Jupitersymfonie

Nederlands Philharmonisch Orkest

Jupitersymfonie

MEDIA

Programma

Adès - Three Studies from Couperin
Mozart - Klarinetconcert
Mozart - Symfonie nr. 41 ‘Jupiter’

De jonge Amerikaanse dirigent Joshua Weilerstein maakte met zijn debuut bij het Nederlands Philharmonisch Orkest vorig seizoen zoveel indruk dat hij meteen werd teruggevraagd. In Het Concertgebouw dirigeert hij Mozarts Klarinetconcert, waarin de Duitse klarinettist Jörg Widmann de Martin Fröst vervangt, die helaas door ziekte zijn optreden moest afzeggen. Tot slot de opwindende laatste symfonie die Mozart schreef in 1788, nummer 41, bijgenaamd Jupitersymfonie. Het wordt voorafgegaan door de welluidende bewerking van drie klavecimbelstukken van François Couperin voor orkest door de Engelsman Thomas Adès. 

  • Over de musici
  • Joshua Weilerstein

    Joshua Weilerstein, dirigent

    ‘Hij is een openbaring op het podium’, en ‘De nog jonge maestro maakte diepe indruk met de rust en gevoeligheid waarmee hij de schoonheid en de kracht van de muziek overbracht.’ Twee korte typeringen van dirigent Joshua Weilerstein die bezig is aan een stormachtige carrière.

    ‘Hij is een openbaring op het podium’, en ‘De nog jonge maestro maakte diepe indruk met de rust en gevoeligheid waarmee hij de schoonheid en de kracht van de muziek overbracht.’ Twee korte typeringen van dirigent Joshua Weilerstein die bezig is aan een stormachtige carrière. Afkomstig uit een muzikale familie (zijn ouders zijn beroepsmusici en ook zijn zuster Alisa is celliste) studeerde hij viool en orkestdirectie en behaalde hij in 2011 zijn diploma in beide disciplines. Nog tijdens zijn studie won hij in 2009 de eerste prijs van de Malko Competition for Young Conductors in Kopenhagen. Meteen na zijn afstuderen werd hij voor drie jaar benoemd tot assistent-dirigent van het New York Philharmonic Orchestra. Het leverde hem gastdirecties op bij onder meer het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, het Dallas Symphony Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest.

    Momenteel is Joshua Weilerstein artistiek directeur van het Orchestre de Chambre de Lausanne. Bij het Nederlands Philharmonisch Orkest heeft hij al diverse malen met succes gedirigeerd. Waarom hij ooit van viool op directie is overgestapt? ‘Zelf spelen maakt me nerveus,’ verklaart hij, ‘het is een intense ervaring, zowel geestelijk als fysiek. Dirigeren daarentegen is helemaal niet inspannend, het is gewoon leuk.’

    Deel
  • Jörg Widmann

    Jörg Widmann, klarinet

    Jörg Widmann (1973) begon zijn opleiding op de klarinet, maar al snel daarna breidde hij zijn studi

    Jörg Widmann (1973) begon zijn opleiding op de klarinet, maar al snel daarna breidde hij zijn studie uit met compositie. Als klarinettist speelt hij op vele grote podia met bekende orkesten als de Münchner Philharmoniker, Bamberger Symphoniker en het Orchestra National de France. Ook maakte hij een grote Europese tournee met het Cleveland Orchestra onder Franz Welser-Möst. Daarnaast maakt hij als componist grote furore. Veel van zijn composities werden met prijzen bekroond, zoals de Paul Hindemith Preis, Arnold Schönberg Prize en de Schneider-Schott-Musikpreis Mainz. Nog afgelopen week speelde Antoine Tamestit de wereldpremiére van zijn Altvioolconcert met het Orchestre de Paris o.l.v. Paavo Järvi. Sinds enkele jaren heeft hij ook de baton opgepakt en debuteerde hij als dirigent bij meerdere orkesten. Bij het Irish Chamber Orchestra is hij sinds 2012 vaste gastdirigent. Of hij met dat alles nog tijd heeft voor de klarinet? ‘Ik zou mijn leven niet kunnen voorstellen zonder mijn klarinet. Naarmate ik ouder word heb ik er steeds meer plezier in en is het de voedingsbodem voor alles wat ik doe.’

    Deel

Rondom het concert

De Ontmoeting: Jupitersymfonie
za 31 okt ma 2 nov 2015
De Ontmoeting
Het Concertgebouw, Amsterdam