Josef Špaček speelt Mendelssohn Vioolconcert

Nederlands Philharmonisch Orkest

Josef Špaček speelt Mendelssohn Vioolconcert

Programma

R. Strauss – Don Juan
Mendelssohn – Vioolconcert in e
Connesson – Trois cités de Lovecraft
R. Strauss – Till Eulenspiegel

Violist Josef Špaček met Mendelssohn

Zeer vertrouwd is het Vioolconcert van Mendelssohn. En minstens even vertrouwd is de vertolker Josef Špaček, die in 2012 tot de finalisten behoorde van de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel. In 2016 was hij al te gast bij het orkest en veroverde overtuigend musici en publiek met zijn warme en gloedvolle spel. Vanzelfsprekend dat hij nu opnieuw met het Nederlands Philharmonisch Orkest en chef-dirigent Marc Albrecht in de schijnwerpers staat.

Marc Albrecht dirigeert Strauss

Marc Albrecht ontfermt zich over twee symfonische gedichten van Richard Strauss. Met Don Juan en Till Eulenspiegel bewijst hij maar weer eens dat hij vooral van schelmen houdt. Onnavolgbaar weet Strauss met zijn aanstekelijke melodieën en weelderige orkestratie deze twee schavuiten te schilderen. En juist die kwaliteiten maken Strauss tot inspiratiebron van de Franse componist Guillaume Connesson. In zijn hoedanigheid als composer-in-residence van het Nederlands Philharmonisch Orkest schreef hij een geheel nieuw orkestwerk. 

    

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Josef Špaček

    Josef Špaček, viool

    In zijn nog relatief korte loopbaan heeft Josef Špaček al samengewerkt met onder andere het Philharmonia Orchestra in Londen, het Nationaal Orkest van België en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. 

    Nog voordat de Tsjechische violist Josef Špaček (1986) in 2011 afstudeerde aan de Juilliard School in New York, was hij al benoemd tot concertmeester van het Tsjechisch Philharmonisch Orkest. Hij was meervoudig prijswinnaar tijdens de Carl Nielsen International Violin Competition van 2008. In 2012 stond hij in de finale van de uiterst prestigieuze Koning Elizabethwedstrijd. In zijn nog korte loopbaan heeft Josef Špaček al met veel orkesten samengewerkt, waaronder het Philharmonia Orchestra in Londen, het Nationaal Orkest van België en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Twee jaar geleden maakte hij zijn debuut bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    Josef Špaček heeft diverse cd’s op zijn naam staan, waaronder een zeer bijzondere met werk van de 19-eeuwse Tsjechische vioolvirtuoos Heinrich Wilhelm Ernst. Maar ook maakte hij een opname met zijn ‘eigen’ orkest en drie Tsjechische vioolconcerten van Dvořák, Suk, en Janáček. Een bijzondere ervaring: ‘Werken met de musici die je al zo lang kent en te weten dat ze er op dat moment voor jou zijn is geweldig.’ Josef Špaček bespeelt een bijzondere viool van de Franse bouwer Jean-Baptiste Vuillaume uit 1855, een kopie van een instrument van Guarneri.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé: Josef Špaček speelt Mendelssohn Vioolconcert
za 14 okt 2017
Muziekcafé
Het Concertgebouw, Amsterdam
De Verdieping: Josef Špaček speelt Mendelssohn Vioolconcert
ma 16 okt 2017
De Verdieping
Het Concertgebouw, Amsterdam
Deel