Joodse bron

Nederlands Philharmonisch Orkest

Joodse bron

Programma

Prokofjev - Ouverture op Hebreeuwse thema’s 
Sjostakovitsj - Strijkkwartet nr. 8 
Malkin -Zwarte Bloemen 
Sjostakovitsj - Pianokwintet
Geen pauze 

Concert Na de Dam
Het Nederlands Philharmonisch Orkest speelt op woensdag 4 mei het Concert Na de Dam in Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam. Op het programma staan werken van Sjostakovitsj, Prokovjev en Malkin. De muziek wordt begeleid door een speciaal voor deze avond gemaakte film van Bob Aardewerk met historisch beeldmateriaal van Nederland tussen 1930 en nu. Het concert begint om 21.00 u, zodat het publiek in de gelegenheid is om de Nationale Dodenherdenking op de Dam bij te wonen. In de Entreehal van het Muziekgebouw is er een scherm waar de Dodenherdenking live op is te volgen. Het Muziekgebouw gaat om 19.30 u open.

Sjostakovitsj, Prokovjev & Malkin
Een ensemble van het Nederlands Philharmonisch Orkest speelt op het Concert Na de Dam werken van Sjostakovitsj en Prokovjev, twee componisten uit de Sovjet-Unie die het alom heersende antisemitisme in hun land durfden te trotseren. Het orkest speelt op deze avond ook het werk Zwarte Bloemen van Josef Malkin. Deze componist en violist is afkomstig uit een Joodse familie in Georgië, maar is al jaren in Nederland actief. Op basis van een twaalftal oorlogsgedichten van Ida Vos (zie onder het gedicht Hollandsche Schouwburg) maakte hij een indrukwekkende liederencyclus onder de titel Zwarte Bloemen, die worden gezongen door zijn dochter Channa Malkin. Speciaal voor het Concert Na de Dam maakt Malkin een aantal intermezzo's, zodat de hele voorstelling als geheel wordt ervaren.

Bob Aardewerk
De muziek wordt visueel ondersteund door een film, samengesteld en geproduceerd door Bureau Aardewerk met archiefmateriaal van Beeld & Geluid, maar ook met nieuwe beelden. De film was voor Bob Aardewerk, zoon van een joodse vader, een persoonlijk project. De naam Aardewerk komt voor op de namenwand in de Hollandsche Schouwburg, de plek die tijdens de Tweede Wereldoorlog een deportatieplaats was voor joden. Alhoewel zijn vader de oorlog overleefde, werden veel familieleden van Aardewerk gedeporteerd naar de kampen.

Videobeelden
De film begint met beelden van een onbezorgde tijd, waarin we het leven en de rijke joodse cultuur van voor de oorlog zien. De beelden sluiten aan op het stuk van Prokofjev, waarin we Klezmerinvloeden horen. Strijkkwartet nr. 8 van Sjostakovitsj beslaat het begin van de oorlog. We voelen de spanning in Nederland, zien het uitbreken van de oorlog, de verwoesting en het verlies, en het begin van de Jodenvervolging. Het stuk sluit daarmee aan op Zwarte Bloemen van Malkin, waarin de Jodenvervolging vanuit het perspectief van een kind wordt verteld. De beelden tijdens het Pianokwintet van Sjostakovitsj vertellen het verhaal van de opbouw van Nederland tot nu, met Rotterdam als trots toonbeeld van ons moderne Nederland.

  • Over de musici
  • Sergei Edelmann

    Sergei Edelmann, piano

    Al jaren behoort Sergei Edelmann tot de top van de Oost-Europese klavierleeuwen. De Oekraïense pian

    Al jaren behoort Sergei Edelmann tot de top van de Oost-Europese klavierleeuwen. De Oekraïense pianist kreeg zijn eerste pianolessen van zijn vader, eveneens een vermaard pianovirtuoos. Hij maakte furore als solist in alle landen van de Sovjet-Unie. Na zijn emigratie naar de Verenigde Staten lag ook het Westen voor hem open. In 1983 behoorde hij tot de laureaten van de Koningin Elisabethwedstrijd. In de jaren die volgden, gaf hij talloze recitals en concerten met onder meer het Dallas Symphony Orchestra, het London Symphony Orchestra, het Orchestre de Paris en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Hij ontmoette grote dirigenten als Yoel Levi, Valery Gergi ev en Maxim Sjostakovitsj, zoon van de componist. Over zijn onlangs verschenen cd met enkele van Chopins werken schreef de pers: ‘De muziek werd met uiterste virtuositeit en diepgang door deze ervaren meester op de piano gespeeld.’

    Deel
  • Channa Malkin

    Channa Malkin, sopraan

    Nog maar tien jaar oud was Channa Malkin toen zij in 2000 optrad tijdens het traditionele nieuwjaars

    Nog maar tien jaar oud was Channa Malkin toen zij in 2000 optrad tijdens het traditionele nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble. Zes jaar later stond zij op het toneel bij De Nationale Opera als Barbarina in Le nozze di Figaro van Mozart. Nog datzelfde jaar soleerde ze met het Koninklijk Concertgebouworkest onder Mariss Jansons. Haar eigenlijke zangstudie moest toen nog beginnen. Dat deed ze in Utrecht onder Charlotte Margiono waar ze in 2012 haar diploma behaalde. Inmiddels heeft Channa Malkin naam gemaakt, zowel in opera, concert als liedkunst. Daarbij schuwde ze wereldpremières niet zoals de cantate Yizkor en de liederencyclus Zwarte bloemen, gecomponeerd door haar vader Josef Malkin. Ook zong zij de rol van Eve in de opera In the beginning van Carlijn Metselaar. Voor het Nederlands Philharmonisch Orkest is Channa Malkin geen onbekende. In juni 2014 vertolkte ze met het orkest de vrouwenrollen in een kindervoorstelling van Griegs Peer Gynt in Het Concertgebouw.

    Deel
  • Vadim Tsibulevsky

    Vadim Tsibulevsky, concertmeester

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2001 is Vadim Tsibulevsky als 1e concertmeester verbonden aan het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    1e concertmeester

    De uit Azerbeidjan afkomstige violist Vadim Tsibulevsky maakte al op tienjarige leeftijd zijn debuut in Bakoe. Twee jaar later won hij een regionaal violistenconcours hetgeen hem in staat stelde leerling te worden van de Centrale Muziekschool voor Begaafde Kinderen in Moskou. Hij vervolgde zijn opleiding aan het conservatorium van Moskou waar hij concertmeester van het conservatoriumorkest werd. Hij verhuisde naar Israël waar hij lid werd van het Israëlisch Kamerorkest dat toen onder leiding van de befaamde violist Shlomo Mintz stond en studeerde onder Yair Kless. In 1996 werd hij concertmeester van het Belgische kamerorkest I Fiammingi. Regelmatig was Vadim Tsibulevsky als solist te horen in recitals en op festivals in Europa, Rusland en Israël. Hij speelde onder meer met bekende musici als Shlomo Mintz, Philippe Entremont en David Golub. Ook trad hij op als gastconcertmeester bij onder meer deFilharmonie in Antwerpen, het Brussels Philharmonic en het Philharmonisch Orkest van Bergen in Noorwegen. Sinds 2001 is Vadim Tsibulevsky als 1e concertmeester verbonden aan het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    Deel