lang was hij succesvol artist-in-residence bij het Nederlands Kamerorkest en nog steeds is hij vrijwel jaarlijks te gast. De in Amsterdam wonende Kroatische pianist heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd. Hij speelde onder meer met The City of Birmingham Orchestra, de Bamberger Symphoniker en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Vorig seizoen concerteerde hij voor het eerst tijdens het befaamde Tanglewood Music Festival met het Boston Symphony Orchestra. Dejan Lazić heeft een groot aantal cd’s op zijn naam staan waarvan er diverse bekroond zijn. Opvallend is zijn serie opnames onder de noemer Liaisons waarin hij op een prikkelende manier contrasterende composities naast elkaar zet.

    Naast uitvoerend kunstenaar profileert Dejan Lazić zich de laatste jaren steeds meer als componist. Hij kreeg al bekendheid met zijn arrangement voor piano van het Vioolconcert van Brahms (ook uitgevoerd met het Nederlands Philharmonisch Orkest), maar inmiddels maakt hij ook naam met eigen composities. Twee disciplines die hand in hand gaan: ‘Als pianist probeer ik me altijd voor te stellen wat een componist bij een stuk heeft gedacht, gevoeld en wilde overbrengen. Als je dan zelf componeert is het makkelijker in de gedachtewereld van componisten te duiken.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel