Josef Špaček speelt Mendelssohn Vioolconcert

Nederlands Philharmonisch Orkest

Josef Špaček speelt Mendelssohn Vioolconcert

Programma

R. Strauss – Don Juan
Mendelssohn – Vioolconcert in e
Connesson – Les cités de Lovecraft
R. Strauss – Till Eulenspiegel

Facebook Event:
Violist Josef Špaček met Mendelssohn

Zeer vertrouwd is het Vioolconcert van Mendelssohn. En minstens even vertrouwd is de vertolker Josef Špaček, die in 2012 tot de finalisten behoorde van de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel. In 2016 was hij al te gast bij het orkest en veroverde overtuigend musici en publiek met zijn warme en gloedvolle spel. Vanzelfsprekend dat hij nu opnieuw met het Nederlands Philharmonisch Orkest en chef-dirigent Marc Albrecht in de schijnwerpers staat.

Marc Albrecht dirigeert Strauss

Marc Albrecht ontfermt zich over twee symfonische gedichten van Richard Strauss. Met Don Juan en Till Eulenspiegel bewijst hij maar weer eens dat hij vooral van schelmen houdt. Onnavolgbaar weet Strauss met zijn aanstekelijke melodieën en weelderige orkestratie deze twee schavuiten te schilderen. En juist die kwaliteiten maken Strauss tot inspiratiebron van de Franse componist Guillaume Connesson. In zijn hoedanigheid als composer-in-residence van het Nederlands Philharmonisch Orkest schreef hij een geheel nieuw orkestwerk. 

    

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Josef Špaček

    Josef Špaček, viool

    In zijn nog relatief korte loopbaan heeft Josef Špaček al samengewerkt met onder andere het Philharmonia Orchestra in Londen, het Nationaal Orkest van België en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. 

    Nog voordat de Tsjechische violist Josef Špaček (1986) in 2011 afstudeerde aan de Juilliard School in New York, was hij al benoemd tot concertmeester van het Tsjechisch Philharmonisch Orkest. Hij was meervoudig prijswinnaar tijdens de Carl Nielsen International Violin Competition van 2008. In 2012 stond hij in de finale van de uiterst prestigieuze Koning Elizabethwedstrijd. In zijn nog korte loopbaan heeft Josef Špaček al met veel orkesten samengewerkt, waaronder het Philharmonia Orchestra in Londen, het Nationaal Orkest van België en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Twee jaar geleden maakte hij zijn debuut bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    Josef Špaček heeft diverse cd’s op zijn naam staan, waaronder een zeer bijzondere met werk van de 19-eeuwse Tsjechische vioolvirtuoos Heinrich Wilhelm Ernst. Maar ook maakte hij een opname met zijn ‘eigen’ orkest en drie Tsjechische vioolconcerten van Dvořák, Suk, en Janáček. Een bijzondere ervaring: ‘Werken met de musici die je al zo lang kent en te weten dat ze er op dat moment voor jou zijn is geweldig.’ Josef Špaček bespeelt een bijzondere viool van de Franse bouwer Jean-Baptiste Vuillaume uit 1855, een kopie van een instrument van Guarneri.

    Deel

Rondom het concert

De Verdieping: Guillaume Connesson
ma 16 okt 2017
De Verdieping
Het Concertgebouw, Amsterdam